Panopto vervangt Kaltura en Mediasite: download je video's

10 januari 2024
De VU stapt over op een nieuwe videoapplicatie: Panopto. De huidige twee videoapplicaties Kaltura (video.vu.nl) en Mediasite (av-media.vu.nl) worden uitgefaseerd en volledig door Panopto vervangen.

Belangrijke datum: 1 april 2024

Afsluiting Kaltura en Mediasite
Video's van studenten op Kaltura en Mediasite worden niet gemigreerd naar Panopto.

• De video’s en eventueel andere bestanden die zijn opgeslagen onder het account van studenten in Mediasite zijn nog tot 1 april 2024 toegankelijk voor studenten.
  • De video’s en eventueel andere bestanden die in Kaltura (video.vu.nl) staan, zijn nog tot 1 mei 2024 beschikbaar.

Daarna zijn Kaltura en Mediasite niet meer toegankelijk voor studenten van de VU. Zorg ervoor dat je video’s die je wilt bewaren vóór deze datum download en elders veilig stelt. Studenten kunnen geen privé video’s opslaan in Panopto.

Video’s downloaden en veilig stellen

Indien je als student video’s op Kaltura hebt staan die je wilt bewaren, moet je deze zelf downloaden en opslaan. Standaard is de optie voor het downloaden van een video niet altijd beschikbaar. Dit moet de eigenaar van de video, vaak jijzelf, eerst aanpassen.

Instructies
Je kunt je video’s op Kaltura downloaden door deze instructies te volgen. In Canvas is er alleen het originele videoformaat (source file) beschikbaar om te downloaden, dit zal doorgaans een mp4 zijn. Op Kaltura zijn er meer videoformaten beschikbaar om uit te kiezen.

Klik hier om direct naar Kaltura (video.vu.nl) te gaan
Klik hier om direct naar Mediasite te gaan

Vragen?

Wanneer je hier vragen over hebt, kan je contact opnemen met panopto.soz@vu.nl