Expositie: Biblia | Zeven Bijbels gedrukt in de 16e eeuw (2024)

De Universiteitsbibliotheek stelt zeven unieke Bijbels uit de 16e eeuw uit de Bijzondere Collecties tentoon in een indrukwekkende zomerexpositie ter ere van het internationale congres van de Society of Biblical Literature (SBL). De tentoonstelling benadrukt de verscheidenheid en het vakmanschap die al in de beginperiode van de boekdrukkunst te vinden waren.

Een warm welkom voor de Society of Biblical Literature
Deze zomer verwelkomt de Vrije Universiteit Amsterdam de Society of Biblical Literature (SBL) voor haar internationale congres van 28 juli tot 1 augustus. De SBL International Meeting wordt jaarlijks buiten Noord-Amerika gehouden. Het biedt een uniek forum voor internationale wetenschappers die niet in staat zijn de bijeenkomst in Noord-Amerika bij te wonen, en voor iedereen die directer wil omgaan met SBL's groeiende internationale ledenbestand en wetenschappelijke bijdragen. Ter gelegenheid hiervan toont de Universiteitsbibliotheek zeven unieke Bijbels uit de 16e eeuw uit de Bijzondere Collecties.

De begindagen van de boekdrukkunst
Boeken drukken was in het begin van de 16e eeuw een vrij nieuw fenomeen. Voorheen was het alleen mogelijk om teksten te reproduceren door ze met de hand over te schrijven. De komst van de drukpers in het midden van de 15e eeuw zorgde voor een enorme toename in de efficiƫntie van de boekproductie. Gezien de belangrijke plaats die de Bijbel destijds innam, is het niet verrassend dat deze vaak op de drukpers terechtkwam.

Vakmanschap bewonderen door de eeuwen heen
In deze tentoonstelling zien we zeven Bijbels in zeven verschillende talen. De opkomst van religieuze literatuur in de volkstaal was al enkele eeuwen eerder begonnen, maar de zestiende eeuw kenmerkt zich door talloze edities van de Bijbel in de volkstaal. De Bijbels in deze tentoonstelling laten zien dat het zetten en drukken van Bijbels gepaard ging met vakmanschap en zorg waar we vijf eeuwen later nog steeds met bewondering naar kijken.

Deze tentoonstelling is samengesteld door Willemien van Dijk, conservator manuscripten en oude drukken, en is te bezichtigen van 24 juli tot 22 augustus 2024.

Meer weten over de erfgoedtentoonstellingen van de UB?

Neem contact op met Eline Bos, conservator academisch erfgoed

e.m.bos@vu.nl