Ongelijkheid verminderen en sociale rechtvaardigheid bevorderen | SDG

Hoe kan taal worden gebruikt om sociale ongelijkheden te behouden of te verminderen? Daar doet Bogdana Huma onderzoek naar. Ze beschrijft in het kader van de Sustainable Development Goals twee onderzoeksprojecten waarin ze conversatieanalyse gebruikt om ongelijkheden aan te pakken en sociale rechtvaardigheid te bevorderen.

Als conversatieanalist richt mijn onderzoek zich op de fundamentele rol van taal in menselijke activiteiten. Ook hoe het kan worden gebruikt om sociale ongelijkheden te behouden of te verminderen. Hieronder beschrijf ik twee lopende onderzoeksprojecten waarin ik conversatieanalyse gebruik om ongelijkheden aan te pakken en sociale rechtvaardigheid te bevorderen.

Het eerste project richt zich op taalgebruik bij ongewenste telefoontjes. Denk hierbij aan marketing- en verkooptelefoontjes, maar ook aan oplichting via de telefoon; de zogenaamde scam calls. Vooral deze scam calls, die enorm zijn toegenomen tijdens de COVID-pandemie, zijn gevaarlijk; oplichters lichten onwetende slachtoffers soms voor duizenden euro’s op. Om onszelf en anderen te beschermen tegen oplichting, is het eerste wat we moeten doen, leren hoe we deze scam calls kunnen herkennen.

In mijn onderzoek gebruik ik conversatieanalyse om opnames van echte scam calls te onderzoeken, om taalkundige aanwijzingen te ontdekken die we kunnen gebruiken om oplichters te herkennen. Hoewel dit project zich nog in een beginnend stadium bevindt, is het einddoel het verkrijgen van op onderzoek gebaseerde kennis die de basis kan vormen voor voorlichtingscampagnes ter bestrijding van deze oplichting. Lees hier alvast een voorlopig advies over hoe je oplichters kunt herkennen en ermee om kunt gaan.

Het tweede project richt zich op genderongelijkheden; in het bijzonder op alledaags, subtiel seksisme en hoe dit kan worden blootgelegd en aangepakt met behulp van taal. Mijn collega’s en ik hebben beschuldigingen van ‘mansplaining’ onderzocht. We ontdekten dat mannen niet alleen beschuldigd worden van mansplaining wanneer ze vrouwelijke gesprekspartners ten onrechte behandelen als minder goed geïnformeerd dan ze in werkelijkheid zijn, maar ook wanneer ze proberen hun mening op te leggen over gendergerelateerde kwesties zoals vrouwelijke reproductieve gezondheid. Lees hier meer over het onderzoek.

Bogdana Huma