Waarom heb je ervoor gekozen om de opleiding te volgen?
Voordat ik informaticadocent in het speciaal voortgezet onderwijs werd - nu 14 jaar geleden - werkte ik in het bedrijfsleven, onder andere bij IBM. Een docent Engels vroeg mij destijds om samen het vak Informatica op te zetten op deze school en ik ben nooit meer weggegaan. Na het behalen van mijn tweedegraads bevoegdheid wilde ik ook een eerstegraads bevoegdheid Informatica en ik heb gekozen voor de VU Lerarenacademie.
Wat is het belangrijkste dat je hebt geleerd?
Mijn leerlingen doen staatsexamen dus ik werk naar een bepaald eindresultaat, maar ik gaf al lange tijd les op de manier die ik zelf had bedacht. Tijdens de studie leerde ik wat ik goed doe en wat beter kan. Wat voor mij veel meerwaarde had is om met collega’s - zowel de docent als medestudenten - ervaringen en tips uit te wisselen en feedback te krijgen. Een voorbeeld is de opbouw van de les. Vroeger pompte ik de leerlingen vol met informatie, maar zo’n ‘cognitive overload’ is niet het meest efficiënt om iets te leren. Je moet zorgen voor een flow in de lessen met verwerkingstijd voor de leerlingen. Esther Geenen vertelt over het zij-instroomtraject van de lerarenopleiding Informatica aan de VU Lerarenacademie. Docent Felienne Hermans zorgde voor de juiste onderwijsliteratuur om het handelen te onderbouwen en goed te reflecteren. Daar heb ik veel aan gehad. Ik weet nu hoe ik mijn lessen waar nodig kan verbeteren.
Wat heeft de opleiding betekend voor je docentschap? Reageren leerlingen anders?
Ja, tijdens de opleiding heb ik bijvoorbeeld onderzoek gedaan naar de manier waarop je vragen stelt aan leerlingen in een les. Daardoor heb ik geleerd dat door simpelweg langer te wachten op een antwoord, ze beter gaan nadenken en kennis koppelen. En als ik teveel heb verteld zie ik dat nu aan hun gezichten, dan komt het niet meer binnen.
Zou je deze opleiding aanbevelen aan collega-docenten en zo ja, waarom?
Ik kan de opleiding iedereen aanraden die eerstegraads informaticadocent wil worden, het is hard werken maar ik heb veel geleerd!
Felienne Hermans, lerarenopleider en vakdidacticus Informatica over de opleiding:
Natuurlijk is het een opleiding met academische diepgang, maar wel met een goede balans tussen theorie en praktijk. Tijdens de colleges vakdidactiek praten we veel met elkaar, wisselen ervaringen uit en koppelen vragen uit de praktijk aan theoretische onderbouwing, dat werkt motiverend.
Wat ik leuk vind aan de VU lerarenopleiding is dat die uitgaat van wie jij bent als mens, wat jouw visie is op jouw onderwijs en hoe je dat vertaalt in de praktijk. Het grappige is dat ik zelf ook veel leer. Ik sta al heel wat jaren voor de klas en dan denk je dat het overal gaat zoals op je eigen school. Tijdens lesbezoeken ben ik dan verrast als ik zie dat leraren de lessen heel anders inrichten. Dat levert leuke discussies met studenten op en ik reflecteer daardoor ook op mijn eigen lespraktijk. Zo heb ik eigenlijk van ieder lesbezoek iets geleerd en soms dacht ik: dat ga ik ook doen!
Meer informatie over de lerarenopleiding voor zij-instromers.