Onderwijs Onderzoek Actueel Over de VU EN
Login als
Studiekiezer Student Medewerker
Bachelor Master VU for Professionals
HOVO Amsterdam VU-NT2 VU Amsterdam Summer School Honoursprogramma Universitaire lerarenopleiding
Promoveren aan de VU Uitgelicht onderzoek Prijzen en onderscheidingen
Onderzoeksinstituten Onze wetenschappers Research Impact Support Portal Impact maken
Nieuws Agenda Vrouwen aan de top
Israël en Palestijnse gebieden Cultuur op de campus
Praktische informatie VU en innovatiedistrict Zuidas Missie en Kernwaarden
Organisatie Samenwerking Alumni Universiteitsbibliotheek Werken bij de VU
Sorry! The information you are looking for is only available in Dutch.
Deze opleiding is opgeslagen in Mijn Studiekeuze.
Er is iets fout gegaan bij het uitvoeren van het verzoek.
Er is iets fout gegaan bij het uitvoeren van het verzoek.

Blog 1 Kleur bekennen

Bijeenkomst ‘kleur bekennen’ geeft impuls voor onderwijsprogramma herziene bachelor geneeskunde'
Op 6 juni vond een inspirerende bijeenkomst plaats waarbij semestercoördinatoren, leerlijncoördinatoren, docenten, studenten en SBO-onderwijsmedewerkers van de bachelor Geneeskunde samenkwamen om te werken aan de herziening van het bachelor geneeskunde curriculum. Onder het thema ‘kleur bekennen’ kwamen we samen om ideeën uit te wisselen, te brainstormen en belangrijke beslissingen te nemen over de toekomstige opzet van het onderwijsprogramma.

Leerlijnen 

De bijeenkomst, die werd gehouden in het sfeervolle Portiershuisje in Amsterdam, stond onder de bezielende leiding van Sylvia Vink, onderwijsdirecteur van de Faculteit Sociale Wetenschappen (FSW) van de VU. Jack opende de dag met een scherpe en motiverende aftrap, waarbij hij het belang van de curriculumherziening centraal stelde. Vervolgens bespraken we drie mogelijke scenario’s voor de opbouw van het onderwijsprogramma: een opbouw vanuit cursussen, vanuit leerlijnen, of vanuit projecten. Na grondige discussie kozen we met elkaar voor een aanpak gebaseerd op 'leerlijnen'. Deze benadering richt zich op geïntegreerde competenties en legt de nadruk op de groei en ontwikkeling van de student. We hebben daarbij ook waardevolle onderdelen uit de andere twee scenario’s meegenomen om een zo compleet mogelijk programma voor de toekomst te creëren. 

 Mijlpaal 

's Middags gingen de deelnemers in vier groepen aan de slag. Twee groepen richtten zich op het definiëren van maximaal vier leerlijnen gebaseerd op de competenties van het Raamplan 2020. De andere twee groepen werkten aan het ontwerpen van thema’s binnen het onderwijsprogramma, geïnspireerd door vraagstukken en kennisdomeinen uit hetzelfde raamplan. De inzet en het enthousiasme van alle deelnemers was duidelijk merkbaar. 

Aan het eind van de dag hadden we genoeg waardevolle input verzameld om de volgende stappen in het ontwerpproces te zetten en een solide opzet voor de nieuwe leerlijnen te formuleren. Deze bijeenkomst markeerde een belangrijke mijlpaal in de herziening van de bachelor geneeskunde en legde een stevig fundament voor de toekomst van ons onderwijsprogramma.

Direct naar

Homepage Cultuur op de campus Sportcentrum VU Dashboard

Studie

Academische jaarkalender Studiegids Rooster Canvas

Uitgelicht

Doneer aan het VUfonds VU Magazine Ad Valvas Digitale toegankelijkheid

Over de VU

Contact en route Werken bij de VU Faculteiten Diensten
Privacy Disclaimer Veiligheid Webcolofon Cookies Webarchief

Copyright © 2025 - Vrije Universiteit Amsterdam