Onderzoeksteam - Peace, Trauma and Religion

Deze onderzoeksgroep, die een brug slaat tussen de sociale wetenschappen, filosofie, letterkunde en (oecumenische en interculturele) theologie, brengt een internationaal team van wetenschappers bijeen om onderwerpen op het gebied van vrede en conflicten te onderzoeken.

Het gaat dan bijvoorbeeld om de rol van religie in het bevorderen van vrede (of het in stand houden van geweld), vormen van herstelrecht en manieren om met (intergenerationeel) trauma om te gaan na periodes van ernstige conflicten, geweld en onrecht.

Onderzoeksteam - Peace, Trauma, and Religion

• Doel

De komende vier jaar zal het team onderzoek doen naar de rol van religie in de constructie van narratieven na conflicten en de praktijk van polarisatie en transformatie/verzoening in de 'post-conflictsamenlevingen' van Colombia, Indonesië, Zuid-Afrika, Rusland, de Balkanregio en Nederland. In dit project passen we een methodologie van 'geleefde religie' toe en combineren we bewust ervaring met religiestudies en systematische/praktische theologie en ethiek.

Aangezien we 'gevaarlijke' vragen willen stellen, zullen we postkoloniale (transdisciplinaire en intersectionele) epistemologieën gebruiken, waaronder inzichten uit de studies op het gebied van feminisme/womanism en gender, 'raciale' rechtenstudies, traumastudies en meer. Onze postkoloniale lens maakt het noodzakelijk om in alle regio's waar we onderzoek doen nauw samen te werken met lokale onderzoeksinstituten. Op die manier weten we zeker dat alle betrokken lokale partners meeprofiteren van de opgedane kennis en dat de onderzoeksmethoden verder worden verfijnd in samenwerking met de onderzoekspartners, zodat we een sterk onderzoeksnetwerk opbouwen.

We hebben vergaderingen van deskundigen, summer schools en excursies met studenten van de PTR-opleiding georganiseerd en zullen die ook in de toekomst organiseren.

• Team

• Fernando Enns (Team Leader)
    • Robert Beckford
    • Eddy van der Borght
    • David Gushee
    • Jessica Roitman
    • Katya Tolstoya
    • Leon van der Broeke
    • Andrés Pacheco Lozano
    • Srdjan Sremac
    • Theo van Willigenburg
    • Student Assistent Daniel Serrano Bernal
    • Hans de Wit
  • Discipline's

Systematische theologie, ethisch, empirisch, historisch

• Mogelijke scriptieonderwerpen

Er zijn de afgelopen jaren masterscripties geschreven over onderwerpen als:

• De postkoloniale praktijk bij Ministry of Care. Een postkoloniale benadering van de herinnerde identiteitsverhalen van Chinese Indonesiërs
    • Burgerlijk verzet tegen de uitleveringswet in Hongkong in het licht van de postkoloniale theologie
    • Hoe wederdoping Yazidi-vrouwen die tot slaaf gemaakt en seksueel uitgebuit zijn door Da’esh kan helpen
    • Bijdragen van Women of Faith Peacebuilding aan de feministische theologie in een interculturele en gedekolonialiseerde context in Colombia
    • Verkenning van het begrip en de uitoefening van geweldloosheid voor politieke en maatschappelijke verandering in de huidige tijd door Gandhi en King
    • De rol van kerken in de Oekraïense revolutie
    • Nûr vanuit verschillende perspectieven: verkenning van de geloofsbeloften van vrouwelijke Syrische vluchtelingen door middel van geleefde religie
  • Possible PhD Topics

Er zijn de afgelopen jaren met succes proefschriften verdedigd over:

• Overtuigingen, conflict en morele redenering: de bijdrage van het concept van overtuigingen voor het begrijpen van morele redenering in de context van conflict, geïllustreerd door een praktijkstudie van vier groepen christenen in Noord-Ierland
    • Op zoek naar een theologie van verzoening: een bedevaart van gerechtigheid en vrede om verbroken relaties te herstellen in Colombia
    • Waarheid belijden, gerechtigheid belichamen: een theologische analyse van de waarheid spreken en overgangsrechtspraak in Zuid-Afrika
    • 'De kloof tussen zelf en ander overbruggen.' Conflicttransformatie en contemplatieve spiritualiteit in dialoog
    • Vrede hebben met het kruis van Christus. Onderzoek naar een soteriologie vanuit dopers perspectief
    • Schietpartijen op scholen: existentiële zorgen en impliciete religie
  • Samenwerking tussen Senior en Junior Onderzoekers

Het team komt maandelijks bijeen om presentaties te bespreken en de ontwikkeling van het gemeenschappelijke onderzoeksproject te evalueren. Studenten van de onderzoeksmaster en promovendi nemen deel aan de maandelijkse vergaderingen van het onderzoeksteam. Masterstudenten en promovendi zijn actief betrokken bij de vergaderingen door bijvoorbeeld de functie van gespreksleider of notulist te vervullen of door onderzoeksmateriaal en literatuur uit te wisselen.

Gezien het internationale en diverse karakter van het team en het feit dat veel van de promovendi in het buitenland verblijven, vinden deze vergaderingen ook de komende jaren plaats via Zoom.

• Connectie met onderwijs

Het ontwikkelde onderzoek wordt onder meer toegepast in de masterdifferentiatie Peace, Trauma, Religion (PTR), die elk jaar tientallen studenten trekt.

• Connectie met centra/instituten

Er bestaat een sterkte connectie met het Amsterdam Center for Religion and Peace & Justice Studies.