Wat was het belangrijkste doel van jouw project?
Het belangrijkste doel van mijn project was het vergroten van de digitale toetscapaciteit bij de VU. Dit speelt in op de wens van studenten en organisatie om steeds meer digitaal te willen communiceren, leren, werken, en ook toetsen. Zeker omdat studenten steeds minder met de hand schrijven. Dit maakt processen gemakkelijker, maar komt vooral de kwaliteit van toetsomstandigheden tijdens het toetsen ten goede.
Welke concrete resultaten heb je bereikt met jouw project?
Dankzij ons project is de digitale toetscapaciteit van de VU tijdens toetsweken gestegen van ongeveer 770 plekken in 2022 naar circa 3000 plekken na de afronding van de tweede fase eind 2024. Gelijktijdig kan er op de betreffende locaties zowel een schriftelijke als digitale toets afgenomen worden. Daarmee kan in toetsweken ook het wegvallen van de DigiTenT opgevangen worden. Voor de onderwijsweken wordt nog gekeken hoe we de capaciteit verder kunnen vergroten om dan met name grote groepen (meer dan 400 deelnemers) te kunnen faciliteren. Dus ook als het kwaliteitsplan is afgelopen gaat de VU verder investeringen in digitaal toetsen.
Wat vond je persoonlijk het mooiste of meest bijzondere moment tijdens dit project?
Het mooiste moment was toen de eerste pilot in de Emergohal en toetsweek P4, de vierde en laatste toetsperiode van het studiejaar, in 2023 plaatsvond. Het was razend spannend of we het als organisatie aan konden om ineens de stap te maken van 770 naar 1900 digitale toetsplekken. En afgezien van wat kleine gebruikelijke hick-ups liep het boven verwachting. We hopen zeker dat onze studenten hier veel baat bij zullen hebben.
Hoe heeft dit project bijgedragen aan de verbetering van het onderwijs aan de VU?
Dit project heeft eraan bijgedragen dat er veel meer mogelijkheden en capaciteit is voor digitaal toetsen om zo aan de vraag vanuit onderwijs te kunnen voldoen. Studenten ervaren digitaal toetsen als modern en verwachten ook dat instellingen als de VU hierin meegaan. Zoals één student aangaf: “schriftelijk toetsen is niet meer van deze tijd.”