Sorry! The information you are looking for is only available in Dutch.
Deze opleiding is opgeslagen in Mijn Studiekeuze.
Er is iets fout gegaan bij het uitvoeren van het verzoek.
Er is iets fout gegaan bij het uitvoeren van het verzoek.

Anca Nies, Docent NT2 in het volwassenenonderwijs

Anca Nies heeft de opleiding docent NT2 gevolgd, voor deelnemers met een onderwijsbevoegdheid. Hoe heeft zij de opleiding ervaren?

Waarom heb je voor deze opleiding gekozen?
In mijn werk als docent hecht ik aan kwaliteit en ik ben graag op de hoogte van nieuwe ontwikkelingen en inzichten op mijn vakgebied. Daarom wilde ik een NT2-docentenopleiding die verbonden is aan een universiteit. Ik had al positieve werkervaringen met de VU, dus mijn oriëntatie begon bij VU-NT2. Hun opleiding kwam professioneel en goed georganiseerd over en ik had vooraf een duidelijk beeld van opzet en inhoud, praktijkgerichtheid en verwachte tijdsinvestering. Aardig om te vermelden: voor een stageplaats nam ik contact op met een taalaanbieder. Ik mocht meteen op gesprek komen en de directeur vertelde me: ‘Als je je opleiding niet bij de VU zou gaan volgen, had ik je niet uitgenodigd!’

Wat is het belangrijkste dat je hebt geleerd?
Ik heb zo veel geleerd! Op linguïstisch vlak was voor mij als NT1-docent vrijwel alles nieuw op het gebied van luistervaardigheid en uitspraakonderwijs. Heel interessant vond ik bijvoorbeeld de verschillende oorzaken van uitspraakproblemen en hoe cursisten te begeleiden bij verbetering van hun uitspraak. Didactisch gezien was voor mij het principe ‘fluency’ gaat voor ‘accuracy’ een belangrijk inzicht. Cursisten willen vaak werken aan hun grammatica, maar te veel nadenken over de vorm belemmert het automatiseren van de taal. Op het affectieve vlak heb ik geleerd dat je rekening moet houden met de ‘language ego state’ van NT2-leerders: een lichte identiteitscrisis is normaal als je in een andere taal en cultuur wordt ondergedompeld. Als NT2-docent werk je vanuit dat begrip, ook bij de cursist zelf.

Hoe pas je het geleerde toe in de praktijk?
Ik zorg direct voor een veilige sfeer in een groep. Fouten maken is in elk leerproces essentieel, maar zeker bij het leren van een nieuwe taal: ‘speak and make mistakes’ zeg ik. Als ik op spreekvaardigheid reageer, probeer ik bewust altijd iets positiefs te melden! Wat ik ook heb geleerd is om bij grammatica alleen feedback te geven als het de begrijpelijkheid beïnvloedt, zeker op beginnersniveau. Bij uitspraakproblemen, bijvoorbeeld tussen de ‘i’ en de ‘ie’, gebruik ik onder andere de ‘Uitspraakreis’: hoor je ‘i’, sla dan linksaf; hoor je ‘ie’, sla dan rechtsaf. In welke stad ben je na vier afslagen aangekomen? Cursisten bevinden zich dan vaak in verschillende steden, wat tot verbazing, discussies en hilariteit leidt. Erg leuk en nuttig om te doen!

Zou je de opleiding aan anderen aanbevelen?
Ja, absoluut! Ik geniet ervan als iets goed in elkaar zit, als ik als persoon gezien en gehoord word, als er een goede sfeer is en als ik het gevoel heb dat ik echt beter word in mijn werk door wat ik leer. Dat laatste geeft zoveel voldoening! De basis daarvoor is natuurlijk de professionaliteit van de docenten. En die is er! Dat blijkt niet alleen tijdens de lessen, maar ook uit de gedegen voorbereiding van alle workshops en de uitgebreide individuele feedback op gemaakte opdrachten, die erg praktijkgericht zijn en goed te koppelen aan je stage of werk.

“Ik geniet als ik echt beter word in mijn werk door wat ik in de opleiding leer.”