Onderwijs Onderzoek Actueel Organisatie en samenwerking EN
Login als
Studiekiezer Student Medewerker
Bachelor Master VU voor Professionals
HOVO Amsterdam VU-NT2 VU Graduate Winter School Honoursprogramma Universitaire lerarenopleiding
Promoveren aan de VU Uitgelicht onderzoek Prijzen en onderscheidingen
Onderzoeksinstituten Onze wetenschappers Research Impact Support Portal Impact maken
Nieuws Agenda Energie in transitie
Israël en Palestijnse gebieden Vrouwen aan de top Cultuur op de campus
Praktische informatie VU en innovatiedistrict Zuidas Missie en Kernwaarden
Organisatie Samenwerking Alumni Universiteitsbibliotheek Werken bij de VU
Sorry! The information you are looking for is only available in Dutch.
Deze opleiding is opgeslagen in Mijn Studiekeuze.
Er is iets fout gegaan bij het uitvoeren van het verzoek.
Er is iets fout gegaan bij het uitvoeren van het verzoek.

De rol van junior docenten en de Broedplaats aan de VU

Interview met Ana Clara Cassanti, junior docent in Duurzaamheid bij het Instituut voor Milieuvraagstukken (IVM) van de VU
De Broedplaats speelt een sleutelrol in het cultiveren en ondersteunen van de ontwikkeling van junior docenten, ook wel bekend als de jewels. Ana Clara Cassanti, junior docent in Duurzaamheid bij het Instituut voor Milieuvraagstukken (IVM) van de VU, vertelt ons er alles over. “De Broedplaats gaat verder dan workshops voor het innoveren van je onderwijs, het is ook een ruimte waar jewels kunnen nadenken over hun persoonlijke ontwikkeling en zich echt met elkaar kunnen verbinden. Het is bijzonder om gelijkgestemden te vinden die je inspireren.”

Van visie naar realiteit: waar begon het allemaal?
De Broedplaats: een ruimte voor junior docenten om ideeën uit te wisselen, samen te werken aan projecten en inspiratie op te doen voor hun onderwijspraktijken. Een toegankelijke ruimte, zelfs voor terloopse gesprekken of spontane momenten van inspiratie. Het initiatief vloeide voort uit het Ontwikkelingsprogramma voor junior docenten: een vierjarig initiatief, gekenmerkt door certificeringen en professionele ontwikkeling, met een tweejarig 'Pioniers van Education-programma', gewijd aan innovatieve projecten in het onderwijs. Het stelt jewels zoals Cassanti in staat om onderwijs te innoveren en hun eigen onderwijsprojecten te leiden, met de nodige ondersteuning en middelen vanuit de Broedplaats.

Later hebben Janneke Waelen, directeur van CTL, Maiza Campos Ponce, universitair hoofddocent en onderwijsspecialist, en Marieke Parijs, onderwijsspecialist, hun idee omgevormd tot wat nu bekend staat als: de Broedplaats. Tot leven gebracht met de hulp van Cassanti en andere junior docenten. “De jewels speelden een belangrijke rol bij het vormgeven van de visie van de broedplaats, het brainstormen over de structuur, workshops en de algehele functionaliteit. Hoewel ze niet officieel het project leidden, droegen ze actief bij aan de ontwikkeling ervan, wat de samenwerkende en innovatieve geest van junior docenten aan de VU laat zien. De Broedplaats is echt een voorbeeld van de proactieve en creatieve benadering die zij brengen in het onderwijs.” zegt Maiza.

“Echt door junior docenten, voor junior docenten,” voegt Cassanti toe. 

Een vrouw met bril, gekleed in een zwarte outfit, zit glimlachend op een groene stoel in een kantooromgeving

Jewels overbruggen de kloof
Cassanti reflecteert over haar ontwikkeling van milieutechnisch ingenieur naar docent: terwijl ze de kloof tussen industrie en onderwijs dicht, “belicht dit het unieke perspectief dat door veel junior docenten wordt gedeeld,” zegt ze. “Jewels kunnen kijken naar wat er buiten is, het naar het onderwijs brengen en het toegankelijker maken voor het nieuwe tijdperk van onderwijs. Maak goed gebruik van deze jewels als 'bronnen' voor het innoveren van onderwijs: daar ligt onze expertise, en het is onze gedeelde passie.”

Cassanti deelt een voorbeeld van een workshop die ze bij de Broedplaats volgde met haar collega, een universitair docent, met de intentie om VR in hun onderwijs te verkennen. “De workshop werd gegeven door junior docent Tess Dekker, van Bewegingswetenschappen. Dit laat zien hoe de Broedplaats een divers publiek aantrekt, inclusief bijvoorbeeld meer senior docenten die op zoek zijn naar innovatieve benaderingen van onderwijs, geleid door junior docenten en hun innovaties.”

In de discussie over het huidige onderwijslandschap stelt ze dat “we in dit unieke moment van onderwijs zijn, waarin we een verschuiving zien van meer theoriegericht onderwijs naar het onderwijzen van de vaardigheden voor onze studenten om burgers te worden.” Een transformatie die de rol van docenten onderstreept in het vormgeven van niet alleen academische kennis, maar ook essentiële en bredere levensvaardigheden voor studenten.

De impact van de Broedplaats 
Het team van Cassanti ontving recent de VU Onderwijsinnovatieprijs voor hun impactvolle project binnen het Pioniers of Education-programma. Het project richt zich op het verbeteren van diversiteit en inclusiviteit in de track Global Environmental Change and Policy (GECP) van het masterprogramma Earth Sciences door middel van de Mixed-Classroom-benadering.

Het is duidelijk dat de Broedplaats niet slechts een fysieke ruimte is, maar een mindset die junior docenten in staat stelt om onderwijspraktijken opnieuw te definiëren en een ondersteunende onderwijsgemeenschap om zich heen te hebben: “Een plek waar je vrij en veilig kunt nadenken over hoe je je studenten, collega's en jezelf kunt inspireren.” 

Meer weten? Neem contact op met CTL.Incubator@vu.nl.

“Een plek waar je vrij en veilig kunt nadenken over hoe je je studenten, collega's en jezelf kunt inspireren.” 

Meer van VU EduNews & Stories

Heb je vragen of opmerkingen over VU EduNews & Stories?

Neem contact met ons op via edunews@vu.nl

Direct naar

Homepage Cultuur op de campus Sportcentrum VU Dashboard

Studie

Academische jaarkalender Studiegids Rooster Canvas

Uitgelicht

Doneer aan het VUfonds VU Magazine Ad Valvas

Over de VU

Contact en route Werken bij de VU Faculteiten Diensten
Privacy Disclaimer Veiligheid Webcolofon Cookies Webarchief

Copyright © 2024 - Vrije Universiteit Amsterdam