De afgelopen jaren wordt er met een groeiende kritische blik naar de bestuurscultuur in Den Haag gekeken. Ook tijdens de verkiezingen speelt transparantie, vertrouwen en visie een grote rol bij het kiesgedrag van stemmers. Onze VU-wetenschappers kijken vanuit verschillende hoeken naar dit belangrijke verkiezingsthema: welke campagnetechnieken werken wel en niet? Hoe is het gesteld met ons vertrouwen in de politiek? En hoe gaan de politici met deze roep naar een nieuwe bestuurscultuur om?
Verkiezingstijd: Bestuurscultuur
Nostalgie scoort bij linkse en rechtse kiezers
Vroeger was het beter in Nederland, en daar moeten we naar terug. Een boodschap zoals deze vinden we tijdens de Tweede Kamerverkiezingen terug bij zowel linkse als rechtse partijen. Politiek communicatiewetenschapper Mariken van der Velden doet kiezersonderzoek en ziet dat de nostalgische boodschap aanslaat.

Meer verkiezingsthema's
VU-wetenschappers Bestuurscultuur
Meer weten van en over deze wetenschappers? Neem contact op met Persvoorlichting VU: pers@vu.nl
Mariken van der Velden
Universitair Hoofddocent Politieke Communicatie, Expertisegebied: kiezersgedrag, stemgedrag, politieke compromissen en besluitvorming, campagnevoering, politieke fragmentatie, retoriek en communicatie van politici

Paul van Lange
Hoogleraar Sociale Psychologie, Expertisegebied: ethisch handelen overheid, polarisatie, online intimidatie, klimaatvriendelijk gedrag, vertrouwen in de samenleving, vitamine S (waarom sociaal contact zo belangrijk is), agressie bij voetbal
Jacquelien van Stekelenburg
Hoogleraar Sociale Verandering & Conflict, Expertisegebied: mobilisatie van en deelname aan protesten, denk bijvoorbeeld aan klimaatdemonstraties, extinction rebellion, polarisatie in de maatschappij, identiteit.

Wouter van Attenveldt
Hoogleraar Politieke Communicatie , Expertisegebied: Parlementaire enquete, toeslagenaffaire
