Nieuw bij het John Stuart Mill College: Pre University College

Jaarlijks biedt de Vrije Universiteit Masterclasses aan voor 4, 5 en 6 VWO-leerlingen kennis te laten maken met de verschillende onderwerpen en programma’s van de VU. Dit jaar biedt het John Stuart Mill College een eigen Masterclass aan: ‘Understanding the irrational’. Met zijn interdisciplinaire karakter is deze Masterclass een perfecte mogelijkheid om te ontdekken wat studeren Politiek, Filosofie en Economie (PPE) aan de VU inhoudt.

Voor de Masterclass zijn 15 scholieren geselecteerd van verschillende scholen uit Amsterdam en omstreken. De Masterclass geeft een introductie op het vakgebied van de Gedragseconomie. Gedragseconomie bestudeert hoe psychologische factoren de economische besluitvorming beïnvloeden. De scholieren leren de inzichten van de gedragseconomie toe te passen op een breed scala aan maatschappelijk relevante onderwerpen, van politiek tot filosofie. Een van de vraagstukken kan zijn ‘Hoe kunnen we bijvoorbeeld positief gedrag stimuleren, zoals orgaandonor worden of duurzaam leven?’ Ook leren de leerlingen hoe ze onderzoeksmethoden zoals economische modellering en economische experimenten kunnen toepassen. De scholieren sluiten de Masterclass af met een presentatie van hun eigen experimenten. De Masterclass wordt gegeven door dr. Katharina Brütt, universitair docent aan de Vrije Universiteit Amsterdam aan de School of Business and Economics.

Direct naar

Onderzoek Research and Impact Support Portal Universiteitsbibliotheek Persvoorlichting VU

Studie

Onderwijs Studiegids Canvas Studentenbalie