Schenkingen Handschriften en Oude Drukken

Wil je handschriften of oude drukken schenken aan de Vrije Universiteit? Er gelden hier bepaalde voorwaarden voor.

Bij de Vrije Universiteit verzamelen we handschriften en oude drukken die betrekking hebben op het Nederlands Protestantisme en gepubliceerd zijn voor 1800. Op dit gebied hebben we ontzettend veel in huis, maar er ontbreken ook nog titels. Een schenking kan een welkome aanvulling voor de collectie zijn. Toch wordt niet alles wat wordt aangeboden daadwerkelijk in de collectie van de Vrije Universiteit opgenomen.

Een schenking moet in ieder geval aan deze criteria voldoen:

• Fysiek moet het materiaal in goede staat zijn: compleet én vrij van vocht, schimmel en ongedierte.
  • We accepteren alleen werken die voor 1800 geschreven of gedrukt zijn.
  • We accepteren alleen werken die passen binnen het verzamelbeleid van de handschriften en oude drukken van de Vrije Universiteit, te weten werken die betrekking hebben op het Nederlands Protestantisme.
  • We accepteren alleen werken die nog niet in Nederlandse publieke instellingen aanwezig zijn.
  • Incomplete jaargangen of losse afleveringen van tijdschriften worden slechts bij hoge uitzondering opgenomen.
  • Materiaal dat zonder aankondiging bij de Vrije Universiteit wordt achtergelaten, wordt, als het niet in de collectie wordt opgenomen, niet retour gestuurd.
  • Er kunnen aan een schenking bijkomende kosten verbonden zijn, bijvoorbeeld voor reiniging, restauratie, bijzondere opslag en catalogisering van het materiaal.
  • We vragen u schenkingen aan te melden via onderstaand formulier. Indien uw aanbod in aanmerking komt voor schenking neemt de conservator binnen drie weken contact met u op.

Voldoet de schenking aan de eisen? Meld de schenking hier aan.