De digitale transformatie is een van de grootste uitdagingen op het gebied van bestuur in de 21ste eeuw. Digitalisering biedt enorme voordelen voor het leveren van overheidsdiensten, maar is in de praktijk gecompliceerd omdat het fundamentele veranderingen vereist. Hoe kunnen overheden de capaciteiten opbouwen om digitale technologieën aan te passen, starre bureaucratische structuren te veranderen, van elkaar te leren en een digitale mindset te creëren onder hun personeel om hen gemotiveerd te houden in tijden van digitale verandering?
Gebaseerd op een landelijke enquête onder lokale besturen in Zwitserland, onthult het onderzoek de specifieke barrières voor verandering en identificeert het de succesfactoren voor het gezamenlijk co-creëren van de digitale transformatie. De studie toont aan dat het niet gaat om middelen, IT-infrastructuur of wettelijke regelgeving, maar dat digitaliseringsinitiatieven voornamelijk worden aangedreven door de vraag van burgers en digitale veranderaars die pleiten voor digitalisering. Dit benadrukt het belang van samenwerking, bottom-up initiatieven en de menselijke factor voor het bereiken van digitale governance.