Sorry! The information you are looking for is only available in Dutch.
Deze opleiding is opgeslagen in Mijn Studiekeuze.
Er is iets fout gegaan bij het uitvoeren van het verzoek.
Er is iets fout gegaan bij het uitvoeren van het verzoek.

Library Academy voor docenten: programma 2024

Wil je je onderwijstools uitbreiden en je digitale skills aanscherpen? Doe mee aan de Library Academy van de bibliotheken van de Vrije Universiteit Amsterdam, de Universiteit van Amsterdam en de Hogeschool van Amsterdam, van maandag 29 t/m woensdag 31 januari 2024. Aanmelding gesloten.

Meld je nu aan voor de Library Academy, innoveer je onderwijs met workshops over o.a. AI, desinformatie, open education en creatieve content in het onderwijs, en ontmoet je collega’s uit het hoger onderwijs in Amsterdam.. 

Early Birds
Onder de Early Bird-aanmeldingen (tot 15 december) die aanwezig zijn tijdens de Library Academy verloten we een tablet. Deze wordt uitgereikt tijdens de afsluitende borrel op woensdag 31 januari.

Programma
Je kunt deelnemen aan één of meerdere workshops naar keuze. Laat ons ook weten of je erbij bent voor de lunch en/of afsluitende borrel.

Programma dag 1 Vrije Universiteit Amsterdam

  • 9:30-10:50 Aan de slag met podcasts in je onderwijs

    Dompel jezelf onder in de boeiende wereld van digitale mediaproductie tijdens onze interactieve workshop: "Aan de slag met podcasts"! Ontdek hoe je jouw boodschap op een pakkende manier kunt overbrengen met behulp van podcasts. In deze hands-on workshop leer je de onmisbare vaardigheden en technieken om pakkende content te creëren.

    Na afronding van deze workshop: 

    • ken je veelzijdige mogelijkheden van podcasting en kun je bepalen welke het beste past bij jouw onderwijsdoelen en ontwerp
    • ken je diverse platforms en kun je podcasts toegankelijk en vindbaar maken, zodat ze naadloos geïntegreerd kunnen worden in het onderwijs
    • ben je in staat om effectief inhoud voor podcasts voor te bereiden, of om zelfstandig aan de slag te gaan met de creatie ervan
    • begrijp je de nuances tussen verschillende podcastvormen en weet je hoe je ze kunt inzetten om zowel basale als geavanceerde leerdoelen te bereiken

    Tijdens deze workshop bieden we een overzicht van diverse podcastvormen en krijg je opdrachten om ze af te stemmen op jouw specifieke onderwijsdoelen. Je verlaat de workshop met de vaardigheden en het vertrouwen om zelfstandig boeiende podcasts te maken en deze effectief in te zetten in jouw onderwijspraktijk.

    Docenten van de HvA en UvA die na afloop van de workshop bij de VU gebruik willen maken van faciliteiten voor het opnemen van podcasts kunnen hiervoor ook terecht bij de UvA en de HvA. Informeer hierover bij de workshopgever(s).

    Workshopgever(s)
    Erik Boon en Arnout Probst

  • 11:00-12:20 Object Based Teaching and Learning: voel en ruik de toekomst van lesgeven

    Hoe kunnen we diepere leerervaringen opdoen, vaardigheden verwerven en complexe onderwerpen behandelen door objecten te gebruiken? In deze workshop ervaar je de kracht van Object Based Teaching and Learning (OBTL). Door het zelf uit te proberen, leer je hoe je studenten diepgaand kunt betrekken bij de informatie die je wilt overbrengen door middel van gedetailleerde observatie van en multi-zintuigelijke interactie met objecten. We staan stil bij de vele toepassingen van OBTL en behandelen enkele concrete handvaten om aan de slag te gaan.

    Na afronding van deze workshop: 

    • heb je een duidelijk begrip van het concept "Object Based Teaching and Learning".
    • heb je inzicht in de verschillende manieren waarop Object Based Teaching and Learning kan worden ingezet om studenten een rijkere leerervaring te bieden.
    • heb je een idee van de wijze waarop de bibliotheek ondersteuning biedt bij het implementeren van Object Based Teaching and Learning.
    • ben je op de hoogte van de erfgoedobjecten waarover de bibliotheek beschikt en hoe je deze kunt inzetten in jouw onderwijs.

    Deze workshop biedt waardevolle inzichten en praktische ondersteuning om het gebruik van (erfgoed)objecten te integreren in je onderwijspraktijk. OBTL is geschikt voor alle opleidingen en vakgebieden.

    Workshopgever(s)
    Anouk Nuijten, Kim Dibbets en Linde Voorend

  • 12:30-13:30 Lunch & rondleiding VU ART SCIENCE gallery

    Naast de lunch bieden we ook geestelijke voeding aan, in de vorm van een rondleiding door de huidige tentoonstelling Life of Plants in de VU ART SCIENCE gallery.

  • 13:30-14:50 3D printen, de basis: ervaar de kracht van maakonderwijs

    Wil je je onderwijs verrijken en ben je opzoek naar nieuwe mogelijkheden? In deze workshop maak je kennis met 3D printen als toepassing in het onderwijs en hoe zowel 3D print modellen als het proces van 3D printen bij kunnen dragen aan leerdoelen en leeractiviteiten. Gebaseerd op succesvolle voorbeelden van objecten geïntegreerd in het onderwijsontwerp van de VU, biedt deze workshop een solide basis om zelf aan de slag te gaan.

    Na afronding van deze workshop: 

    • ken je de meerwaarde van 3D prints voor onderwijsdoeleinden
    • ken je de meerwaarde van maakeducatie en de rol die 3D printers hierin kunnen spelen
    • heb je ontdekt hoe 3D printen en 3D print modellen kunnen bijdragen aan jouw specifieke onderwijspraktijk en leer je hoe de universiteitsbibliotheek je hierbij ondersteunt
    • weet je welke apparatuur beschikbaar is en wat de technische mogelijkheden zijn om 3D prints te gebruiken

    [Dompel jezelf onder in de wereld van 3D printen, en ontdek hoe deze innovatieve praktijk je onderwijservaring kan verrijken.]

    Docenten van de HvA en UvA die deelnemen aan deze workshop kunnen ook na afloop van de workshop toegang krijgen tot de 3D-print faciliteiten van de VU (in overleg met de workshopinstructeur en op basis van beschikbaarheid).

    Workshopgever
    Linde Voorend

  • Locatie

    VU Onderwijswerkplaats, NU 1A-25
    Nieuwe Universiteitsgebouw
    De Boelelaan 1111

Programma dag 2 Hogeschool van Amsterdam

  • 09:30-10:50 Ontdek en deel: open leermiddelen in onderwijs

    Ontdek de wereld van open leermiddelen en hoe je ze efficiënt kunt inzetten in jouw onderwijspraktijk. Door hergebruik van open leermiddelen kun je niet alleen tijd besparen, maar ook je onderwijs verrijken en de meerwaarde ontdekken van samenwerking tussen instellingen. Tijdens deze workshop maak je kennis met diverse databases en zoekmachines waarin je waardevolle open leermiddelen kunt vinden en leer je hoe je deze kunt gebruiken in je onderwijs.

    Na afronding van deze workshop:

    • ken je de belangrijkste voor- en nadelen voor het delen en hergebruiken van open leermiddelen
    • kun je open leermiddelen vinden in diverse databases en zoekmachines
    • weet je hoe je je eigen lesmaterialen kunt delen
    • weet je onder welke voorwaarden je open leermiddelen mag hergebruiken
    • kun je open leermiddelen op kwaliteit beoordelen
    • ben je op de hoogte van de belangrijkste landelijke ontwikkelingen op dit gebied

    Workshopgever(s)
    Harrie van der Meer en Linde Voorend

  • 11:00-12:20 Leren combineren: creëer de optimale mix van lesmaterialen

    Hoe stel je een optimale mix van leermiddelen samen? Een optimale mix van leermiddelen bestaat vaak niet alleen uit gesloten maar ook uit open materialen. Beide afgestemd op lagere en hogere orde leerdoelen. In deze workshop leer je hoe je zo eenvoudig mogelijk tot een optimale mix komt. Ook een handige selectietool komt aan bod.

    Na afloop van deze workshop

    • weet je welke leermiddelen gerelateerd zijn aan lagere naar hogere orde leerdoelen
    • heb je toegang tot een online interactieve selectietool om leermaterialen te integreren in het onderwijs, gebaseerd op wetenschappelijke publicaties
    • weet je waar je verschillende vormen van (open) content kunt vinden
    • krijg je ondersteuning bij hoe je deze leermaterialen kunt integreren in je huidige onderwijs(ontwerp)

    Workshopgever
    Sylvia Moes

  • 12:30-13:30 Lunch & presentatie Library SMART Health en Vitality Lab


  • 13:30-14:50 Desinformatie: de student als kritische professional

    Welke rol speelt het onderwijs in het bestrijden van desinformatie? Hoe kun je als docent studenten helpen kritische wereldburgers te zijn? Vanuit een kritische beschouwing van het begrip ‘waarheid’ verkennen we thema's als bias en censuur. En hoe je hierover een goed gesprek kunt voeren in je les. Daarnaast delen we waardevolle tips voor het herkennen van desinformatie.

    Na afronding van deze workshop:

    • heb je een duidelijk begrip van wat desinformatie inhoudt en ken je de belangrijkste criteria om het te beoordelen
    • heb je  beter inzicht gekregen in verschillende aspecten van desinformatie, inclusief de rol die jouw confirmation bias kan spelen
    • heb je inspiratie opgedaan voor mogelijke toepassingen in je onderwijs

    Workshopgever(s)
    Kim Dibbets en Harrie van der Meer

  • Locatie

    Jakoba Mulderhuis, Lokaal 00E03
    Amstelcampus
    Rhijnspoorplein 2

Programma dag 3 Universiteit van Amsterdam

  • 09:30-10:50 De Toekomst van feedback in onderwijs: ontdek IGuideME

    Hoe kun je in grootschalig onderwijs toch persoonlijke feedback geven? Het antwoord is IGuideME, een innovatieve tool die individuele en gerichte feedback biedt aan studenten en docenten binnen grootschalige onderwijsomgevingen. Ontdek hoe IGuideME je helpt effectiever te communiceren, prestaties van studenten te verbeteren en het leerproces te ondersteunen.

    Na afronding van deze workshop:

    • begrijp je het concept en de werking van IGuideME als middel voor gepersonaliseerde feedback in grootschalig onderwijs
    • ben je in staat om te beoordelen hoe IGuideME jouw onderwijspraktijk kan verrijken en de leerervaring van studenten kan verbeteren
    • heb je inzicht in de ondersteuning die beschikbaar is om IGuideME succesvol te implementeren binnen jouw onderwijscontext
    • weet je hoe je IGuideME kunt gebruiken om studenten waardevolle feedback te geven die hen helpt bij hun leerproces

    Workshopgever(s)
    Erwin van Vliet en Sylvia Moes

  • 11:00-12:20 Voorbij ChatGPT: AI-tools in literatuuronderzoek (wachtlijst)

    ChatGPT en andere AI-tools staan volop in de belangstelling. Curricula worden aangepast om "ChatGPT-proof" te zijn, en we worden overspoeld met nuttige AI-tools. Deze zijn niet alleen handig, maar roepen ook vragen op over ethiek en de gevolgen voor het leerproces van studenten. In deze workshop ga je aan de slag met verschillende AI-tools die gebruikt kunnen worden bij literatuuronderzoek, zoals ChatGPT, Elicit, Perplexity en Semantic Scholar. Je leert hoe jij en je studenten deze tools effectief kunnen inzetten, en er is ruimte voor discussie over de voordelen en risico's bij het gebruik ervan.

    Na afronding van deze workshop kun je:

    • verschillende AI-tools toepassen bij het zoeken naar literatuur en onderzoeksmaterialen
    • op een effectieve manier prompts formuleren om de juiste informatie te verkrijgen
    • een weloverwogen afweging maken over het ethisch gebruik van AI-tools in het onderwijs

    De workshop bestaat uit een demonstratie, een aantal praktische oefeningen en discussie over mogelijkheden en risico’s van AI-tools.

    Workshopgever(s)
    Harrie van der Meer en Kim Dibbets

  • 12:30-13:30 Lunch + demonstratie Transkribus

     

  • 13:30-14:50 Slim onderwijs: de kracht van AI in didactiek (wachtlijst)

    Ontwikkelingen in AI gaan momenteel razendsnel en zetten het onderwijs op zijn kop. Ze beïnvloeden niet alleen onderwijsinhoud, maar ook de wijze waarop die inhoud wordt overgebracht. In deze workshop leer je hoe je didactiek kunt aanpassen aan AI ontwikkelingen. Ook ontdek je hoe AI-technologieën nieuwe mogelijkheden bieden om effectieve onderwijspraktijken te ontwikkelen.

    Na afronding van deze workshop: 

    • heb je inzicht in de veranderende dynamiek tussen AI en toetsing in het hoger onderwijs
    • heb je inzicht in de veranderende dynamiek tussen AI en didactische werkvormen in het hoger onderwijs
    • heb je concrete ideeën en praktische richtlijnen om didactische werkvormen aan te passen aan AI-ontwikkelingen
    • ben je bekend met de uitdagingen en ethische overwegingen die gepaard gaan met het gebruik van AI in het onderwijs en heb je handvatten om hiermee om te gaan

    Ontdek hoe AI-ondersteunde innovaties de toekomst van het onderwijs vormgeven en hoe je jouw didactische werkvormen kunt aanpassen aan deze opkomende ontwikkelingen.

    Workshopgever(s)
    Jacqui Edwards; Ivar Kolvoort

  • 15:00-16:20 Van tekst tot inzicht: duik dieper in tekstanalyse met Voyant

    Haal meer uit je teksten, maak kennis met text mining! Met Voyant Tools kun je op teksten diverse digitale analyses uitvoeren zonder te hoeven programmeren. Ontdek verbanden en trends en laat je verrassen door nieuwe inzichten.

    Na afronding van deze workshop:

    • ken je de basisprincipes van text mining
    • weet je hoe je Voyant effectief kunt gebruiken om teksten en tekstcorpora te verkennen en analyseren
    • ben je bekend met toepassingen van Voyant in verschillende vakgebieden, zoals taal- en letterkunde, geschiedenis en sociale wetenschappen

    Workshopgever
    Alice Doek

  • 16:20-17:00 Borrel


  • Locatie

    Universiteitsbibliotheek Singel, Potgieterzaal
    Singel 425

Vragen over onze onderwijsondersteuning of over (open) leermaterialen?

Neem contact op met de UB!

Contactpersoon