VU-community lanceert klimaatverhalen voor wereldleiders

‘Beste wereldleiders, veel mensen sluiten hun ogen voor de klimaatcrisis...’ luidt de titel van de VU-verhalenbundel over het klimaat. Terwijl wereldleiders op de VN-klimaattop in Dubai samenkomen, laat de VU-gemeenschap haar stem horen. Vandaag lanceert zij de COP28-verhalenbundel met 22 verhalen over klimaatverandering. Daarmee roept zij politici, beleidsmakers en organisaties op om tot actie te komen.

In het licht van de VN-klimaatconferentie in Dubai van 30 november – 12 december, sloegen studenten, medewerkers, wetenschappers, klimaatactivisten, professionele schrijvers en een inheemse auteur van binnen én buiten de VU de handen ineen.

Tijdens twee workshops van het Amsterdam Sustainability Institute (ASI) schreven deelnemers hun persoonlijke klimaatverhalen voor wereldleiders onder leiding van universitair hoofddocent Sjoerd Kluiving. Van waargebeurde verhalen tot fictie en van cartoons tot een AI-gegenereerd stuk – via diverse creatieve manieren probeert de VU-gemeenschap ook buiten haar muren én landsgrenzen om klimaatactie aan te wakkeren.

Ontdek de verhalen of kijk op vu.nl/cop28.