Kathy Arambulo: “De studie is pittig, maar een fantastische investering in jezelf”

Kathy Arambulo is Compliance Officer bij de ABN AMRO en is alumna van de postgraduate opleiding Compliance & Integriteit Management van VU Amsterdam.

De studie Compliance & Integriteit Management sluit volledig aan bij mijn werkzaamheden, maar is nog veelomvattender. Het heeft voorzien in een stevig fundament onder mijn kennis van het vakgebied van Compliance en de integriteitsvragen die daarmee gepaard gaan, waardoor ik beter inzicht heb gekregen in de bovenliggende verbanden en de onderliggende processen. Ik kan nu het werk dat ik doe beter plaatsen in het grotere geheel, the bigger picture.

Kathy is een leergierig persoon en vindt veel voldoening in het studeren op academisch niveau: "Het was voor mij een logische stap om weer te gaan studeren en dan specifiek in de context van mijn werk. Ik wilde graag mijn basis verstevigen en verbreden. Omdat ik de opleiding in combinatie met een voltijd baan heb gevolgd, was ik letterlijk dag en nacht bezig met mijn vakgebied."

Enorm leerzaam en ook inspirerend

"Ik heb mijn opleiding zelf gefinancierd, hetgeen een forse commitment inhield, maar het was wat mij betreft de persoonlijke en financiële investering zeker waard. Het was enorm leerzaam en ook inspirerend. De psychologische aspecten over hoe gedrag te beïnvloeden (gedragspsychologie) in het eerste semester vond ik extreem fascinerend, evenals De filosofische colleges over moraliteit en ethische kwesties. Het blok ‘Toezicht’ heeft mij ook in het bijzonder gegrepen en zeer waardevolle inzichten en realisaties gegeven."

“De studie is pittig maar een fantastische investering in jezelf”

"Het was een logische keuze voor mij om aan de Vrije Universiteit te gaan studeren, want dit is de enige universiteit die deze een dergelijke opleiding in deeltijd aanbiedt op executive level. Bovendien staat deze ook goed aangeschreven. Er zijn inmiddels legio aanbieders van Compliance opleidingen, waarvan een gerenommeerde het Nederlands Compliance Instituut is, maar mijn voorkeur gaat uit naar een academische insteek en meer diepgang."

De studie was best pittig naast een fulltime baan. Je krijgt een enorme hoeveelheid informatie in een relatief kort tijdsbestek te verwerken en er was veel tijd vereist voor voorbereiding en leeswerk. Dit hangt ook samen met de affiniteit en ervaring die je hebt met bepaalde onderwerpen. Het onderdeel ‘Kwantitatieve Integriteitsmanagement’ in het laatste semester vond ik best een uitdaging vanwege de mathematische aspecten, maar het onderwerp zelf is heel relevant voor het werk dat ik doe. De kennis met betrekking tot de modellen en geautomatiseerde systemen die worden ingezet in het kader van witwasbestrijding en ‘transaction monitoring’ is voor mij dan ook heel nuttig."

Als je op Compliance gebied werkt dan is dit een hele mooie verbreding en verdieping van je kennis. Ik zou deze opleiding zeker aan mijn collega’s aanraden, omdat het goed is voor je persoonlijke ontwikkeling en een fantastische investering in jezelf.