Onderwijs Onderzoek Actueel Organisatie en samenwerking EN
Login als
Studiekiezer Student Medewerker
Bachelor Master VU voor Professionals
HOVO Amsterdam VU-NT2 VU Amsterdam Summer School Honoursprogramma Universitaire lerarenopleiding
Promoveren aan de VU Uitgelicht onderzoek Prijzen en onderscheidingen
Onderzoeksinstituten Onze wetenschappers Research Impact Support Portal Impact maken
Nieuws Agenda Energie in transitie
Israël en Palestijnse gebieden Vrouwen aan de top Cultuur op de campus
Praktische informatie VU en innovatiedistrict Zuidas Missie en Kernwaarden
Organisatie Samenwerking Alumni Universiteitsbibliotheek Werken bij de VU
Sorry! The information you are looking for is only available in Dutch.
Deze opleiding is opgeslagen in Mijn Studiekeuze.
Er is iets fout gegaan bij het uitvoeren van het verzoek.
Er is iets fout gegaan bij het uitvoeren van het verzoek.

Jan Baan over EMPO

Jan Baan is universitair docent bij de Sectie Onderwijswetenschappen en is betrokken bij de Educatieve Master Primair Onderwijs. Jarenlang was hij leerkracht en hij heeft onderzoek gedaan naar hoe leerkrachten van de universitaire Pabo's met hun vaardigheden kunnen bijdragen aan het onderzoeksmatig werken in scholen. Een interview over de EMPO met deze academisch opleider.

Wat maakt de EMPO volgens jou zo bijzonder?

Wat ik heel bijzonder aan de EMPO vind is betrokkenheid en de diversiteit in achtergrond van de studenten. De studenten zijn allereerst heel betrokken erg enthousiast voor de opleiding. Ze hebben heel bewust voor deze opleiding gekozen, vaak door een ervaring in de praktijk die hen heel erg aansprak en kozen daarom om in het onderwijs te gaan werken. Een aantal had zich ook verdiept in een zij-instroom traject maar ze kozen er toch voor om een opleiding te doen waarin ze meer op een academische manier worden opgeleid en niet alleen vanuit de praktijk alle kennis opnemen. Juist de koppeling tussen de theorie en de praktijk is iets wat de studenten volgens mij erg interessant vinden en wat mij zelf ook aantrekt. Het curriculum is zo opgebouwd dat studenten de kennis die ze opdoen in de praktijk toepassen en hun ervaringen weer gezamenlijk evalueren. Dit zorgt ervoor dat studenten verschillende zaken uitproberen maar ook zien of en hoe hetgeen ze leren echt werkt in de praktijk. 

Daarnaast is de diversiteit erg interessant, studenten hebben voorkennis op verschillende gebieden, zo zijn er veel met een vooropleiding in de psychologie, de pedagogische wetenschappen. Maar er zijn ook studenten met geschiedenis, kunsten of wiskunde als vooropleiding of een student die gepromoveerd is in de communicatie en al jaren werkervaring heeft. Deze mix aan studenten maakt de bijeenkomsten interessant, er is veel uitwisseling van kennis en ervaring op deze manier.


Welke expertise voeg jij toe aan de opleiding?

Ik heb zelf jaren als leerkracht gewerkt dus ik ken het beroep heel goed. Daarnaast heb ik ook jaren gewerkt als opleider en heb ik promotieonderzoek gedaan naar ervaringen van afgestudeerde leerkrachten van de universitaire Pabo's. Ik denk dat ik dus de ervaringen van studenten op de scholen goed kan begrijpen. Daarnaast hoop ik dat ik studenten goed voor kan bereiden op hun rol als academische leerkracht, ik hoop hen mee te kunnen geven hoe de kennis uit de wetenschap van meerwaarde kan zijn voor de praktijk. Ik probeer ook in de vakken waar ik nu bij betrokken ben om constant een verbinding met de praktijk te zoeken. Soms lukt dat goed en soms ben ik zelf ook even aan het zoeken hoe we deze verbinding kunnen maken. 


Wat is jouw ervaring met de intervisiegroepen?

De intervisie groepen ervaar ik als heel prettig. Doordat we met een kleine groep studenten zijn leer je elkaar redelijk snel kennen en kun je makkelijk ervaringen uitwisselen. De sfeer in de groep is erg goed en iedereen is open over zijn ervaringen en is ook geïnteresseerd naar de mening van anderen. We zijn in de afgelopen week begonnen met het bekijken van video opnames uit de stageklas, dit is een mooie manier om goed te kijken naar hoe de studenten voor de klas staan en ook voor de studenten om verschillende scholen en manieren van onderwijs te zien. Met de intervisie docenten proberen we aan te sluiten bij de andere vakken die de studenten volgen. Dat is soms zoeken omdat alles nog in ontwikkeling is. Dat merken we ook bij intervisie, we zijn met elkaar in ontwikkeling om de bijeenkomsten op een waardevolle manier vorm te geven.

Wat zijn jouw ervaringen binnen de EMPO tot nu toe?

Ik vind het erg interessant dat alles in ontwikkeling is zoals ik net al noemde. De basis die staat er qua leerdoelen en inhouden daar is goed over nagedacht maar op uitvoeringsniveau zijn er nog heel veel zaken waar keuzes over gemaakt kunnen worden. Dat maakt het erg interessant en dynamisch maar soms ook lastig omdat je nog niet precies weet hoe alles loopt. Maar hierdoor heb je wel veel contact met verschillende docenten en zijn de lijnen kort. Doordat je contact met elkaar hebt en continue bezig bent met de koppeling tussen intervisie en andere vakken, heb je ook veel meer grip op de opleiding en weet je beter wat studenten leren. In mijn eerdere ervaring op de universitaire bachelor Pabo was dat veel lastiger omdat de studenten les kregen op verschillende instituten en je niet altijd wist waar wat aan bod kwam. Wat ik daarnaast interessant vind is de uitwisseling met de andere universiteiten. Zo werk ik standaard op de VU maar ben ik ook regelmatig in Leiden of op de UvA. Door deze samenwerking ontmoet ik ook mensen met uiteenlopende expertises waar ik zelf ook weer erg veel van kan leren.


Wat verwacht jij voor de toekomst van deze nieuwe masteropleiding?

Ik ben blij dat we dit eerste jaar met een kleine groep konden beginnen, dat maakt het qua uitvoering wel goed uitvoerbaar maar allereerst hoop ik volgend jaar op een flinke instroom. Ik denk dat het namelijk echt een heel goed studieprogramma is en dat studenten die hier afstuderen een waardevolle bijdrage kunnen leveren aan de kwaliteit van het onderwijs. Ik hoop daarom dat veel studenten voor de opleiding kiezen en dat deze studenten tijdens en na hun opleiding hun vaardigheden in kunnen zetten om het onderwijs nog verder te verbeteren en te vernieuwen.

Bio
'Ik ben in 2004 afgestudeerd als leerkracht, ik was toen 21 en ik stond meteen voor de klas in Amsterdam Zuid-Oost. Daar heb ik erg veel van geleerd maar het was niet altijd makkelijk ik had namelijk pas 1 keer stagegelopen in Amsterdam en had nog niet veel ervaring met lesgeven in de stedelijke context. Ik had graag wat meer van de huidige kennis over het lesgeven in mijn opleiding gehad maar gelukkig leer je ook veel in de praktijk en heb ik door verschillende opleidingen mijn kennis over lesgeven verder kunnen ontwikkelen. Na een aantal jaren full time lesgeven ging ik mijn werk als leerkracht combineren met andere werkzaamheden en dat heb ik eigenlijk altijd gedaan tot vorig jaar. Eerst werkte ik als coördinator voor de brede school, hierbij werkten we aan brede talent ontwikkeling van kinderen door het organiseren van allerlei activiteiten op gebieden als sport, muziek, kunst en techniek. 

Dit werk was wat meer flexibel dan het werk als leerkracht waardoor ik dit kon combineren met een premaster en een master onderwijspedagogiek aan de VU. Tijdens deze master raakte ik geïnteresseerd in de wetenschappelijke kennis over onderwijs en kwam ik in aanraking met de eerste studenten van de universitaire bachelor op de VU. Ik vond het heel interessant dat deze opleiding was gestart dus hier heb ik ook mijn master scriptie op gericht. 

Na de opleiding werd ik academisch opleider en begeleidde ik de studenten van de universitaire Pabo van de UvA. Daarnaast kon ik verder met het onderzoek waarmee ik in mijn master scriptie begonnen was doordat ik een leraren promotiebeurs aangevraagd had. Samen met Monique Volman en Lisa Gaikhorst hebben we een interessant onderzoek uitgevoerd waarin we gekeken hebben naar hoe leerkrachten van de universitaire Pabo's met hun vaardigheden kunnen bijdragen aan het onderzoeksmatig werken in scholen. In 2020 ben ik gepromoveerd, mijn vrouw was net en paar maanden eerder gepromoveerd en toen wilden we een jaar naar Indonesië gaan met onze twee jongens. Omdat mijn vrouw daar geboren is, wilde we graag wat meer van de cultuur leren kennen en voelen hoe het is om daar als gezin te wonen. Dit moesten we uitstellen door de corona maar vorig jaar konden we dan eindelijk toch gaan. We hebben een fantastisch jaar achter de rug waarin we heel veel hebben meegemaakt en veel geleerd hebben van al onze ervaringen. 

Tijdens dat jaar kwam de vacature voor de EMPO langs, ik had mijn baan opgezegd en dit paste heel goed na alles wat ik hiervoor had gedaan. Dus kon ik in juli met volle energie starten aan de VU en me volledig richten op de EMPO.'

Direct naar

Homepage Cultuur op de campus Sportcentrum VU Dashboard

Studie

Academische jaarkalender Studiegids Rooster Canvas

Uitgelicht

Doneer aan het VUfonds VU Magazine Ad Valvas

Over de VU

Contact en route Werken bij de VU Faculteiten Diensten
Privacy Disclaimer Veiligheid Webcolofon Cookies Webarchief

Copyright © 2024 - Vrije Universiteit Amsterdam