Onderwijs Onderzoek Actueel Organisatie en samenwerking EN
Login als
Studiekiezer Student Medewerker
Bachelor Master VU voor Professionals
HOVO Amsterdam VU-NT2 VU Amsterdam Summer School Honoursprogramma Universitaire lerarenopleiding
Promoveren aan de VU Uitgelicht onderzoek Prijzen en onderscheidingen
Onderzoeksinstituten Onze wetenschappers Research Impact Support Portal Impact maken
Nieuws Agenda Energie in transitie
Israël en Palestijnse gebieden Vrouwen aan de top Cultuur op de campus
Praktische informatie VU en innovatiedistrict Zuidas Missie en Kernwaarden
Organisatie Samenwerking Alumni Universiteitsbibliotheek Werken bij de VU
Sorry! The information you are looking for is only available in Dutch.
Deze opleiding is opgeslagen in Mijn Studiekeuze.
Er is iets fout gegaan bij het uitvoeren van het verzoek.
Er is iets fout gegaan bij het uitvoeren van het verzoek.

Library Academy voor docenten: programma 2025

Wil je je onderwijstools uitbreiden en je digitale skills aanscherpen? Doe mee aan de Library Academy van de bibliotheken van de Vrije Universiteit Amsterdam, de Universiteit van Amsterdam en de Hogeschool van Amsterdam, van maandag 20 t/m woensdag 22 januari 2025.

Meld je nu aan voor de Library Academy, innoveer je onderwijs met workshops over o.a. AI, open leermaterialen en extended reality (XR) in het onderwijs, en ontmoet je collega’s uit het hoger onderwijs in Amsterdam.

Programma
Je kunt deelnemen aan één of meerdere workshops naar keuze. Laat ons ook weten of je erbij bent voor de lunch en/of afsluitende borrel.

Programma dag 1 Universiteit van Amsterdam - 20 januari

  • 9:30-10:50 Beginnen met open leermaterialen: peer-to-peer sessie

    Ontdek de wereld van open leermaterialen (Open Educational Resources, OERs) en hoe je ze efficiënt kunt inzetten in jouw onderwijspraktijk. In deze sessie zitten er docenten klaar die open leermaterialen succesvol hebben geïntegreerd in hun onderwijs. Zij vertellen over hun use case en kunnen al jouw vragen beantwoorden op het gebied van open leermaterialen. Daarnaast maak je tijdens deze workshop kennis met diverse databases en zoekmachines waarin je waardevolle open leermaterialen kunt vinden en leer je hoe je deze kunt gebruiken in je onderwijs. 

    Na afronding van deze workshop:   

    • ken je de belangrijkste voor- en nadelen voor het delen en hergebruiken van open leermaterialen 
    • kun je open leermaterialen vinden in diverse databases en zoekmachines 
    • weet je hoe je je eigen leermaterialen kunt delen en ben je op de hoogte van enkele inspirerende voorbeelden van collega's 
    • weet je onder welke voorwaarden je open leermiddelen mag hergebruiken 
    • ben je op de hoogte van de belangrijkste landelijke ontwikkelingen op dit gebied

    Workshopgever(s) 
    Linde Voorend & Kees van Gestel et al.   

  • 11:00-12:20 Desinformatie: de student als kritische professional

    Welke rol speelt het onderwijs in het bestrijden van desinformatie? Hoe kun je als docent studenten helpen kritische wereldburgers te zijn? Vanuit een kritische beschouwing van het begrip ‘waarheid’ verkennen we thema's als bias en censuur. En hoe je hierover een goed gesprek kunt voeren in je les. Daarnaast delen we waardevolle tips voor het herkennen van desinformatie, ook in relatie tot GenAI.  

    Na afronding van deze workshop: 

    • heb je een duidelijk begrip van wat desinformatie inhoudt 
    • ken je de belangrijkste criteria om content (ook GenAI content) kritisch te beoordelen 
    • heb je beter inzicht in verschillende aspecten van desinformatie, inclusief de rol die jouw confirmation bias kan spelen 
    • heb je inspiratie opgedaan voor mogelijke toepassingen in je onderwijs

    Workshopgever(s) 
    Harrie van der Meer & Kim Dibbets                                                                                

  • 12:30-13:30 Lunch & Demo: de nieuwe Universiteitsbibliotheek

    Een preview van de nieuwe universiteitsbibliotheek aan de hand van een video en korte toelichting op de betekenis ervan voor het onderwijs. 

  • 13:30-14:50 Diversiteit en inclusie in zoekopdrachten: bewustwording, bronnen en strategieën

    Geen enkel classificatie- of zoeksysteem, of bibliografische database is neutraal. Welke zoekresultaten jij of je studenten verkrijgen en hoe deze gerangschikt zijn varieert. De meest gebruikte zoekmachines en databases – Google Scholar, Web of Science, enz. – hebben echter een belangrijke overeenkomst: zij vertonen een sterke bias naar Engelstalige publicaties van grote (lees ‘Westerse’) uitgevers en hoog aangeschreven tijdschriften. Hierdoor wordt relevante maar non-mainstream literatuur minder snel gevonden, zoals niet-Engelse publicaties of werk van auteurs die niet in ‘Westerse Landen’ werken. In deze workshop leer je alles over deze biases en manieren om inclusiever te zoeken in zoekmachines en databases.  

    Na afronding van deze workshop: 

    • weet je wat er wordt verstaan onder diverse literatuur 
    • heb je een beeld van de biases die de meest gebruikte classificatie- en zoeksystemen en databases vertonen 
    • weet je hoe je inclusiever kan zoeken in deze zoekmachines en databases 
    • weet je welke andere manieren er zijn er om non-mainstream literatuur te vinden

    Workshopgever(s) 
    Stefano Giani & Michèle Meijer 

  • Locatie

    Universiteit van Amsterdam
    UB Singel
    Potgieterzaal

Programma dag 2 Vrije Universiteit - 21 januari

  • 09:30-10:50 Aan de slag met podcasts in je onderwijs

    Dompel jezelf onder in de boeiende wereld van digitale mediaproductie tijdens deze interactieve workshop: "Aan de slag met podcasts"! Ontdek hoe je jouw boodschap op een pakkende manier kunt overbrengen met behulp van podcasts. In deze hands-on workshop leer je de onmisbare vaardigheden en technieken om pakkende content te creëren. 

    Na afronding van deze workshop:   

    • ken je veelzijdige mogelijkheden van podcasting en kun je bepalen welke het beste past bij jouw onderwijsdoelen en ontwerp 
    • ken je diverse platforms en kun je podcasts toegankelijk en vindbaar maken, zodat ze naadloos geïntegreerd kunnen worden in het onderwijs 
    • ben je in staat om effectief inhoud voor podcasts voor te bereiden, of om zelfstandig aan de slag te gaan met de creatie ervan 
    • begrijp je de nuances tussen verschillende podcastvormen en weet je hoe je ze kunt inzetten om zowel basale als geavanceerde leerdoelen te bereiken 

    Tijdens deze workshop bieden we een overzicht van diverse podcastvormen en krijg je opdrachten om ze af te stemmen op jouw specifieke onderwijsdoelen. Je verlaat de workshop met de vaardigheden en het vertrouwen om zelfstandig boeiende podcasts te maken en deze effectief in te zetten in jouw onderwijspraktijk. 

    Workshopgever(s) 
    Erik Boon en Joost Canters

  • 11:00-12:20 Object Based Teaching & Learning: voel en ruik de toekomst van lesgeven

    Hoe kunnen we diepere leerervaringen opdoen, vaardigheden verwerven en complexe onderwerpen behandelen door objecten te gebruiken? In deze workshop ervaar je de kracht van Object Based Teaching & Learning (OBTL). Door het zelf uit te proberen, leer je hoe je studenten diepgaand kunt betrekken bij de informatie die je wilt overbrengen door middel van gedetailleerde observatie van en multi-zintuigelijke interactie met objecten. We staan stil bij de vele toepassingen van OBTL en behandelen enkele concrete handvaten om aan de slag te gaan. 

    Na afronding van deze workshop:   

    • heb je een duidelijk begrip van het concept "Object Based Teaching & Learning" 
    • heb je inzicht in de verschillende manieren waarop Object Based Teaching & Learning kan worden ingezet om studenten een rijkere leerervaring te bieden 
    • heb je een idee van de wijze waarop de bibliotheek ondersteuning biedt bij het implementeren van Object Based Teaching & Learning 
    • ben je op de hoogte van de erfgoedobjecten waarover de bibliotheek beschikt en hoe je deze kunt inzetten in jouw onderwijs 

    Deze workshop biedt waardevolle inzichten en praktische ondersteuning om het gebruik van (erfgoed)objecten te integreren in je onderwijspraktijk. OBTL is geschikt voor alle opleidingen en vakgebieden. 

    Workshopgever
    Linde Voorend  

  • 12:30-13:30 Lunch & Demo: Extended Reality in het onderwijs

    Kleine opstelling met enkele XR omgevingen die gebruikt worden in het onderwijs. 

  • 13:30-14:50 Ontdek AI-tools voor video en audio

    Ben je benieuwd hoe AI jouw video- en audiocreaties naar een hoger niveau kan tillen? Kom dan naar deze korte en interactieve workshop! Maak kennis met de nieuwste tools die jouw helpen snel en eenvoudig professionele content te maken die je bijvoorbeeld in jouw lessen kunt inzetten. Of je nu video's wilt ondertitelen, audio wilt verbeteren of zelfs je eigen avatar wil creëren. Het wordt een leuke en inspirerende sessie vol praktische tips en verrassende mogelijkheden, met veel oefenmomenten en persoonlijke aandacht.  

    Deze workshop is georganiseerd in samenwerking met het Centre of Teaching and Learning van de VU.  

    Na afronding van deze workshop: 

    • begrijp je hoe een taalmodel werkt en kun je het model kiezen dat het beste aansluit bij wat je ermee wilt bereiken 
    • weet je hoe je het model (ChatGPT, CoPilot of anders..) optimaal kunt benutten, zodat het als een waardevolle assistent fungeert bij jouw werkzaamheden 
    • heb je inzicht in de nieuwste ontwikkelingen op het gebied van AI en ontdek je welke tools relevant zijn voor jouw situatie

    Workshop gever
    Stephan Eltink 

  • Locatie

    Vrije Universiteit 
    Nieuwe Universiteitsgebouw
    Onderwijswerkplaats - NU 1A-25 

Programma dag 3 Hogeschool van Amsterdam - 22 januari

  • 09:30-10:50 Voorbij ChatGPT: AI-tools in literatuuronderzoek

    ChatGPT en andere AI-tools staan volop in de belangstelling. Curricula worden aangepast om "ChatGPT-proof" te zijn, en we worden overspoeld met AI-tools. Deze zijn niet alleen handig, maar roepen ook vragen op over ethiek en de gevolgen voor het leerproces van studenten. In deze workshop ga je aan de slag met verschillende AI-tools die gebruikt kunnen worden bij literatuuronderzoek, zoals ChatGPT, Elicit, Perplexity, Semantic Scholar en SciSpace. Je leert hoe jij en je studenten deze tools effectief kunnen inzetten, en er is ruimte voor discussie over de voordelen en risico's bij het gebruik ervan. 

    Na afronding van deze workshop kun je: 

    • verschillende AI-tools toepassen bij het zoeken naar literatuur en onderzoeksmaterialen 
    • op een effectieve manier prompts formuleren om de juiste informatie te verkrijgen 
    • een weloverwogen afweging maken over het ethisch gebruik van AI-tools in het onderwijs 

    De workshop bestaat uit een demonstratie, een aantal praktische oefeningen en discussie over mogelijkheden en risico’s van AI-tools. 

    Workshopgever(s) 
    Frans Westgeest & Harrie van der Meer 

  • 11:00-12:20 Strategieën voor AI-proof toetsing

    Ontwikkelingen in AI gaan momenteel razendsnel en zetten het onderwijs op z’n kop. Nieuwe tools, technologieën en manieren om content te genereren ondersteunen én belemmeren onze mogelijkheden om lesmateriaal aan te bieden en te beoordelen. In deze workshop leer je hoe je jouw toets AI-proof kunt maken, krijg je strategieën aangereikt om je toets aan te passen, en bespreek je creatieve opties met collega’s. Neem je eigen toets mee en ga naar huis met concrete stappen om tot AI-bestendige toetsen te komen.

    Na het volgen van deze workshop:

    • heb je meer inzicht in hoe generatieve AI jouw toets beïnvloedt
    • begrijp je beter hoe studenten generatieve AI gebruiken bij het maken van toetsen
    • heb je strategieën die je kunt toepassen op verschillende soorten toetsenDeze workshop is in het Engels.  

    Workshopgever(s) 
    Jacqui Edwards & Ivar Kolvoort  

  • 12:30-13:30 Lunch & Demo: VR in gezondheidszorg

    Een demonstratie over hoe VR wordt ingezet in het Smart Health & Vitality Lab bij Faculteit Gezondheid. 

  • 13:30-14:50 Ontwikkel en blend je leermaterialen met het AI Inspiratiewiel

    Laat je inspireren door het AI-inspiratiewiel! In deze interactieve workshop leer je hoe dit innovatieve hulpmiddel je kan helpen om leermaterialen effectief in te zetten. Het AI-inspiratiewiel verbindt leeruitkomsten aan een vakinhoudelijke taxonomie en helpt je AI optimaal te benutten bij het ontwikkelen van opdrachten en werkvormen. 

    Na afronding van deze workshop: 

    • begrijp je welk type leermaterialen het beste aansluiten op specifieke leerdoelen 
    • kun je deze materialen effectief toepassen binnen je onderwijsontwerp 
    • heb je nieuwe inspiratie opgedaan om AI toe te passen bij het creëren van opdrachten en werkvormen 

    Ter illustratie zal worden ingegaan op het gebruik van het AI Inspiratiewiel binnen het vakgebied informatievaardigheden, gekoppeld aan leeruitkomsten uit het Information Literacy Edubadges-framework. De methode is breed toepasbaar en geschikt voor hergebruik in andere vakgebieden. Ook worden alle ontwikkelde materialen en inzichten gedeeld via Edusources (zoekportaal voor leermaterialen) en Wikiwijs, zodat ze breed beschikbaar zijn en verder doorontwikkeld kunnen worden.

    Workshopgever(s) 
    Sylvia Moes & Harrie van der Meer  

  • 15:00-16:00 Borrel

    Hef het glas met nieuwe contacten op een inspirerende en succesvolle Library Academy 2025.

  • Locatie

    Hogeschool van Amsterdam 
    Jakoba Mulderhuis, lokaal 00E03
    Amstelcampus
    Rhijnspoorplein 2
    1091 GC Amsterdam

Vragen over onze onderwijsondersteuning of over (open) leermaterialen?

Neem contact op met de UB!

Contactpersoon

Direct naar

Homepage Cultuur op de campus Sportcentrum VU Dashboard

Studie

Academische jaarkalender Studiegids Rooster Canvas

Uitgelicht

Doneer aan het VUfonds VU Magazine Ad Valvas

Over de VU

Contact en route Werken bij de VU Faculteiten Diensten
Privacy Disclaimer Veiligheid Webcolofon Cookies Webarchief

Copyright © 2024 - Vrije Universiteit Amsterdam