Onderwijs Onderzoek Actueel Organisatie en samenwerking EN
Login als
Studiekiezer Student Medewerker
Bachelor Master VU voor Professionals
HOVO Amsterdam VU-NT2 VU Graduate Winter School Honoursprogramma Universitaire lerarenopleiding
Promoveren aan de VU Uitgelicht onderzoek Prijzen en onderscheidingen
Onderzoeksinstituten Onze wetenschappers Research Impact Support Portal Impact maken
Nieuws Agenda Energie in transitie
Israël en Palestijnse gebieden Vrouwen aan de top Cultuur op de campus
Praktische informatie VU en innovatiedistrict Zuidas Missie en Kernwaarden
Organisatie Samenwerking Alumni Universiteitsbibliotheek Werken bij de VU
Sorry! The information you are looking for is only available in Dutch.
Deze opleiding is opgeslagen in Mijn Studiekeuze.
Er is iets fout gegaan bij het uitvoeren van het verzoek.
Er is iets fout gegaan bij het uitvoeren van het verzoek.

Waarom jongeren nodig zijn om de energietransitie te versnellen

Hoe kan Amsterdam haar duurzaamheidsdoelen behalen?
Het ontbreekt Amsterdam aan frisse ideeën van jonge mensen. Hoe komt dat?

Amsterdam moet alle zeilen bijzetten om haar klimaatdoelen te halen. Essentieel daarvoor zijn burgerinitiatieven die zich richten op duurzame energie, aldus milieubeleidsexpert Nicolien van der Grijp. Nicolien: ‘Voor veel Amsterdamse verduurzamingsplannen is weinig draagvlak vanuit inwoners. Door burgers zelf energiecoöperaties te laten organiseren, is de kans groter dat er ook draagvlak ontstaat voor andere duurzaamheidsprojecten in de buurt.’ De stad kent meer dan een dozijn van deze initiatieven, bijvoorbeeld Energiecoöperatie Zuiderlicht. Burgers maken gezamenlijk plannen om de energievoorziening in hun eigen buurt duurzamer te maken, zoals de aanleg van zonnepanelen op scholen en sportclubs.

Jongeren kloppen niet zomaar aan 

Vooral mannen van pensioenleeftijd zetten deze energiebedrijfjes op, zien Nicolien van der Grijp en VU-masterstudent Esmee Hofstetter. Ze worden zelden gerund door een divers team dat en afspiegeling van Amsterdam vormt. Dat is een probleem als je breed draagvlak voor duurzaamheidsprojecten wilt creëeren onder inwoners van de stad. Vooral jongeren zijn zelden onderdeel van deze burgerinitiatieven, zien Nicolien en Esmee. En dat terwijl er veel vraag is naar hun perspectief en frisse blik op de klimaatuitdagingen van de stad.  

VU-student Esmee Hofstetter onderzocht wat ervoor nodig is om jongeren meer onderdeel te laten zijn van de Amsterdamse energiecoöperaties. Ze deed afgelopen zomer haar scriptieonderzoek bij COOP Centraal, een Amsterdamse organisatie die energiecoöperaties wil introduceren bij de jongere generatie. De VU is een van de partners van deze koepelorganisatie. Esmee: ‘Een belangrijke misconceptie is dat jonge mensen zomaar aankloppen bij energiecoöperaties. Dat gebeurt niet, want de functies zijn zelden betaald. Jongeren hebben echt geen tijd om zich naast hun drukke studie en bijbaan ook nog eens te verdiepen in het opzetten van een duurzaam energiebedrijfje.’ Volgens de student Environment and Resource Management is een betaalde baan en goede begeleiding belangrijk om deze bedrijfjes aantrekkelijker te maken voor jonge mensen. Ook moet de werkplek stimulerend zijn, aldus Esmee. ‘Bijeenkomsten vinden nu vaak online plaats, maar het zou voor jonge mensen juist aantrekkelijk zijn om fysiek af te spreken en elkaar écht te ontmoeten in een soort clubhuis.’

Mispercepties

‘Ook bestaan er veel mispercepties over duurzame energie,’ vertelt Esmee. ‘Jongeren verdiepen zich zelden in hun energierekening en weten vaak niet wat duurzame energie voor hen persoonlijk kan betekenen.’ Zij denken bijvoorbeeld ten onrechte dat duurzame energie kostbaar is. ‘Maar juist door zo’n coöperatie kan je op een goedkope manier energie aanbieden. Hoe leuk zou het zijn als jongeren zonnepanelen op hun eigen studentenhuis kunnen zetten, zodat zij zelfvoorzienend zijn en goedkoper energie kunnen inkopen?’ 

Esmee: ‘Bedrijven zien de noodzaak van een frisse, creatieve blik van jongeren en de jonge mensen die ik sprak die al werkzaam waren bij energiecoöperaties waren ook heel gedreven.’

Social media 

Energiebedrijfjes in Amsterdam kunnen daarnaast stappen zetten in de manier waarop zij jongeren bereiken. ‘Ze maken nog niet reclame die toegespitst is op jongeren’, aldus Esmee. ‘Als je niet de platformen inzet waar jongeren dagelijks op zitten, zoals sociale media, bereik je hen niet.’ Nicolien: ‘Het helpt ook als jonge mensen zelf evenementen organiseren voor hun leeftijdsgenoten, in plaats van dat over te laten aan eerdere generaties.’

Vrouw met zonnebril zit op stoel nabij zonnepanelen

'Jongeren verdiepen zich zelden in hun energierekening'

Vragen of suggesties voor content?

Mail onze redactie!

redactie@vu.nl

Volg de VU Instagram Broadcast Channel

Direct naar

Homepage Cultuur op de campus Sportcentrum VU Dashboard

Studie

Academische jaarkalender Studiegids Rooster Canvas

Uitgelicht

Doneer aan het VUfonds VU Magazine Ad Valvas

Over de VU

Contact en route Werken bij de VU Faculteiten Diensten
Privacy Disclaimer Veiligheid Webcolofon Cookies Webarchief

Copyright © 2024 - Vrije Universiteit Amsterdam