Sommige pagina’s op de VU-website zijn beveiligd met een wachtwoord. VU-medewerkers en studenten kunnen dan inloggen met hun VUnetID (bijvoorbeeld op een werkplek, op VU.nl, Webmail).
Problemen met inloggen
Het VUnetID bestaat uit een inlognaam en wachtwoord.
- Controleer of Caps Lock (hoofdletters) niet aan staat
- Controleer je inlognaam
Je inlognaam bestaat uit: eerste letter voornaam + eerste letter achternaam (tussenvoegsels worden niet meegenomen) + laatste letter achternaam (tussenvoegsels worden niet meegenomen) + volgnummer bestaande uit drie cijfers. Bij het ontbreken van een voornaam worden de eerste twee letters van de achternaam gebruikt. Voorbeeld: Naam gebruiker: V. van der Achternaam, VUnetID: vam500
- Controleer je wachtwoord
Kijk uit met tekens die op elkaar lijken bijvoorbeeld 0 (het cijfer) en O (de letter) en 1 en l (de letter).
Bevat je wachtwoord een tilde (~) of een accent circonflex (^)? Sommige toetsenborden laten dit teken pas verschijnen als je direct na het intoetsen nog een spatie geeft voordat je het volgende teken invoert.
Heb je geen VUnetID?
Nieuwe medewerkers en studenten ontvangen hun VUnetID in twee afzonderlijke e-mails op het opgegeven privé e-mailadres. Je VUnetID is nog 31 dagen geldig nadat je dienstverband aan de VU eindigt (medewerkers) of 92 dagen nadat je inschrijving als student aan de VU eindigt. Het kan wel zo zijn dat je geen toegang meer hebt tot sommige systemen.
Inlognaam (VUnetID) vergeten of wilt u het controleren?
Medewerkers kunnen naar hun VIP-admin gaan (meestal een secretariaatsmedewerker) of contact opnemen met de IT Servicedesk. Studenten gaan altijd naar de IT Servicedesk.
Wachtwoord vergeten
Via deze pagina kun je een nieuw wachtwoord aanvragen. Je vult daar je VUnetID en je privé-emailadres in, waarna je een tijdelijke link ontvangt. Via deze link kun je een nieuw wachtwoord invoeren.
N.B. Voor deze procedure is het noodzakelijk dat het privé-emailadres bekend is. Voor studenten is dit altijd het geval. Medewerkers kunnen dit controleren en aanvullen/wijzigen in het Service Portal. Is het privé emailadres (nog) niet bekend, dan kun je met een geldige legitimatie naar één van de IT Servicedesk-balies gaan. Daar wordt voor jou een nieuw wachtwoord gegenereerd. Dit kun je daarna wijzigen in een wachtwoord dat je makkelijk kunt onthouden.