Dat Devran journalist zou worden, wist hij niet toen hij digitale media en communicatie aan de Hogeschool Utrecht ging studeren. De School voor Journalistiek bleek in hetzelfde gebouw te zitten, waardoor studenten van beide studies veel samen deden. “Gaandeweg kreeg ik interesse in de journalistiek”, vertelt Devran. “Op zoek naar een stage klopte ik als groot voetballiefhebber bij Endemol aan, de producent van Fox Sports. Ik rolde de mediawereld in, deed een groot project bij Nieuwsuur en mocht uiteindelijk ook afstuderen bij Endemol. Dit is het, dacht ik.” Devran besloot zich na de HU verder te ontwikkelen in de journalistiek en kwam uit bij de pre-master en master aan de VU.
Doorbreek je bubbel
Het niveau van de master was heel hoog en hem werd afgeraden een bijbaan ernaast te hebben. Omdat hij geen geld wilde lenen, combineerde hij studie toch met werk in een VodafoneZiggo-winkel. “Je sociale leven loopt wel een deuk op, maar ik kan het iedere student journalistiek aanraden. Ga met je poten in de modder staan. Je komt in zo’n winkel met allerlei verschillende mensen in aanraking, ook met mensen die je normaal gesproken niet snel spreekt. En je moet ze nog iets verkopen ook. Dat doen ze alleen als ze jou geloven. Om je verhaal aan je publiek te ‘verkopen’, moeten ze in je geloven.”
Journalisten kunnen de neiging hebben zichzelf als uitgangspunt te nemen, in hun eigen bubbel te blijven. “Die bubbel moet je doorbreken. Tijdens de master kwam dat steeds naar voren. Als journalist dien je je publiek. Naar je publiek luisteren om erachter te komen wat ze waardevol vinden.” Data zijn daarbij steeds belangrijker geworden. “Al zijn clicks niet leidend. Wel hoe lang iemand je verhaal heeft gelezen. De studie deed me ook anders naar nieuwsberichten kijken. Welke patronen erin zitten en hoe nieuwsframes werken bijvoorbeeld.”
Altijd een lijstje met verhaalideeën in telefoon
Toen Devran aan zijn eindscriptie schreef, kon hij al bij De Gelderlander terecht als online journalist. Tijdens het ochtendoverleg pitcht hij verhaalideeën en bij akkoord – meestal - gaat hij die uitwerken. Eerst voor de site, vaak gevolgd door een doorplaatsing in de papieren krant en heel soms ook in het gelieerde AD. Afwisselend werkt hij bij de eindredactie van de site. Praktische vaardigheden als Photoshop, montage en vormgeving die hij aan de HU leerde, komen hem dan goed van pas.
Eind 2020 spot iemand van de NOS hem op LinkedIn en binnen twee weken is hij aangenomen. “Ik ga voor millennials de mooiste verhalen maken en nieuws uitleggen. Ik heb altijd een lijstje in mijn telefoon dat ik aanvul met ideeën voor verhalen die ik tegenkom. Verhalen die ikzelf, mijn broertje en andere millennials zouden willen lezen of zien. De NOS heeft mij benaderd op basis van mijn LinkedIn-profiel. Van medestudenten hoor ik dat het lastig is om werk te vinden in ons vakgebied. Mijn tip: zorg dat je meerdere stages volgt, een netwerk opbouwt, contacten onderhoudt en je LinkedIn-profiel bijhoudt.”