Onderwijs Onderzoek Actueel Over de VU EN
Login als
Studiekiezer Student Medewerker
Bachelor Master VU for Professionals
HOVO Amsterdam VU-NT2 VU Amsterdam Summer School Honoursprogramma Universitaire lerarenopleiding
Promoveren aan de VU Uitgelicht onderzoek Prijzen en onderscheidingen
Onderzoeksinstituten Onze wetenschappers Research Impact Support Portal Impact maken
Nieuws Agenda Verbinding maakt verschil
Israël en Palestijnse gebieden Cultuur op de campus
Praktische informatie VU en innovatiedistrict Zuidas Missie en Kernwaarden
Organisatie Samenwerking Alumni Universiteitsbibliotheek Werken bij de VU
Sorry! The information you are looking for is only available in Dutch.
Deze opleiding is opgeslagen in Mijn Studiekeuze.
Er is iets fout gegaan bij het uitvoeren van het verzoek.
Er is iets fout gegaan bij het uitvoeren van het verzoek.

Academische loopbaanpaden voor verpleegkundigen

Dit project onderzoekt de huidige inspanningen van het Charité-ziekenhuis in Berlijn om verpleegkundigen meer mogelijkheden te bieden om een academisch loopbaanpad te volgen en daarmee hun professionele identiteit te versterken en hun algehele welzijn te verbeteren. Met interviews en participatieve workshops met verschillende stakeholders willen we inzicht geven in het effect van dit nieuwe beleid. Daarnaast streven we ernaar toegankelijke wetenschapscommunicatie te ontwikkelen om onzekerheden aan te pakken die gepaard gaan met de herdefiniëring van professionele rollen.

Dit project onderzoekt institutionele inspanningen van het Charité-ziekenhuis om het welzijn van verpleegkundigen te vergroten door meer mogelijkheden te bieden voor professionele identiteitsontwikkeling via academische loopbaanpaden. Het project bestudeert de haalbaarheid van deze institutionele initiatieven en werkt op innovatieve wijze aan systemische organisatorische verandering door verschillende stakeholders gedurende het proces te betrekken. Toegankelijke wetenschapscommunicatie zal hierbij een centrale rol spelen.

Als eerste stap onderzochten we de uitdagingen en bevorderende factoren voor de adequate integratie van academische verpleegkundigen in dagelijkse werkprocessen. Hiervoor hebben we tussen september 2024 en januari 2025 zesentwintig interviews afgenomen met verschillende stakeholders, waaronder academische en niet-academische verpleegkundigen, evenals artsen en zorgpersoneel in leidinggevende functies.

Naast structurele barrières op beleidsniveau kwamen uit de interviews verschillende aannames naar voren – historisch, cultureel of organisatorisch van aard – die het voor academische verpleegkundigen vaak moeilijk maken om hun nieuwverworven kennis en vaardigheden actief toe te passen in hun dagelijkse werkzaamheden. Tegelijkertijd merkten geïnterviewden ook positieve ontwikkelingen op, zoals leiders die fungeren als rolmodellen in het veranderproces, inspirerende voorbeelden uit andere landen en de algemene steun voor interprofessionele samenwerking binnen het ziekenhuis.

In de herfst van 2025 willen we participatieve workshops organiseren met bovengenoemde stakeholders, en tevens extra deelnemers uitnodigen om het bereik te vergroten. Na de workshops overwegen we het ontwikkelen van niet-traditionele vormen van wetenschapscommunicatie, zoals videoclips en wetenschappelijke cartoons, die voor verschillende doelgroepen de volgende vraag behandelen: “Academische loopbaanpaden voor verpleegkundigen – wat betekent dat voor mij?” Het doel is het veranderproces te ondersteunen door actief in te spelen op legitieme onzekerheden die gepaard gaan met de herdefiniëring van professionele rollen.

Dit onderzoek is een samenwerking tussen de Vrije Universiteit Amsterdam en Charité Universitätsmedizin Berlin.

Over dit onderzoek

Hoofdonderzoeker

Onderzoeksafdeling

Direct naar

Homepage Cultuur op de campus Sportcentrum VU Dashboard

Studie

Academische jaarkalender Studiegids Rooster Canvas

Uitgelicht

Doneer aan het VUfonds VU Magazine Ad Valvas Digitale toegankelijkheid

Over de VU

Contact en route Werken bij de VU Faculteiten Diensten
Privacy Disclaimer Veiligheid Webcolofon Cookies Webarchief

Copyright © 2025 - Vrije Universiteit Amsterdam