Cheryl heeft van haar moeder begrepen dat ze als kind al oog had voor details. “Ik was heel bewust bezig met mijn omgeving en keek met een kritische blik de wereld in. Al lange tijd heb ik een fascinatie voor sieraden en mooie spullen, zonder hebzuchtig over te willen komen. Toen ik als zestienjarige van de havo kwam, ben ik eerst naar het mbo gegaan: het Hout- en Meubileringscollege, met als richting Interieurdesign.”
Ze leerde veel over materialen en vakmanschap maar wilde haar kennis verdiepen. Ze koos voor de bachelor Media, Kunst, Design en Architectuur van de Vrije Universiteit Amsterdam. “Ik zie mezelf als een a-typische student, omdat ik niet graag met m’n neus in de boeken zit. Kennis vergaren is voor mij ook kijken en voelen en een beeldtaal ontwikkelen. Waarom is iets design en is iets ook praktisch vormgegeven? Dat vind ik interessante vragen.”
Brede basis leggen
Binnen de bachelor kon Cheryl in het eerste jaar een brede basis leggen door een scala aan vakgebieden. “Dat interdisciplinaire heb ik als heel waardevol ervaren. Zo zie je een stijlbeweging als art deco terug in de architectuur, in toegepaste kunst of bij sieraden. We hebben daarnaast ook veel uitstapjes gemaakt naar musea en in relatie tot stedenbouw.”
Tijdens haar studie miste ze alleen de praktijk en heeft daarom stage gelopen bij het Stedelijk Museum Amsterdam. Dat is ook meteen de opstap geweest naar haar huidige baan bij het Nationaal Museum van Wereldculturen – het Tropenmuseum Amsterdam, Afrika Museum en Museum Volkenkunde.
Cheryl is verantwoordelijk voor partnerships. “We proberen relaties aan te gaan met partijen die eenzelfde missie hebben: met een open blik op de wereld bijdragen aan wereldburgerschap en zo inkomsten genereren.” Een voorbeeld van zo’n samenwerkingspartij is Tony Chocolonely, producent van ‘slaafvrije chocolade’. “Het past bij onze musea om de actuele erfenissen van slavernij en kolonialisme te laten zien.”
Inclusiviteit en diversiteit
Ook thema’s als inclusiviteit en diversiteit komen aan bod. “Op de gendertentoonstelling hebben we laten zien dat op Fiji politiemannen een rok dragen en dat Mexico een derde gender kent: muxe. Een mooie uitspraak die wij als musea gebruiken. Op enkele verschillen na zijn we allemaal hetzelfde: mens.”
Zelf groeide ze op in Schagen, West-Friesland, in een hoofdzakelijk witte omgeving. “In de Randstad en op de universiteit ontmoette ik veel verschillende culturen en op de campus zag ik dat er ruimte is voor alle geloven. Dat vind ik mooi.”
Cheryl typeert zichzelf als pragmatisch, ‘een doorpakker’ en nuchter. Ze doet naast haar werk een vakopleiding tot goudsmit. In de toekomst wil ze graag een brug slaan tussen het bedrijfsleven en de creatieve sector. “Zaken als fondsenwerving en projectmanagement heb ik bij mijn huidige werkgever mogen leren en daarmee kan ik creatievelingen in de toekomst een hoop rompslomp uit handen nemen. Daarnaast wil ik in m’n eigen atelier sieraden maken.”