Onderwijs Onderzoek Actueel Over de VU EN
Login als
Studiekiezer Student Medewerker
Bachelor Master VU for Professionals
HOVO Amsterdam VU-NT2 VU Amsterdam Summer School Honoursprogramma Universitaire lerarenopleiding
Promoveren aan de VU Uitgelicht onderzoek Prijzen en onderscheidingen
Onderzoeksinstituten Onze wetenschappers Research Impact Support Portal Impact maken
Nieuws Agenda Vrouwen aan de top
Israël en Palestijnse gebieden Cultuur op de campus
Praktische informatie VU en innovatiedistrict Zuidas Missie en Kernwaarden
Organisatie Samenwerking Alumni Universiteitsbibliotheek Werken bij de VU
Sorry! The information you are looking for is only available in Dutch.
Deze opleiding is opgeslagen in Mijn Studiekeuze.
Er is iets fout gegaan bij het uitvoeren van het verzoek.
Er is iets fout gegaan bij het uitvoeren van het verzoek.

Digitaal toetsen

Interview met projectleider Hans Schoorl, projectmanager, VU Projectmanagementpool
In het kader van de Onderwijsagenda 2023-2028 en de landelijk vastgestelde thema’s van de Kwaliteitsafspraken is het Kwaliteitsplan Onderwijs VU ontwikkeld. Dit kwaliteitsplan is tot stand gekomen in nauw overleg met de medezeggenschap. Uit dit kwaliteitsplan zijn verschillende projecten voortgekomen, waaronder dit project: digitaal toetsen. We interviewen projectleider Hans Schoorl.

Wat was het belangrijkste doel van jouw project?
Het belangrijkste doel van mijn project was het vergroten van de digitale toetscapaciteit bij de VU. Dit speelt in op de wens van studenten en organisatie om steeds meer digitaal te willen communiceren, leren, werken, en ook toetsen. Zeker omdat studenten steeds minder met de hand schrijven. Dit maakt processen gemakkelijker, maar komt vooral de kwaliteit van toetsomstandigheden tijdens het toetsen ten goede. 

Welke concrete resultaten heb je bereikt met jouw project?
Dankzij ons project is de digitale toetscapaciteit van de VU tijdens toetsweken gestegen van ongeveer 770 plekken in 2022 naar circa 3000 plekken na de afronding van de tweede fase eind 2024. Gelijktijdig kan er op de betreffende locaties zowel een schriftelijke als digitale toets afgenomen worden. Daarmee kan in toetsweken ook het wegvallen van de DigiTenT opgevangen worden. Voor de onderwijsweken wordt nog gekeken hoe we de capaciteit verder kunnen vergroten om dan met name grote groepen (meer dan 400 deelnemers) te kunnen faciliteren. Dus ook als het kwaliteitsplan is afgelopen gaat de VU verder investeringen in digitaal toetsen.

Wat vond je persoonlijk het mooiste of meest bijzondere moment tijdens dit project?
Het mooiste moment was toen de eerste pilot in de Emergohal en toetsweek P4, de vierde en laatste toetsperiode van het studiejaar, in 2023 plaatsvond. Het was razend spannend of we het als organisatie aan konden om ineens de stap te maken van 770 naar 1900 digitale toetsplekken. En afgezien van wat kleine gebruikelijke hick-ups liep het boven verwachting. We hopen zeker dat onze studenten hier veel baat bij zullen hebben.

Hoe heeft dit project bijgedragen aan de verbetering van het onderwijs aan de VU?
Dit project heeft eraan bijgedragen dat er veel meer mogelijkheden en capaciteit is voor digitaal toetsen om zo aan de vraag vanuit onderwijs te kunnen voldoen. Studenten ervaren digitaal toetsen als modern en verwachten ook dat instellingen als de VU hierin meegaan. Zoals één student aangaf: “schriftelijk toetsen is niet meer van deze tijd.” 

Portretfoto van Hans Schoorl

Alle projecten binnen het Kwaliteitsplan Onderwijs VU

Meer informatie en contact

Heb je vragen?

Neem dan contact op met Isabella van Ophem via i.m.m.j.van.ophem@vu.nl

Of bel Isabella van Ophem op telefoonnummer +31 20 598 85488

Contactpersoon

  • Isabella van Ophem
  • Programmamanager Kwaliteitsplan Onderwijs VU
Portretfoto van Isabella van Ophem

Direct naar

Homepage Cultuur op de campus Sportcentrum VU Dashboard

Studie

Academische jaarkalender Studiegids Rooster Canvas

Uitgelicht

Doneer aan het VUfonds VU Magazine Ad Valvas Digitale toegankelijkheid

Over de VU

Contact en route Werken bij de VU Faculteiten Diensten
Privacy Disclaimer Veiligheid Webcolofon Cookies Webarchief

Copyright © 2025 - Vrije Universiteit Amsterdam