Onderwijs Onderzoek Actueel Over de VU EN
Login als
Studiekiezer Student Medewerker
Bachelor Master VU for Professionals
HOVO Amsterdam VU-NT2 VU Amsterdam Summer School Honoursprogramma Universitaire lerarenopleiding
Promoveren aan de VU Uitgelicht onderzoek Prijzen en onderscheidingen
Onderzoeksinstituten Onze wetenschappers Research Impact Support Portal Impact maken
Nieuws Agenda Vrouwen aan de top
Israël en Palestijnse gebieden Cultuur op de campus
Praktische informatie VU en innovatiedistrict Zuidas Missie en Kernwaarden
Organisatie Samenwerking Alumni Universiteitsbibliotheek Werken bij de VU
Sorry! The information you are looking for is only available in Dutch.
Deze opleiding is opgeslagen in Mijn Studiekeuze.
Er is iets fout gegaan bij het uitvoeren van het verzoek.
Er is iets fout gegaan bij het uitvoeren van het verzoek.

Erna Baars, Executive Coach, bestuurder en toezichthouder

alumnus Executive Coaching
Erna Baars wilde haar coachkwaliteiten verdiepen en koos voor de opleiding Executive Coaching aan de VU/Ashridge (UK), die twee jaar duurt. ‘Ten eerste omdat ik op wetenschappelijke basis verder wilde leren en hiermee een internationaal erkende accreditatie behaalde.

Erna Baars is beslist geen one trick pony. Ze is partner bij Amargon Consultancy&Coaching, directeur van de Greenleaf Academy for Servant-Leadership en toezichthouder in de zorg. Voorheen was zij ziekenhuisbestuurder, directeur HR en bedrijfsarts. ‘Mijn domeinen zijn gezonde balans en ontwikkeling van het individu enerzijds en van organisaties en systemen anderzijds.’

Coachkwaliteiten verdiepen

Baars wilde haar coachkwaliteiten verdiepen en koos voor de opleiding Executive Coaching aan de VU/Ashridge (UK), die twee jaar duurt. ‘Ten eerste omdat ik op wetenschappelijke basis verder wilde leren en hiermee een internationaal erkende accreditatie behaalde. Iedereen kan zich coach noemen, maar ik heb graag academische onderbouwing, ook al is die nog jong in dit vak.’

De tweede reden was dat de insteek vooral relationeel is. ‘Op basis van gelijkwaardigheid werk je dan met het web van relaties van de cliënt én met wat zich in je eigen relatie met de cliënt voordoet. Dat voegde voor mij iets toe. 

Nieuwe kennis die haaks staat op eerdere opleiding

Als arts was ik gewend aan de rol van deskundige, die bij een probleem vooral adviseert. Bij coaching staat het helpen van de ander om zelf zijn vragen te beantwoorden centraal. Wat mij vooral heeft getroffen, was dat het belang van de kwaliteit van de relatie tussen coach en coachee veel groter is dan ik dacht. Dat blijkt zelfs de beste predictor voor de uitkomst van een coachingtraject. Ik moest dus iets wezenlijks aan mijn repertoire van oplossingsgerichte aanpakken toevoegen. Inhoudelijke interventies worden daardoor minder belangrijk dan in het moment opmerken wat er speelt en dit dan ook (durven) inbrengen. Dat staat haaks op hoe ik destijds ben opgeleid. Als medicus leerde je persoonlijke gevoelens juist achter te houden omdat die er niet toe doen. Ik werd hiervoor sensitiever.’ 

Dat ook de vakethiek  uitgebreid aan bod kwam, vindt ze een extra aanbeveling. ‘En bijvoorbeeld contracteren. Dat speelt tijdens elk gesprek en niet alleen van te voren.’

Erna Baars

‘Ik heb graag academische onderbouwing, ook al is die nog jong in dit coaching vak’

Minder oplossingsgericht

Minder oplossingsgericht

Het was geen sinecure dit naast het werk te doen. ‘Voor alle negentien mensen in mijn groep was de combinatie soms een worsteling. Maar je krijgt wel alle ruimte om je eigen tempo aan te houden. Ik heb er geen seconde spijt van gehad.’

Erna Baars

Direct naar

Homepage Cultuur op de campus Sportcentrum VU Dashboard

Studie

Academische jaarkalender Studiegids Rooster Canvas

Uitgelicht

Doneer aan het VUfonds VU Magazine Ad Valvas Digitale toegankelijkheid

Over de VU

Contact en route Werken bij de VU Faculteiten Diensten
Privacy Disclaimer Veiligheid Webcolofon Cookies Webarchief

Copyright © 2025 - Vrije Universiteit Amsterdam