Deep Tech Innovation

DTI richt zich op wetenschapsgedreven technologie-ontwikkeling, -implementatie en -integratie in het snel veranderende bedrijfs- en sociaal-culturele landschap. De BTI-groep onderzoekt zowel de natuurwetenschap achter technologische innovaties als de bedrijfs- en sociaalwetenschappelijke aspecten van technologische innovaties die samenhangen met natuurwetenschappelijk onderzoek en ontwikkeling.

Het onderzoek van DTI is georganiseerd rond de twee onderzoeksleerstoelen: Doorbraaktechnologieën en Duurzame Innovatie.

Doorbraaktechnologieën voor duurzame innovatie zijn technologieën die radicale verandering (kunnen) bewerkstelligen, bijvoorbeeld serieuze prestatieverbeteringen realiseren, radicaal nieuwe capaciteiten introduceren of leiden tot drastisch nieuw sociaal gedrag en maatschappelijke normen en instituties. In veel gevallen moeten organisaties deze technologieën ontwikkelen, omarmen of zich er op aanpassen om robuuste strategieën op te bouwen waarmee ze op de lange termijn kunnen overleven. In de DT&DI-leerstoel wordt het ontwikkeltraject van doorbraak technologieën onderzocht als een continu proces van R&D- en demonstratieprojecten en -programma's, dat uiteindelijk leidt tot locatie- of marktsegment-gebonden opschaling en soms zelfs tot mondiale opschaling van deze technologieën.

Leerstoelhouder Bart Bossink richt zich op onderzoek naar het organiseren van R&D- en demonstratieprojecten en -programma's waarmee baanbrekende technologische R&D wordt gekoppeld aan nieuwe markten en -maatschappelijke ontwikkelingen. Sandra Hasanefendic - managing partner van de onderzoeksgroep gelieerd aan de leerstoel - focust op beleid en management ten behoeve van de adoptie en diffusie van deze doorbraak technologieën; bij beide staat de wisselwerking tussen technologische ontwikkeling en individuele-, organisatorische- en sociaal-culturele factoren centraal.

Leerstoelhouder: prof.dr. Bart Bossink, Hoogleraar Doorbraak Technologie en Duurzame Innovatie

Managing partner onderzoeksgroep: dr. Sandra Hasanefendic, Universitair docent Doorbraak Technologie en Duurzame Innovatie

Organisatorische en Technologische Innovatie en Maatschappelijke Veerkracht

De leerstoel is een samenwerking tussen de afdeling Organisatiewetenschappen (ORG) van de Faculteit der Sociale Wetenschappen (FSW) en de Faculteit der Bètawetenschappen (FBW). De leerstoel is gevestigd bij FSW en ondergebracht bij ORG. De leerstoelhouder is parttime gedetacheerd bij FBW. In een uniek samenwerkingsverband zal deze leerstoel een brug slaan tussen sociale en bèta wetenschappen. Het doet dit door kennis en inzichten te genereren en uit te dragen over hoe organisaties ondernemerschap en innovaties effectief kunnen vormgeven in antwoord op complexe maatschappelijke uitdagingen. Het uitgangspunt is dat organisatorische en technologische vernieuwing een bijdrage kan leveren aan maatschappelijke veerkracht. De leerstoel zal vraag hoe innovatieve organisaties en nieuwe organisatievormen in staat zijn te leren en zich aan te passen, oplossingsrichtingen te ontwikkelen voor complexe en onzekere situaties, en bij te dragen aan maatschappelijke transformaties constructief, maar ook kritisch onderzoeken. Samenwerking met diverse partners binnen en buiten de academische wereld is voor het onderzoek van de leerstoel cruciaal.

Leerstoel houder: Prof. dr. ir. F.K. (Kees) Boersma, hoogleraar Organisatorische en technologische innovatie en maatschappelijke veerkracht.

Managing partner onderzoeksgroep: dr. Marjolein Hoogstraaten is an assistant professor of organizational and technological innovation

Associated member/ Managing partner onderzoeksgroep : Hoogleraar BTI Prof. em. dr. P.C. (Peter) van der Sijde

Promoveren bij  DTI

Deep Tech Innovation verwelkomt regelmatig startende promovendi die onderzoek willen doen op het snijvlak van wetenschapsgedreven technologie-ontwikkeling en toepassing en gebruik van deze doorbraak technologieën in bedrijfsleven, markten en maatschappij. In deze promotietrajecten werkt de groep onder andere samen met de afdelingen Scheikunde en Farmaceutische Wetenschappen en Natuur- en Sterrenkunde van de Beta Faculteit van de VU en met de Faculteit Sociale Wetenschappen en School of Business and Economics van de VU.

Neem voor meer informatie over de voorwaarden voor het indienen van een Promotie-onderzoeksaanvraag, informatie over het promotie-onderzoeksproces bij de BTI-groep en bij vragen over de onderzoeken van onze recent gepromoveerde en huidige promovendi contact op met dr. Sandra Hasanefendic. .

Kijk voor meer informatie over de structuur van ons promotie-onderzoeksprogramma op de speciale webpagina van de Beta Faculteit: Promoveren bij de Bètafaculteit.