Afgelopen zomer bracht Soilmates Healthy Oil op de markt, een gezonde bakolie van lelijke avocado’s die anders in de kliko zouden zijn beland.
“Het ontwikkelen en vermarkten van Healthy Oil was voor ons een no-brainer”, vertelt marketeer Jasmijn. “Een bakolie van (afgekeurde) avocado’s bestond nog niet. Na een paar gesprekken was het voor ons duidelijk: deze olie is veel gezonder dan andere bakoliën, goed te verhitten en neutraal qua geur en smaak. Daarnaast helpt het de gigantische berg afgekeurde avocado’s te upcyclen. Aan Dave, Sander en mij de taak mensen hier kennis mee te laten maken. We hebben alle drie een andere expertise: Dave is avocadokenner, Sander heeft verstand van koken en ik weet een product in de markt te zetten. Een perfecte match, waarbij we veel op gevoel doen. Wij hebben echter niet de waarheid in pacht én geloven in totale transparantie. Daarom experimenteren we met openbare (zoom)vergaderingen. Op donderdag 7 oktober vindt de eerste plaats.* Ik heb nooit zo geloofd in de scheidslijn tussen bedrijf en consument. Samen kunnen we betere ideeën bedenken, elkaar inspireren en uiteindelijk de keten verduurzamen. Misschien makkelijker gezegd dan gedaan, maar samen moet het lukken.”
*Via de Soilmates socials/nieuwsbrief kun je een link krijgen. Soilmates is virtual member van de VU Start Hub community.
Lees voor meer informatie over Soilmates ook het VU magazine artikel (juni 2021).