Van visie naar realiteit: waar begon het allemaal?
De Broedplaats: een ruimte voor junior docenten om ideeën uit te wisselen, samen te werken aan projecten en inspiratie op te doen voor hun onderwijspraktijken. Een toegankelijke ruimte, zelfs voor terloopse gesprekken of spontane momenten van inspiratie. Het initiatief vloeide voort uit het Ontwikkelingsprogramma voor junior docenten: een vierjarig initiatief, gekenmerkt door certificeringen en professionele ontwikkeling, met een tweejarig 'Pioniers van Education-programma', gewijd aan innovatieve projecten in het onderwijs. Het stelt jewels zoals Cassanti in staat om onderwijs te innoveren en hun eigen onderwijsprojecten te leiden, met de nodige ondersteuning en middelen vanuit de Broedplaats.
Later hebben Janneke Waelen, directeur van CTL, Maiza Campos Ponce, universitair hoofddocent en onderwijsspecialist, en Marieke Parijs, onderwijsspecialist, hun idee omgevormd tot wat nu bekend staat als: de Broedplaats. Tot leven gebracht met de hulp van Cassanti en andere junior docenten. “De jewels speelden een belangrijke rol bij het vormgeven van de visie van de broedplaats, het brainstormen over de structuur, workshops en de algehele functionaliteit. Hoewel ze niet officieel het project leidden, droegen ze actief bij aan de ontwikkeling ervan, wat de samenwerkende en innovatieve geest van junior docenten aan de VU laat zien. De Broedplaats is echt een voorbeeld van de proactieve en creatieve benadering die zij brengen in het onderwijs.” zegt Maiza.
“Echt door junior docenten, voor junior docenten,” voegt Cassanti toe.