Onderwijs Onderzoek Actueel Over de VU EN
Login als
Studiekiezer Student Medewerker
Bachelor Master VU voor Professionals
HOVO Amsterdam VU-NT2 VU Amsterdam Summer School Honoursprogramma Universitaire lerarenopleiding
Promoveren aan de VU Uitgelicht onderzoek Prijzen en onderscheidingen
Onderzoeksinstituten Onze wetenschappers Research Impact Support Portal Impact maken
Nieuws Agenda Energie in transitie
Israël en Palestijnse gebieden Vrouwen aan de top Cultuur op de campus
Praktische informatie VU en innovatiedistrict Zuidas Missie en Kernwaarden
Organisatie Samenwerking Alumni Universiteitsbibliotheek Werken bij de VU
Sorry! The information you are looking for is only available in Dutch.
Deze opleiding is opgeslagen in Mijn Studiekeuze.
Er is iets fout gegaan bij het uitvoeren van het verzoek.
Er is iets fout gegaan bij het uitvoeren van het verzoek.

Ewa Brózda over het integreren van Nature Based Learning in een cursusontwerp

In dit interview deelt Ewa Brozda, student Environment and Resource Management, haar ervaringen over haar deelname aan een project waarbij docenten en studenten samenwerkten aan curriculumontwikkeling door middel van Nature Based Learning. Ze reflecteert op hoe deze innovatieve benadering het denken en leren kan verrijken.

1. Kun je me iets vertellen over de werksessies die je bijwoonde?
"Zeker! Ik volgde de werksessies tijdens de master Environment and Resource Management. Samen met de docenten en enkele medestudenten keken naar hoe we het Nature Based Learning (NBL) concept op een passende wijze konden integreren in ons cursusontwerp. Hoewel ik de NBL-sessie zelf (eerste bijeenkomst) helaas niet kon bijwonen, heb ik wel deelgenomen aan de workshops waarin we de cursus en toetsing afstemden op NBL-principes."

2. Hoe was het voor jou als student om hieraan deel te nemen en bij te dragen aan het ontwerpen van onderwijs?
"Het was een interessante ervaring, ook omdat ik zoiets nog nooit eerder had gedaan. Voordat ik deelnam aan deze workshopreeks was ik me er helemaal niet van bewust dat methodes zoals Nature Based Learning überhaupt bestonden. Het was boeiend om de perspectieven van de docenten te horen en over de didactische principes van onderwijs te leren. Ook was het inspirerend om met docenten te werken, die je input gebruiken om hun cursus te herontwerpen.  
Ik kan me voorstellen dat Nature Based Learning niet alle studenten aanspreekt, maar voor degenen die het wel leuk vinden, kan het echt hun blik verruimen om ergens op andere wijze naar te kijken. Wel lijkt het me belangrijk dat de sessie niet verplicht wordt gemaakt, maar op basis van vrijwilligheid wordt aangeboden."

3. Hoe was de samenwerking met de docenten? Hoe was de sfeer?
"Het samenwerken voelde alsof je met vrienden of medestudenten zat! Het was een veilige omgeving waar we openlijk onze mening konden geven, kritisch konden zijn en ideeën konden delen. Ik was verrast dat de andere studenten ook zo geïnteresseerd waren in het leren van kunst en natuur. De docenten stonden er voor open om onze feedback in hun onderwerpen te verwerken. Ik kreeg er echt het gevoel van dat mijn inbreng ertoe deed."

4. Wat neem je ervan mee? Ben je tevreden met het resultaat?
"Op mijn vorige universiteit was er weinig ruimte om vraagstukken op creatieve wijze te benaderen; alles lag al vast. De gangbare overload aan werk en opdrachten op een universiteit zijn niet bepaald bevorderlijk voor creativiteit. Deze sessies hebben echter mijn blik verruimd! Methodes als ‘Nature Based Learning’ zijn erg nuttig om andere manieren van denken onder studenten aan te moedigen."

5. Heb je suggesties voor docenten die erover denken om studenten te betrekken bij het integreren van Art of Nature Based Learning in hun curriculum?
"Start door studenten kennis te laten maken met hoe de methodes werken. Presenteer ze als een leuke onderbreking van andere taken, en toon studenten hoe het hun brein kan stimuleren om anders te denken. Nadat ze het geprobeerd hebben, voer je een evaluatiegesprek om te zien of ze iets aan de ervaring hebben gehad, en wat."

6. Zou je andere afdelingen en faculteiten aanraden om op deze manier te gaan werken?
"Ik zou zeker aanraden om het te proberen. Het helpt studenten zich meer betrokken te voelen en creatiever te denken. Het uitproberen van deze aanpak kan de manier van werken met studenten echt verbeteren. Niet iedereen staat er misschien voor open en het vergt veel voorbereiding van de docent, maar het resultaat zou je heel positief kunnen verrassen!"

Ga naar 'Onderwijs herontwerpen met behulp van Art & Nature Based Learning en Visual Thinking Strategies'
Ga naar 'Art & Nature Based Learning'

Portret Ewa Brozda

Contact en meer informatie

Heb je interesse in (curriculumontwikkeling met) Art/Nature Based Learning, VTS, Verhalen veranderen of een sessie voor je team, vakgroep of opleiding?

Neem dan contact op met Jessy la Faille, j.la.faille@vu.nl.

Contactpersoon

Jessy la Faille

Direct naar

Homepage Cultuur op de campus Sportcentrum VU Dashboard

Studie

Academische jaarkalender Studiegids Rooster Canvas

Uitgelicht

Doneer aan het VUfonds VU Magazine Ad Valvas Digitale toegankelijkheid

Over de VU

Contact en route Werken bij de VU Faculteiten Diensten
Privacy Disclaimer Veiligheid Webcolofon Cookies Webarchief

Copyright © 2025 - Vrije Universiteit Amsterdam