Sorry! The information you are looking for is only available in Dutch.
Deze opleiding is opgeslagen in Mijn Studiekeuze.
Er is iets fout gegaan bij het uitvoeren van het verzoek.
Er is iets fout gegaan bij het uitvoeren van het verzoek.

Berno Bucker over creëren van impact met wetenschappelijke kennis en innovatieve technologieën.

Sinds 1 februari 2020 is Berno Bucker dedicated Business Developer voor de Faculteit der Gedrags- en Bewegingswetenschappen bij IXA (Innovation Exchange Amsterdam), Vrije Universiteit Amsterdam. Hij richt zich op het creëren van impact met wetenschappelijke kennis en innovatieve technologieën met een focus op ondernemerschap en start-ups. Aan de hand van een aantal vragen schetst hij in dit interview zijn rol binnen de afdeling IXA-GO van de VU en zijn visie op valorisatie en impact.

Hoe omschrijf jij valorisatie?

Valorisatie in de breedste zin is al het wetenschappelijke onderzoek en onderwijs dat buiten de academie reikt en impact maakt op de maatschappij. Wetenschappelijke kennis kan bijvoorbeeld overgedragen worden aan de maatschappij in de media, bedrijven kunnen profiteren van wetenschappelijke kennis en de expertise van wetenschappers in gezamenlijke projecten en soms ontstaan er bedrijven, start-ups of spin-offs genoemd, uit wetenschappelijk onderzoek.

Ikzelf focus vooral op ondernemerschap en start-ups, maar daarnaast ook op innovatieve technologieën en de samenwerking met bedrijven. Door mijn eigen ervaring in het start-up ecosysteem Amsterdam en de toegepaste weg die ik aan het eind van mijn promotietraject Toegepaste en Experimentele Psychologie ben ingeslagen past dit goed bij mij. Ik krijg veel energie van onderzoekers die naast het relatief trage proces van artikelen en beursaanvragen schrijven, opeens snel moeten schakelen en bijleren om een project met impact van de grond te krijgen. Als dedicated business developer voor de faculteit sta ik uiteraard open om alle FGB onderzoekers bij het proces van valorisatie te ondersteunen en zo impact te creëren.


De begrippen impact en valorisatie worden door elkaar gebruikt. Hoe duid jij het verschil?

Wat mij betreft gaan valorisatie en impact hand-in-hand met elkaar. Valorisatie omschrijft het proces waarvan impact het resultaat is. Door te valoriseren hebben we als universiteit impact op de maatschappij. Binnen de VU zien we de term impact vaak terugkomen en deze wordt ook vaker gebruikt in plaats van valorisatie. Ik vind dat passen in de huidige tijd en recente ontwikkelingen die we ook bij instanties zoals NWO zien. We hebben binnen de VU centraal bijvoorbeeld het Impact Board en binnen de faculteit sinds kort ook ons eigen Impact Board FGB. Wat mij betreft gaan wij op de VU met zijn allen consequent de term impact gebruiken.


Wat is IXA?

IXA ondersteunt onderzoekers met het creëren van impact. IXA is het samenwerkingsverband van de Amsterdamse Technology Transfer Offices van de Vrije Universiteit Amsterdam (VU), Universiteit van Amsterdam (UvA), Hogeschool van Amsterdam en Amsterdam Universitair Medische Centra (AUMC). Door de interactie tussen academische onderzoekers en externe partijen te faciliteren, stimuleert IXA de transitie van wetenschappelijke ontdekkingen en resultaten naar innovaties en inzichten waar de maatschappij op allerlei manieren van kan profiteren. Sinds 1 januari 2022 is IXA op de VU samengevoegd met de grant office en vormen we een nieuwe afdeling IXA-GO onder bestuurszaken. Bij IXA-GO werk ik als business developer samen met collega business developers, juristen, marketing- en communicatiemedewerkers, subsidieadviseurs en ons secretariaat. Het team is compact, divers, slagvaardig en hands-on. Er is veel expertise en ook verschillende expertise onder collega’s waardoor we veel van elkaar kunnen leren.


Wat is jouw rol bij IXA-GO? Wat zijn jouw aandachtspunten?

Ik ben dedicated business developer voor FGB. Ik houd me bezig met casuïstiek van onderzoekers die bij onze faculteit werken. Daarnaast ben ik VU-breed, en zelfs pan-Amsterdams, betrokken bij de start-up faciliteiten en het start-up ecosysteem. Voorbeelden hiervan zijn het Demonstrator Lab, AVS (Amsterdam Venture Studios) en ACE (Amsterdam Center for Entrepreneurship).

Ik houd me bezig met de ondersteuning om impact te creëren van onderzoekers binnen FGB. Dit kan om een licentie- of samenwerkingsovereenkomst gaan, het uitwerken van een casus en vertalen van een wetenschappelijk project naar een businessplan, het vinden van externe partners, of overleggen en onderhandelen met externe partijen.

Daarnaast houd ik me bezig met opleiden, enthousiasmeren en projecten concretiseren op het gebied van ondernemerschap. Daar ligt mijn passie en daar kan ik ook de grootste waarde toevoegen. Wanneer ik merk dat mijn enthousiasme over een project met potentiële impact als een vonk overslaat (soms vroeger, soms later) geeft dat mij veel voldoening in mijn werk. Onderzoekers verbreden hun horizon en skill set en daardoor creëren ze niet alleen impact, maar hun onderzoek en onderwijs wordt ook nog beter. Daar is het mij, en naar mijn idee de universiteit als geheel, natuurlijk om te doen; goed scoren op de drie pijlers onderzoek, onderwijs en impact.


Wat zijn de zaken waar jullie onderzoekers mee kunnen ondersteunen?

Veel verzoeken die wij binnenkrijgen van onderzoekers hebben te maken met contracten, bijvoorbeeld grote beursaanvragen met bedrijven of andere externe partijen. Het gaat vaak om afspraken vastleggen, onder andere over bestaand intellectueel eigendom, maar ook over hoe eventuele opbrengsten of nieuw intellectueel eigendom verdeeld gaan worden. Al die zaken moeten vooraf over nagedacht worden en voor zover mogelijk contractueel worden vastgelegd. We doen dit graag zo open mogelijk zodat kennis gedeeld kan worden, maar we beschermen ons intellectueel eigendom wel waar nodig. Ook als we voor een bedrijf contractonderzoek of een consultancy-opdracht doen moet het in orde zijn. Dat moet niet alleen juridisch goed in elkaar zitten, maar ook maatschappelijk verantwoord zijn. Omdat we namens een kennisinstelling opereren moeten we met een heleboel zaken rekening houden. In de dagelijkse praktijk bespreek ik veelal de wensen en uitgangspunten van de onderzoeker, plaatsen we die binnen de context van de facultaire en centrale strategie en focussen we ons op het maken van een zo groot mogelijk impact. Dit kan zowel economische als maatschappelijke impact zijn, beide gaan mooi hand-in-hand.

Naast bovengenoemde activiteiten zet ik mij ook in om onderzoekers op te leiden en bekend te maken met het valorisatieproces en maken van impact. Dit is een belangrijke trend waar de VU sinds dit jaar ook meer aandacht aan gaat besteden. Zo hebben we de Basisopleiding Impact, IXA-cursussen en workshops en verschillende programma’s van ACE waar wij vanuit IXA inhoudelijk ons steentje aan bijdragen. Ook gaan we steeds vaker de samenwerking aan met opleidingen zoals Entrepreneurship in Human Movement Sciences en meer ervaring gedreven onderwijs zoals bij het Demonstrator Lab. Dit komt de gehele keten van impact ten goede.


Hoe werken jullie samen binnen IXA-GO?

Ik vind het interessant dat wij in een casus als business developer samen met een jurist uitpluizen voor de onderzoeker wat hij/zij wil en hoe dat in verhouding staat met de andere partij: ‘hoe gaan wij daar in de samenwerking de meeste impact mee creëren?’. Dat moet je dan vertalen naar een juridisch algebra: regeltjes en wetten vastgelegd in een contract of een overeenkomst die de afspraken tussen de partijen hard maken. Vaak zien onderzoekers daar tegenop, die denken misschien 'ojee, weer een contract, gedoe met IXA’, maar wij proberen juist de onderzoeker te ontzorgen, de vertaalslagen te maken en naar de mogelijkheden te kijken. Dit gaat om directe mogelijkheden, maar ook mogelijkheden in een verdere toekomst voor de onderzoeker zelf, of mogelijkheden voor een samenwerking met collega’s binnen de VU of andere partijen buiten de VU, die niet per se direct op het netvlies van de onderzoeker staan. Recentelijk is bij onze werkzaamheden de samenwerking met subsidieadviseurs bijgekomen. Het is mooi om te zien dat er veel synergie is tussen de initieel verschillend ogende teams. We leren elkaar, onze werkprocessen en dienstpakketten nu kennen en ik heb er vertrouwen in dat we spoedig als IXA-GO team nog meer voor onderzoekers en de VU kunnen betekenen.


Welke visie heeft de VU op valorisatie en hoe zie je dat terug in het werk wat jij en je team doen bij IXA-GO?

Valorisatie is (naast Onderzoek en Onderwijs) de derde kerntaak van de VU, daar komen dus ook verplichtingen vanuit de universiteit bij kijken. Er is binnen de VU nu momentum zeker op het gebied van ondernemerschap. Eén van de drie speerpunten van de VU, naast duurzaam en divers, is ondernemend. Mirjam van Praag (voorzitter van het College van Bestuur) is zeer ondernemend ingesteld en maakt zich ook NL-breed hard voor ondernemerschap. Daarnaast is Davide Iannuzzi per 1 januari 2022 aangesteld als Chief Impact Officer van de VU. Hij zal in deze rol op strategisch niveau aanspreekpunt zijn en aanjager van het creëren van impact. Zo zijn de juiste randvoorwaarden geschept en is er een grote stap gezet bij het de inrichting van een kennisinstelling om impact te creëren. Het is belangrijk om te beseffen dat dit bijzonder is en dat wij met bovengenoemde zaken ook een van de voorlopers, in ieder geval in Nederland, zijn. Daar ben ik trots op.


Wat is jouw toekomstvisie wat betreft valorisatie?

Ik wil graag een brug slaan tussen academie en de wereld daarbuiten: impact creëren met onderzoek en onderwijs, samenwerkingen aangaan met bedrijven, ondernemingen starten. Soms zie ik dat valorisatie wordt gevraagd naast onderzoek en onderwijs, of dat onderzoekers denken dat het erbij komt, maar persoonlijk denk ik dat valorisatie juist het bestaande onderzoek en onderwijs versterkt.

Voor de VU zie ik dat we onderzoekers moeten opleiden en kennis en ervaringen nog beter kunnen delen. We mogen trots zijn op de impact die we maken en onze successen vieren. Wetenschappers die vaak al op heel veel verschillende vlakken expertise hebben in het creëren van impact kunnen nog veel van elkaar leren. Door opleiding te verschaffen en de communicatie omtrent impact aan te passen, tezamen met het veranderende klimaat in Nederland en Europa op het gebied van valorisatie, kan er een cultuurverandering komen waarbij valoriseren en ondernemen normaal zijn. Daar kijk ik naar uit.

Omdat dit grote veranderingen vraagt en het allemaal relatief nieuw is, is er tot op heden VU-breed hard gewerkt aan allemaal strategieplannen. Het is nu zaak, voor ons allen, om dit om te zetten naar concrete acties en de strategie te koppelen aan implementaties. Wat ik persoonlijk belangrijk vind is dat een ondernemende cultuur op de VU als normaal beschouwd wordt en om ervoor te zorgen dat onderzoekers er enthousiast van worden in plaats van het als een extra taak op hun bordje zien. Wij willen opleiden en handvatten aanreiken om impact te kunnen genereren met het onderwijs en onderzoek waar onderzoekers zo bekend mee zijn. De afgelopen twee jaar hebben we vanuit FGB veel projecten voortgebracht waardoor nieuwe wetenschappelijke subsidies zijn binnengehaald maar ook bedrijven zijn opgezet. Ik vind het mooi om te zien dat we, onder andere door de juiste ondersteuning te bieden, iets extra kunnen bereiken als universiteit.


Zijn er verschillen tussen faculteiten wat betreft valorisatie?

Uiteraard. Door de inhoudelijke verschillen, maar ook door een verschil in ondersteuning, zie je tussen faculteiten onderling verschillen. Op de Beta-faculteit met meer exacte wetenschap zie je bijvoorbeeld veel meer patenten. Bij casuïstiek binnen onze Faculteit der Gedrags- en Bewegingswetenschappen gaat het vaak om samenwerkingen opzetten. Dit kan om een extern gefinancierd promotieonderzoek gaan, een consortium beursaanvraag of een publiek private samenwerking met onze eigen spin-offs.


Kun je een voorbeeld noemen van een casus?

Een casus waar ik zeer intensief bij betrokken ben is die van Melvyn Roerdink (Bewegingswetenschappen). Hij doet veel aan valorisatie, ook omdat hem deze ruimte geboden is door de afdeling in afstemming met de faculteit. Ik ben betrokken geweest bij succesvol aanvragen van een proof of concept beurs voor een toepassing in Augmented Reality om mensen met de ziekte van Parkinson te helpen.

De beursaanvraag ging simultaan met de verkoop van een eerdere versie van de technologie aan een snelgroeiend Engelse bedrijf Strolll. Daarnaast is er op hetzelfde thema ook nog een grote Europese subsidie binnengehaald waardoor er weer nieuwe onderzoekers aangetrokken konden worden en we meer impact creëren. Ik ben op deze casus bijzonder trots, omdat er in het valorisatie proces een aantal elementen bij elkaar komen en elkaar ook versterken zodat we een zo groot mogelijke impact kunnen maken. Daarnaast wordt er impact gecreëerd door initieel onderzoek en onderwijs, maar komt er ook weer nieuwe input voor het onderwijs en onderzoek vanuit de gecreëerde impact.


Hoe kun je valorisatie nog meer integreren in de academische cultuur?

Om valorisatie verder in de cultuur op te nemen zal het helpen om hybride congressen (of liever gezegd showcase of demo dagen) te organiseren waarbij de focus ligt op het verbinden tussen academie, bedrijfsleven en de maatschappij. Door te communiceren over wetenschappelijk onderzoek met spelers van buiten de universiteit en door samenwerkingen aan te gaan met het bedrijfsleven op projecten met hele concrete maatschappelijke uitkomsten, zullen onderzoekers trots zijn op wat ze bereiken. De impact wordt voor hen zichtbaar niet alleen binnen maar ook buiten de academische wereld. Dit zal er naar mijn verwachting toe leiden dat valorisatie in de cultuur wordt ingebed. Daarnaast zal de verslaglegging en interne communicatie (bijvoorbeeld in nieuwsbrieven en interne events) met betrekking tot impact een belangrijke rol spelen om de valorisatiecultuur te doen ontstaan binnen een grotere groep van onderzoekers. Voor de awareness en positieve associatie met valorisatie is het belangrijk dat we de successen vieren en onder de aandacht brengen. Een mooi voorbeeld hiervan is het jaarlijkse symposium (7 juni 2022) van het Institute of Brain and Behavior Amsterdam (IBBA), dat dit jaar het thema "Science to business” heeft en waar onder andere onderzoekers vertellen over het valorisatieproces en de impact die zij gerealiseerd hebben.


Wat drijft jou, waar word je enthousiast van?

Het is geweldig om dagelijks te mogen werken met onderzoekers die world-leading experts zijn in hun vakgebied. Deze personen enthousiasmeren voor en ondersteunen bij projecten die impact maken. Bezig zijn met het vertalen van de nieuwste en meest innovatieve ideeën, onderzoeken en technieken naar mogelijke toepassingen.

Ik word enthousiast als onderzoekers een nieuwe bron van inspiratie krijgen of een nieuwe lijn van onderzoek kunnen aanboren door bijvoorbeeld een samenwerking aan te gaan met een bedrijf of zelf waarde propositie uit te werken voor een eigen start-up. Het gaat dan niet alleen om valorisatie of impact, maar ook het onderzoek en onderwijs wordt beter, dat gaat hand in hand.


Welk persoon of team van de VU wil je een compliment geven?

De onderzoekers. Die naast alle verantwoordelijkheden ook nog even gevraagd wordt te valoriseren. En dan met name degenen die dit enthousiast en vol goede moed oppakken, het avontuur aangaan, nieuwe ideeën opdoen, nieuwe netwerken aanboren en nieuwe vaardigheden verwerven.


Vertel eens over de Awards van IXA?

De Amsterdam Science & Innovation Award (AmSIA) wordt georganiseerd door IXA en is de Amsterdamse competitie voor op onderzoek gebaseerde innovatieve ideeën en impactvolle innovaties. De AmSIA bestaat uit twee soorten prijzen, de Innovation Awards en de Impact Awards. De Innovation Awards worden uitgereikt aan de beste innovatieve op onderzoek gebaseerde ideeën die bijdragen aan een betere wereld. De Impact Awards zijn prestatieprijzen voor Amsterdamse onderzoekers die met hun onderzoeksprojecten en innovaties een betekenisvolle impact op de samenleving hebben gecreëerd. Mooi om te zien is dat onderzoekers en initiatieven die meedoen (niet alleen de winnaars) aan AmSIA vaak verder komen met hun project door bijvoorbeeld de pitch training, media exposure of nieuwe contacten die ze hebben opgedaan.


Wat is de meerwaarde van deelname aan de Amsterdam Science & Innovation Award?

Elke deelnemer zal voordeel halen uit zijn deelname aan de Innovatieprijs. De wedstrijd biedt je een uitstekende gelegenheid om je idee verder te ontwikkelen, het potentieel ervan te verkennen, je idee voor te stellen aan een ervaren jury en het met het publiek te delen. Alle deelnemers kunnen in contact komen met en steun en advies krijgen van IXA. Bovendien ontvangen de winnaars van de wedstrijd prijzengeld, zodat hun innovatieve idee verder kan worden ontwikkeld.

Website IXA

Bio

Berno Bucker, PhD is dedicated business developer IXA voor de Faculteit der Gedrags- en Bewegingswetenschappen, en daarnaast zelfstandig ondernemer. Na het behalen van zijn research master in Brain and Cognitive Science aan de Universiteit van Amsterdam (2013) is hij gepromoveerd bij de vakgroep Experimentele en Toegepaste Psychologie (FGB, VU) onder supervisie van prof. dr. Jan Theeuwes (2017). Tijdens zijn promotie en een kort volgende postdoc-periode lag de focus van zijn werk op valorisatie en het creëren van impact. 

Hij heeft onder andere de openbare pictogrammen voor afvalrecycling mede ontwikkeld en getest in opdracht van de overheid en onderzoek gepubliceerd over kijkgedrag van kinderen en volwassenen die schilderijen bekeken in het Van Gogh Museum Amsterdam. Bucker vervolgde zijn carrière als ondernemer en was medeoprichter en betrokken bij meerdere start-ups en scale-ups. Naast zijn huidige rol als CEO van Attention Architects (sinds 2017) maakt hij deel uit van het founding-team bij deep tech start-up Real Face Value (sinds 2018) en vervulde onder andere de rol van COO bij Universiteit Twente spin-off 20 face in de scale-up fase (2018-2020). 

Vanuit de vreugde die hij haalt uit ondernemen en zijn ervaring binnen universitaire start-up ecosystemen is hij in 2020 begonnen als parttime business developer bij IXA, een rol waarin hij onderzoekers binnen FGB ondersteunt om wetenschappelijke kennis en innovatieve technologieën om te zetten in impact.