Volgens het Single Case Experimental Design zijn in zowel bedrijfsleven als (semi) publieke sector concrete praktijkinterventies gedaan. Zij tonen allemaal de werking van OBM in verschillende organisaties en situaties. Mede in samenwerking met de door ADRIBA opgeleide partners presenteren wij hier enkele voorbeelden ter illustratie.
Cases ADRIBA
ADRIBA heeft inmiddels ruim 250 Nederlandse cases verzameld, waarin meetbaar resultaat aangetoond wordt.
Als voorbeeld, is het mogelijk om hier de case 'ICT Servicedesk van ziek naar beter' direct te downloaden.
Meer voorbeelden? Klik op een titel om de samenvatting aan te vragen.
- Projecten op tijd afsluiten: minder faalkosten, meer positieve energie
Wat is er nodig om de projecten die Kenter bij klanten realiseert, binnen 30 dagen i.p.v. 73 dagen na oplevering echt af te kunnen sluiten?
- Productie en Veiligheid: Ideale relatie of lasting huwelijk?
Hoe kan het middenkader in de hectiek van een drukke productiehal de balans bewaren tussen goede resultaten en veilig werken? Lees hoe in vier maanden tijd het gebruik van persoonlijke beschermingsmiddelen (PBM’s) in een metaalbewerkingsbedrijf verhoogd is van 52% naar 93%.
- Synergetisch werken
Vanwege een grote variatie in het aantal palletbewegingen per medewerker per dag wisselt de productiviteit in dit distributiecentrum te veel. Hoe verhoog je de productie zonder dat de veiligheid en kwaliteit daaronder lijden?
- Kwaliteitsverbetering in de Industrie
In de automobielindustrie is kwaliteit van het allerhoogste belang. Maar wat als die kwaliteit achterblijft bij de norm, mede door het gedrag van de kwaliteitsinspecteurs zelf?
- Continu verbeteren als goede gewoonte
Door hardnekkige patronen in o.a. de leidinggevende stijl, komt het aandragen en uitvoeren van verbeterideeën bij deze toezichthouder maar beperkt van de grond. Hoe kan men de investering in Lean beter laten renderen?
- Reductie van werkvoorraad
Bij een landelijke verzekeraar zijn de werkvoorraden niet onder controle. Hierdoor wacht de klant lang op informatie, maar het levert ook extra werk op doordat klanten tussentijds bellen over de status van hun verzoek. De sfeer is zoek en iedereen moet overwerken. Hoe kom je hier samen nog met plezier uit?
- Kennisdeling bancaire projectorganisatie
In een bank wordt veel geld uitgegeven aan het professionaliseren van de projectorganisaties. Het aangeschafte systeem voor de projectdocumenten werd echter slecht gebruikt, waardoor tijd en informatie verloren ging. Hoe krijg je mensen zo ver dat ze werkelijk de juiste kennis delen op het juiste moment?