VU Ondernemend presenteert: MindReality en Fitsurance

VU startups MindReality en Fitsurance zijn geselecteerd om de VU te vertegenwoordigen tijdens de European Student Startup Competition op 29 oktober in Berlijn*.

MindReality
Het idee voor de psycho-tech startup Mindreality ontstond in het hoofd van VU Phd-student Insan Firdaus (Klinische, Neuro- en Ontwikkelingspsychologie). Als therapeut in verslavingsproblematiek droomde hij er jaren van Virtual Reality (VR) op grote schaal in te kunnen zetten in therapieprogramma’s. En bij een droom bleef het niet. Het afgelopen jaar richtte hij MindReality op- samen met businesspartner Finde Xumara (Msc. Artificial Intelligence, UvA). Het team won de Kuyper Challenge en werd daarmee de startup met het beste VU businessplan in 2021.

Insan: “Afgelopen jaar voelt als onwerkelijk, omdat het allemaal begon met een idee dat in korte tijd is uitgegroeid tot het ontwerp van een VR-concept demo, een mobiele app en een goed draaiend team met een gestructureerd plan voor de toekomst.”

“Ik dacht altijd al dat ik een bedrijf zou opzetten met dit idee, maar ik wist niet waar te beginnen. Ik ben het afgelopen jaar enorm geholpen en aangemoedigd door mensen om me heen, waaronder door één van mijn VU supervisors. Zij gaf me het laatste zetje voor deelname aan de Kuyper Challenge. Mijn tip aan anderen met een businessidee is: aarzel niet om je plan in praktijk te brengen, schakel hulp in om je doelen te bereiken.”

“Mijn primaire doel voor de European Student Startup Competition is niet het winnen van de wedstrijd, het gaat mij om de ervaring en de feedback die MindReality krijgt om succesvol door te kunnen ontwikkelen.”

Fitsurance
De startup Fitsurance komt voort uit gezamenlijke inspanningen van studiegenoten Sauvik Das Gupta, Stef Beijk en Tommie Koppens (VU Master Human Movement Sciences). Van te voren dachten ze nooit dat ze een bedrijf zouden starten.

Stef: “We hadden geen enkel idee, maar kregen tijdens onze master college van prof. Masurel (Entrepreneurship in Human Movement Sciences) en het zaadje was geplant. Vervolgens ontvingen we een subsidie voor ons concept van NWO en zijn aan de slag gegaan met wat vandaag de dag is uitgegroeid tot Fitsurance.”

Tommie: “Met Fitsurance zetten we datacoaching in, een principe dat veel wordt gebruikt binnen de Bewegingswetenschappen - denk bijvoorbeeld aan een hardloper die naar zijn hartslag kijkt of een gewichtheffer die zijn maximale squatprestatie als feedback gebruikt. Nu vertalen we dit naar de gezondheidsmarkt. We sturen klanten via datacoaching op basis van cholesterolwaarden, bloeddruk en andere variabelen. We hebben op deze manier al zevenhonderd mensen geholpen. Soms bleef dat bij het voorhouden van een spiegel. Bij anderen detecteerden we vroegtijdig diabetes of het Metabool Syndroom.”

Stef: “Ik denk het Demonstrator Lab ons selecteerde voor de European Student Startup Competition, omdat we opvielen. De meeste startups daar hadden een natuurkundige achtergrond of ontwikkelden hardware. Wij werkten als één van de weinigen aan een service en floreerden, tegen de verwachtingen in. We hebben eerder aan pitchcompetities meegedaan, maar voor deze zitten we op het puntje van onze stoel!”

Tommie: “We willen de Europese markt over een aantal jaar veroveren. Om zoveel mogelijk mensen te kunnen blijven helpen met bewegen en gezondheid, zetten we - ook in de toekomst - de wetenschap in om tot marktconforme oplossingen te komen, bijvoorbeeld door met slimme algoritmes en strategische partners te werken.”

*European Student Startup Competition