Onderwijs Onderzoek Actueel Over de VU EN
Login als
Studiekiezer Student Medewerker
Bachelor Master VU voor Professionals
HOVO Amsterdam VU-NT2 VU Amsterdam Summer School Honoursprogramma Universitaire lerarenopleiding
Promoveren aan de VU Uitgelicht onderzoek Prijzen en onderscheidingen
Onderzoeksinstituten Onze wetenschappers Research Impact Support Portal Impact maken
Nieuws Agenda Energie in transitie
Israël en Palestijnse gebieden Vrouwen aan de top Cultuur op de campus
Praktische informatie VU en innovatiedistrict Zuidas Missie en Kernwaarden
Organisatie Samenwerking Alumni Universiteitsbibliotheek Werken bij de VU
Sorry! The information you are looking for is only available in Dutch.
Deze opleiding is opgeslagen in Mijn Studiekeuze.
Er is iets fout gegaan bij het uitvoeren van het verzoek.
Er is iets fout gegaan bij het uitvoeren van het verzoek.

Georgy Vecchiet over het integreren van Nature Based Learning in een cursusontwerp

In dit interview deelt Georgy Vecchiet, student Environment and Resource Management, haar ervaringen over haar deelname aan een project waarbij docenten en studenten samenwerkten aan curriculumontwikkeling door middel van Nature Based Learning.

1. Kun je me iets vertellen over de workshopreeks waaraan je hebt deelgenomen?
"Ik ben een student aan de master Environment and Resource Management. Ik volgde deze workshopreeks om samen met de docent en enkele andere studenten de principes van Nature Based Learning (NBL) een plek te geven in het cursusontwerp. Bij iedere bijeenkomsten zaten we rond een tafel met grote vellen papier om te bespreken hoe dit vorm kon krijgen, zodat er een constructieve dialoog tussen studenten en docenten ontstond. We richtten ons hierbij met name op de leerdoelen en toetsing, zodat onze ideeën concreet werden en we deze konden toespitsen op de cursusdoelen.

Met name het beoordelingsgedeelte was interessant, omdat we vonden dat toetsing niet past bij het gedachtegoed achter NBL. Bovendien kun je studenten niet dwingen om deze manier van leren uit te proberen als ze dat niet willen. Het is optioneel, en ook al sprak het ons aan, dat zal niet voor iedereen gelden. Anderzijds, datzelfde kan gezegd kan worden van de huidige beoordelingsmethoden, die ook niet bij iedereen aansluiten maar wel verplicht zijn. Dit moeten we goed in gedachten houden, anders gaat het hele doel om verschillende leer- en beoordelingsmethoden te introduceren verloren. Voor NBL zijn er geen strikte criteria - deelnemers moeten zich vrij kunnen uiten zonder zich druk te maken over het halen van een (on)voldoende."

2. Hoe was het voor jou als student om deel te nemen aan een Nature Based Learning sessie?
"De eerste groepsbijeenkomst was een NBL-sessie in het Amsterdamse Bos. Het was heel prettig om een plekje in de natuur te zoeken en op te schrijven wat ik daar zag en voelde. We hadden een paar leidende vragen, maar waren voor de rest vrij in onze omschrijvingen. In het begin was dat trouwens nog best lastig, omdat je bij NBL omwegen gebruikt om tot een antwoord te komen, terwijl we gewend zijn om direct antwoorden te willen. Maar toen ik mezelf toestond te gaan zitten en ook even niets te schrijven, er gewoon te zijn, ontstond er nieuwe ruimte in mijn hoofd. Het hielp me om ruimer en creatiever te denken, zonder beperkende regels. Je voelt je vrij van je academische ketens. Dit gold ook voor de anderen; een van de studenten schreef zelfs een gedicht. Heel inspirerend om te zien wat je met deze methode kan bereiken.

De sessie hielp me te focussen op wat ik echt wil en wat ik doe. Ik begon ook na te denken over hoe ik deze methode kan toepassen op andere gebieden van mijn leven – om mijn gedachten meer vrijheid te geven, leerervaringen te absorberen en minder bang te zijn om fouten te maken. Het liet me leren om kennis te verwerven, in plaats van te leren voor een toets om de informatie vervolgens weer te vergeten. In die zin heeft het mijn blik verruimd."

3. Hoe was de samenwerking met de docenten? Hoe was de sfeer?
"Het sprak me zeer aan. Van tevoren had ik niet verwacht dat ik mijn docenten meer als gelijken en als mensen zou gaan zien. Normaal gesproken zet je ze op een voetstuk, maar in deze workshops werkten we samen op basis van gelijkwaardigheid. We maakten samen grapjes, waren eerlijk, en er werd naar ons geluisterd. Het was nuttig en verfrissend omdat studenten vaak het gevoel hebben dat hun mening er niet echt toe doet, of niet valide is ten opzichte van de kennis van de docent. Na deze workshops voelde ik me meer onderdeel van de universiteit. Dat apprecieerde ik zeer, en ik denk dat het voor de docenten ook waardevol was!"

Portret Georgy Vecchiet

4. Hoe heb je de opzet van de workshops ervaren?
"We kwamen elke twee weken bij elkaar. Iedere sessie begon met een kringgesprek over hoe het met ons ging. Daarna gingen we aan de slag met de opdrachten. De sessies waren interactief en ontspannen, waardoor ze heel plezierig waren."

5. Wat neem je ervan mee? Ben je tevreden met het resultaat?
"Ik herinner me dat ik als eerstejaars student een beetje schrok van het gebrek aan interactiviteit in de colleges. Door de jaren heen raak je gewend aan deze manier van lesgeven, maar dankzij deze workshops heb ik weer hoop dat universitair onderwijs niet altijd zo zal zijn. Ze vormden ook een welkome mentale onderbreking van traditionele leermethoden.

Het was tevens hoopgevend dat mensen ervoor openstaan om te leren van de natuur en voor andere manieren van denken en leren. Dat gezegd hebbende, denk ik dat onze groep ook wel een tendentie heeft om open te staan voor NBL, omdat we studenten zijn aan de master Environment & Resource Management. Veel programma’s binnen deze master kunnen je een negatief gevoel geven door de vaak heftige colleges over waar het met de wereld naartoe gaat. Deze workshops waren een mooie manier om ons (weer) te verbinden met elkaar en met waarover we leren."

6. Zou je andere faculteiten aanraden om op deze manier te gaan werken?
"Absoluut! Het is misschien moeilijk om het in alle faculteiten op deze wijze toe te passen, maar ik denk wel dat zij baat bij kunnen hebben. Visual Thinking Strategies en NBL zijn goede manieren om te experimenteren met andere manieren van denken, dus waarom niet? Bovendien kan het docenten de gelegenheid bieden om te experimenteren met de wijze waarop zij lesgeven en het begrip van de materie. En mocht het voor hen toch niet werken, dan zijn er altijd nog de traditionele methoden om op terug te vallen. De voordelen van deze methode zijn duidelijk, dus alle lof voor iedereen die hiermee aan de slag durft te gaan."

7. Wat wil je nog meer delen?
"Methoden als Nature Based Learning zouden vaker overwogen en gestimuleerd mogen worden, met name door en richting docenten. Een van de gesprekken die we in de groep hadden, ging over hoe roosters en planningen weinig tijd over laten voor dit soort sessies. Ik hoop echt dat docenten ook de voordelen voor hen ervan in gaan zien. Als ze openstaan voor het bevorderen van nieuwe denk strategieën in een open dialoog met studenten, dan is NBL een mooie manier om meer gelijke partners worden in het leren. Als student kan ik zeggen dat ik de poging alleen al enorm zou waarderen!"

Contact en meer informatie

Heb je interesse in (curriculumontwikkeling met) Art/Nature Based Learning, VTS, Verhalen veranderen of een sessie voor je team, vakgroep of opleiding?

Neem dan contact op met Jessy la Faille, j.la.faille@vu.nl.

Contactpersoon

Jessy la Faille

Direct naar

Homepage Cultuur op de campus Sportcentrum VU Dashboard

Studie

Academische jaarkalender Studiegids Rooster Canvas

Uitgelicht

Doneer aan het VUfonds VU Magazine Ad Valvas Digitale toegankelijkheid

Over de VU

Contact en route Werken bij de VU Faculteiten Diensten
Privacy Disclaimer Veiligheid Webcolofon Cookies Webarchief

Copyright © 2025 - Vrije Universiteit Amsterdam