Diversiteit en inclusiviteit door middel van Engelse uitspraak | SDG

Laura Rupp en Amrita Das vertellen hoe hun MOOC over Engelse uitspraak bijdraagt aan SDG 4: Diversiteit en inclusiviteit.

Toen Aarti Naik van de Indiase NGO Sakhi contact met ons opnam om meisjes uit de sloppenwijken in Mumbai te helpen hun Engelse uitspraakvaardigheid te ontwikkelen tijdens de coronacrisis, wisten we meteen dat we moesten helpen. Het was een belangrijk onderwijsproject, dat ook aansluit bij de visie van onze MOOC.

Met de MOOC willen we inclusief onderwijs bieden en bijdragen aan de diversiteit en ontwikkeling van gesproken Engels. Het maakt deel uit van de SEEK Asia-campagne, voor gebruikers van diverse moedertalen in zes APAC-regio’s in Azië: Hong Kong, Thailand, Indonesië, de Filippijnen, Singapore en Maleisië.

Sakhi, wat vriendin betekent in het Hindi, wil meisjes in sloppenwijken en plattelandsgebieden in India toegang bieden tot betere onderwijskansen en fatsoenlijke alternatieven voor levensonderhoud. De samenwerking van de MOOC met Sakhi zorgt ervoor dat de meisjes van Sakhi volledige en permanente toegang hebben tot alle onderdelen van de MOOC. Naast het materiaal en de oefeningen kunnen de meisjes ook terecht bij de VU-mentoren voor begeleiding en ondersteuning.

Aanvankelijk begeleidden Rewa en Prerna, coördinatoren van Sakhi, de meisjes bij de cursus. Omdat deze nieuwe hulpmiddelen een uitdaging waren om onder de knie te krijgen, werd er via VU-mentoren extra aandacht besteed aan het coachen en ontwikkelen van deze jonge deelnemers. Uiteindelijk droeg de educatieve ontwikkeling van deze meisjes bij aan het Audio Storytelling Project India, waarin ze meer dan 190 audioverhalen creëerden en deelden met 5000 meisjes en hun familieleden, en 500 leraren die hen aanmoedigden en inspireerden om meisjes toe te staan te leren en te groeien.

Het is belangrijk om op te merken dat de wereld niet op schema ligt om de onderwijsdoelen voor 2030 te halen. Vóór de coronacrisis lieten de voorspellingen zien dat meer dan 200 miljoen kinderen niet naar school zouden gaan en dat slechts 60 procent van de jongeren in 2030 hoger secundair onderwijs zou afmaken. We moeten nog veel meer doen. De MOOC is een manier waarop we proberen om kwalitatief hoogstaand Engels taalonderwijs te bieden aan studenten die het anders niet kunnen ontvangen.

Laura Rupp en Amrita Das