Leerlijnen
De bijeenkomst, die werd gehouden in het sfeervolle Portiershuisje in Amsterdam, stond onder de bezielende leiding van Sylvia Vink, onderwijsdirecteur van de Faculteit Sociale Wetenschappen (FSW) van de VU. Jack opende de dag met een scherpe en motiverende aftrap, waarbij hij het belang van de curriculumherziening centraal stelde. Vervolgens bespraken we drie mogelijke scenario’s voor de opbouw van het onderwijsprogramma: een opbouw vanuit cursussen, vanuit leerlijnen, of vanuit projecten. Na grondige discussie kozen we met elkaar voor een aanpak gebaseerd op 'leerlijnen'. Deze benadering richt zich op geïntegreerde competenties en legt de nadruk op de groei en ontwikkeling van de student. We hebben daarbij ook waardevolle onderdelen uit de andere twee scenario’s meegenomen om een zo compleet mogelijk programma voor de toekomst te creëren.
Mijlpaal
's Middags gingen de deelnemers in vier groepen aan de slag. Twee groepen richtten zich op het definiëren van maximaal vier leerlijnen gebaseerd op de competenties van het Raamplan 2020. De andere twee groepen werkten aan het ontwerpen van thema’s binnen het onderwijsprogramma, geïnspireerd door vraagstukken en kennisdomeinen uit hetzelfde raamplan. De inzet en het enthousiasme van alle deelnemers was duidelijk merkbaar.
Aan het eind van de dag hadden we genoeg waardevolle input verzameld om de volgende stappen in het ontwerpproces te zetten en een solide opzet voor de nieuwe leerlijnen te formuleren. Deze bijeenkomst markeerde een belangrijke mijlpaal in de herziening van de bachelor geneeskunde en legde een stevig fundament voor de toekomst van ons onderwijsprogramma.