Onderwijs Onderzoek Actueel Organisatie en samenwerking EN
Login als
Studiekiezer Student Medewerker
Bachelor Master VU voor Professionals
HOVO Amsterdam VU-NT2 VU Graduate Winter School Honoursprogramma Universitaire lerarenopleiding
Promoveren aan de VU Uitgelicht onderzoek Prijzen en onderscheidingen
Onderzoeksinstituten Onze wetenschappers Research Impact Support Portal Impact maken
Nieuws Agenda Energie in transitie
Israël en Palestijnse gebieden Vrouwen aan de top Cultuur op de campus
Praktische informatie VU en innovatiedistrict Zuidas Missie en Kernwaarden
Organisatie Samenwerking Alumni Universiteitsbibliotheek Werken bij de VU
Sorry! The information you are looking for is only available in Dutch.
Deze opleiding is opgeslagen in Mijn Studiekeuze.
Er is iets fout gegaan bij het uitvoeren van het verzoek.
Er is iets fout gegaan bij het uitvoeren van het verzoek.

Bereiden we onze studenten écht voor op de arbeidsmarkt?

Interview met Dax Houtkamp, docent Bewegingswetenschappen en promovendus in gezond ouder worden, over zijn SoTL-project
Of verlaten ze de universiteit nog steeds met twijfels over hun carrièreperspectief? Een project binnen het Scholarship of Teaching and Learning (SoTL)-programma van de VU richtte zich op deze vragen. Dax Houtkamp, docent Bewegingswetenschappen en promovendus in gezond ouder worden, zette zijn SoTL-beurs in om studenten via praktijkopdrachten hun professionele interesses en carrièremogelijkheden te laten ontdekken.

Dax, waarom besloot je juist dit probleem aan te pakken? Kregen studenten moeilijk voet aan de grond op de arbeidsmarkt?
“Ja, wat ik vaak zie is dat studenten vol enthousiasme de universiteit verlaten, maar zodra ze de arbeidsmarkt betreden, merken ze dat er een kloof is tussen wat ze hebben geleerd en wat ze daadwerkelijk nodig hebben. Ze hebben die theoretische kennis, zeker, maar missen praktische vaardigheden en, nog belangrijker, een duidelijk beeld van de rollen die ze na hun afstuderen kunnen vervullen.

Voor hen was het frustrerend, en voor mij als docent ook. Ik wilde die kloof dichten door een hands-on, praktijkgerichte aanpak in het curriculum te integreren.”

Dus het grootste probleem was het gebrek aan duidelijkheid over carrièremogelijkheden?
“Klopt! Studenten kregen volop theorie, maar hadden weinig idee hoe dat zich vertaalt naar echte functies. Met de ontwikkeling van de cursus ‘Vitaliteit en Kwetsbaarheid’, onderdeel van de minor Gezondheid in de bacheloropleiding, wilde ik praktijkervaring integreren in de cursusinhoud en tegelijkertijd bewustzijn creëren over gezond ouder worden, wat aansluit bij mijn onderzoeksfocus. We werkten samen met verschillende partners, zoals Team Sportservice, het onderzoeksproject LION in samenwerking met de lokale gemeente, het Combiwel buurtteam en de GGD.

Door studenten vanaf dag één in contact te brengen met echte maatschappelijke partners kregen ze praktische ervaring en leerden ze hun eigen sterke punten en professionele interesses beter kennen.”

Waren de studenten meteen enthousiast?
“Eerlijk? Niet direct. Er was zeker wat aarzeling en zenuwen. Dit was natuurlijk nieuw voor hen; ze stapten voor het eerst uit hun boeken de echte wereld in. Maar zodra ze begonnen, veranderde hun houding compleet.

Ze pasten zich snel aan en begonnen de waarde in te zien van wat ze deden. Aan het einde vertelden veel studenten me dat het een van de meest waardevolle ervaringen was van hun opleiding tot nu toe. De cursus bestond uit vier hoorcolleges waarin ik de inhoud besprak die werd getoetst met een klein tentamen halverwege de cursus. Daarnaast waren er twee coachingsessies en twee werkcolleges waarin studenten hun voortgang moesten evalueren. We kozen dit ontwerp om studenten te begeleiden bij hun praktische opdrachten.

Projecten gingen bijvoorbeeld over het ontwerpen van beweeginterventies voor kwetsbare ouderen, zoals balanstraining om valrisico te verminderen of het onderzoeken van de fysieke en mentale prestaties van ouderen. Daarnaast ontwikkelden ze een gezondheidsinstrument specifiek gericht op het onderzoeken van kwetsbaarheid bij Marokkaanse ouderen in Amsterdam. De studenten regelden zelf de communicatie met stakeholders, kregen peerfeedback op hun presentaties en maakten reflectieopdrachten om hun vaardigheidsontwikkeling te beoordelen.” 

Portretfoto van Dax Houtkamp

Wanneer werd duidelijk voor jou dat je project echt iets teweegbracht?
“Nou, tijdens een van de feedbacksessies vertelde een student, die behoorlijk zenuwachtig was geweest over de praktische opdrachten, hoeveel zelfvertrouwen die had gekregen over diens carrièremogelijkheden na de cursus. Het gestructureerde format hielp echt om de voortgang bij te houden en het zelfvertrouwen van studenten te vergroten.

Dit was echt het moment waarop het kwartje viel; het bewees dat deze aanpak echt werkte. De studenten waren niet alleen aan het leren, maar dachten actief en praktisch na over hun toekomst.”

Hoe heeft het SoTL-programma je geholpen om dit voor elkaar te krijgen?
“De beurs en het netwerk waren erg belangrijk. Het creëren van een cursus zoals deze kost tijd en middelen, en de maandelijkse bijeenkomsten met SoTL-mentoren boden structuur en waardevolle feedback. Het hielp me om onverwachte uitdagingen te navigeren en gaf me het vertrouwen om door te zetten met het project.

Zonder die ondersteuning had ik nooit zo’n hands-on onderdeel in het curriculum kunnen implementeren.” 

Wat zijn de volgende stappen voor dit project? Ben je van plan het uit te breiden?
“Zeker! Er zijn drie hoofddoelen. Ten eerste wil ik deze specifieke cursus verder verbeteren het komende jaar. Ten tweede hoop ik de lessen die we hebben geleerd toe te passen in ons hele curriculum en deze inzichten te delen binnen én buiten de VU. Tot slot wil ik het bewustzijn onder studenten vergroten over hun toekomstige carrièremogelijkheden en hen helpen de praktische toepassingen van de cursus beter te begrijpen.

Ik wil ook graag een speciale dank uitspreken aan het SoTL-team voor hun onmisbare ondersteuning: Galoeh Adrian Noviar van het Community Service Learning (CSL) team, en aan Danielle Verhulst, wiens inzichten als voormalig junior docent enorm belangrijk waren bij het vormgeven van de cursus. En natuurlijk, hartelijke dank aan alle stakeholders en studenten die dit project tot leven hebben gebracht.”

Benieuwd naar meer verhalen en inspiratie over SoTL? Neem een kijkje

En vergeet niet om alvast 3 april 2025 in je agenda te zetten voor de Nationale SoTL-dag op VU Amsterdam!

“Als mensen vragen wat je kunt doen met bewegingswetenschappen, vind ik het nog steeds moeilijk om uit te leggen. Maar deze cursus gaf me echt inzicht in de mogelijkheden, inclusief enkele opties waar ik nooit eerder aan had gedacht.” Student Bewegingswetenschappen

Meer van VU EduNews & Stories

Heb je vragen of opmerkingen over VU EduNews & Stories?

Neem contact met ons op via edunews@vu.nl

Direct naar

Homepage Cultuur op de campus Sportcentrum VU Dashboard

Studie

Academische jaarkalender Studiegids Rooster Canvas

Uitgelicht

Doneer aan het VUfonds VU Magazine Ad Valvas

Over de VU

Contact en route Werken bij de VU Faculteiten Diensten
Privacy Disclaimer Veiligheid Webcolofon Cookies Webarchief

Copyright © 2024 - Vrije Universiteit Amsterdam