Een terugblik op Jan Levers werk en leven

Op 10 november vond een symposium plaats ter herdenking van de 100ste geboortedag van de bioloog Jan Lever (1922-2010).

Lever was in 1950 de belangrijkste grondlegger van de Biologie aan de VU en werd bekend door zijn vernieuwende opvattingen over schepping en evolutie. De ‘Jan Lever-zaal’ (collegezaal D107) in het Wis- & Natuurkundegebouw was gevuld met oud-leerlingen, familie, studenten en vele andere belangstellenden. Op het symposium blikten historici, theologen en biologen terug op Levers leven en werk: Ab Flipse, Gijsbert van den Brink en Diederik Blankesteijn spraken over het denken van de jonge Lever, met name over schepping en evolutie; Nico van Straalen en Jelte Rozema blikten terug op Levers onderzoek en zijn betekenis als docent en collega; Rinny Kooy en Bert Lever spraken over respectievelijk Levers passie voor bomen en genealogisch werk.

Ten slotte reikte universiteitshistoricus Ab Flipse het eerste exemplaar van de bundel ‘Jan Lever – Honderd’, uit aan de 96-jarige broer van Jan Lever.

De bundel bestellen? Kijk onderaan deze pagina (na de foto's).

Meer VU historie
Kijk op www.geheugenvandevu.nl.

De VUvereniging steunt het werk van de universiteitshistoricus Ab Flipse, die dit symposium organiseerde, en onder meer werkt aan een biografisch onderzoek naar Lever.

Over de bundel Jan Lever - Honderd

Jan Lever werd in 1950 benoemd tot lector en twee jaar later tot hoogleraar dierkunde aan de Vrije Universiteit Amsterdam. Hij werd de belangrijkste grondlegger van de Biologie aan deze universiteit. Historici, theologen en biologen blikken in deze bundel terug op zijn leven en werk. Hoe kunnen we zijn opvatting over schepping en evolutie begrijpen in de toenmalige context? Hoe heeft zijn denken zich ontwikkeld? En hoe kijken we hier nu op terug?

Bestel hier de bundel