Wat was het belangrijkste doel van jouw project?
Met de middelen van het Kwaliteitsplan is de VU Broader Mind Course verder ontwikkeld en opgeschaald. De doelen en inhoud van de Broader Mind Course zijn samen met studentengroepen ontwikkeld. Het is gericht op persoonlijke vorming, maatschappelijke bewustwording en interdisciplinaire uitwisseling. Studenten vonden dat aan de VU hieraan te weinig aandacht besteed werd. Ze wilden niet blijven steken in een academische bubbel.
Welke concrete resultaten heb je bereikt met jouw project?
Er is een uitdagende cursus ontwikkeld waarin nu jaarlijks zo’n 500 studenten in groepen van 20 onder leiding van speciaal getrainde masterstudenten (‘gidsen’) met elkaar aan de slag gaan rond de thema’s Success & Failures, Poverty, Human Body, Rebellion (Track A) of Health & Happiness, Digital World, Viewpoints & Worldviews, Sustainability (Track B). Ze bereiden zich online voor en komen dan rond elk thema twee keer bij elkaar voor een themaspel of een simulatie, een debat, of een andere uitdaging. De aanpak die we volgen is speels en open waarbij we onder andere de aanpak van de Mixed Classroom volgen. Deze open sfeer stimuleert dat studenten hun persoonlijke perspectieven en ervaringen kunnen delen en gezamenlijk kunnen groeien.
Wat vond je persoonlijk het mooiste of meest bijzondere moment tijdens dit project?
De jaarlijkse ‘Kick-Off’ in de Aula met inspirerende sprekers en muziek is zonder meer een hoogtepunt. Maar het meest blijven me de verhalen bij – zowel in de officiële evaluaties als in persoonlijke gesprekjes – van de studenten die dingen gedaan hebben die ze eerder nog niet durfden te doen, over vragen nagedacht hebben waar ze eerder nog niet over nagedacht hadden, of de beslissing genomen hebben om actief te worden in hun eigen buurt, in vrijwilligerswerk of Community-Service-Learning (CSL). Dat inspireert me enorm.
Hoe heeft dit project bijgedragen aan de verbetering van het onderwijs aan de VU?
Sommige programma’s hebben de Broader Mind Course opgenomen in het vaste curriculum. Daarnaast is in het VU-Instellingsplan 2020-2025 de Broader Mind-visie een belangrijk onderdeel geworden van de ‘VU-onderwijsfilosofie’. Als universiteit maken we zo hoe langer hoe meer werk van de slogan ‘Aan de VU word je niet alleen iets maar ook iemand’.
Inmiddels zijn er universiteitsbrede Broader Mind Eindtermen geformuleerd. Kortom: de Course is, samen met CSL, een belangrijke stap in een zich volop ontwikkelende vormingsagenda op de VU waarmee we ondertussen heel veel studenten bereiken.