Wat was het belangrijkste doel van jouw project?
Het belangrijkste doel was om met de Kwaliteitsmiddelen het onderwijs structureel te verbeteren naar Activerend Blended Onderwijs, een kernonderdeel van de VU Onderwijsvisie 2021. Blended learning activeert studenten door een optimale mix van on campus en online onderwijs aan te bieden, gebaseerd op leerdoelen. Dit daagt studenten uit via actieve, betekenisvolle leertaken waarbij beide onderwijsvormen elkaar versterken. Het Kwaliteitsplanproject Activerend Blended Onderwijs (ABO), uitgevoerd door het VU Centre for Teaching and Learning (VU CTL), ondersteunt opleidingen en docenten bij deze transitie.
Welke concrete resultaten heb je bereikt met jouw project?
In de afgelopen jaren is in alle faculteiten gewerkt aan de invoering van Activerend Blended Onderwijs (ABO), variërend van losse bijeenkomsten tot volledige vakken en curricula, afgestemd op de behoeften van elke faculteit. Bevlogen docenten hebben succesvolle best practices ontwikkeld, en onderwijsleiders erkennen en ondersteunen actief het belang van ABO. Het VU CTL, waar ik verantwoordelijk was voor dit project, biedt faculteiten ondersteuning, van didactische tools tot intensieve begeleiding bij curriculumherontwerp. Deze ondersteuningsstructuur is nu een blijvend onderdeel van de ondersteuning van docenten en faculteiten door het VU CTL. ABO is daarbij volledig omarmd als een essentieel element van goed onderwijsontwerp.
Wat vond je persoonlijk het mooiste of meest bijzondere moment tijdens dit project?
Tijdens het ABO-project werd duidelijk dat de verschillende VU-brede projecten binnen het Kwaliteitsplan – zoals Mixed Classroom, A Broader Mind en ABO – sterk met elkaar verweven zijn. De ambities van de Universiteitsbibliotheek, met hun focus op het ontwikkelen en toegankelijk maken van digitaal (open) leermateriaal, versterken ABO verder. Ik heb de dynamiek en de samenwerking over faculteitsgrenzen heen om het onderwijs te verbeteren als zeer bijzonder ervaren. Daarnaast geven de gestructureerde begeleiding van docenten tijdens Breakouts en ontwerpateliers enorm veel energie.
Hoe heeft dit project bijgedragen aan de verbetering van het onderwijs aan de VU?
De VU heeft een prachtige onderwijsvisie, en met het ABO-project wordt deze visie werkelijkheid. Bij het (her)ontwerpen van onderwijs komen Mixed Classroom, A Broader Mind, Activerend Blended Learning en de vernieuwde toetsvisie samen. Dankzij de samenwerking tussen het VU CTL en de faculteiten staat het leerproces van de student centraal. Ons onderwijs stimuleert studenten om actief mee te denken, te handelen en te reflecteren, zowel individueel als in groepsverband, doordat Activerend Blended Onderwijs doordacht en als integraal onderdeel van het onderwijsontwerp is opgenomen.
Activerend Blended Onderwijs
In het kader van de Onderwijsagenda 2023-2028 en de landelijk vastgestelde thema’s van de Kwaliteitsafspraken is het Kwaliteitsplan Onderwijs VU ontwikkeld. Dit kwaliteitsplan is tot stand gekomen in nauw overleg met de medezeggenschap. Uit dit kwaliteitsplan zijn verschillende projecten voortgekomen, waaronder dit project: Activerend Blended Onderwijs. We interviewen projectleider Marijke Leijdekkers.

Alle projecten binnen het Kwaliteitsplan Onderwijs VU
Meer informatie en contact
Heb je vragen?
Contactpersoon