Onderwijs Onderzoek Actueel Over de VU EN
Login als
Studiekiezer Student Medewerker
Bachelor Master VU voor Professionals
HOVO Amsterdam VU-NT2 VU Amsterdam Summer School Honoursprogramma Universitaire lerarenopleiding
Promoveren aan de VU Uitgelicht onderzoek Prijzen en onderscheidingen
Onderzoeksinstituten Onze wetenschappers Research Impact Support Portal Impact maken
Nieuws Agenda Vrouwen aan de top
Israël en Palestijnse gebieden Cultuur op de campus
Praktische informatie VU en innovatiedistrict Zuidas Missie en Kernwaarden
Organisatie Samenwerking Alumni Universiteitsbibliotheek Werken bij de VU
Sorry! The information you are looking for is only available in Dutch.
Deze opleiding is opgeslagen in Mijn Studiekeuze.
Er is iets fout gegaan bij het uitvoeren van het verzoek.
Er is iets fout gegaan bij het uitvoeren van het verzoek.

Begeleid vernieuwing & verbetering van onderwijs op jouw afdeling

Procesbegeleider cursusontwerp (PCO)

Wil jij vernieuwing en verbetering van onderwijs op jouw afdeling begeleiden? Het PCO-programma is speciaal voor docenten in curriculumcommissies en voor wie een begeleidersrol wil vervullen bij het vormgeven van nieuwe cursussen.

Je leert hoe je cursusontwerp begeleidt en vertaalt naar curriculumontwerp, zodat jouw afdeling inspirerend en eigentijds onderwijs blijft bieden. Als Procesbegeleider Cursusontwerp houd je het overzicht en neem je collega’s op een passende manier mee in onderwijsherontwerp.

Het programma start met het grotere plaatje: Waarom is herontwerp nodig? Wat is er nodig om doordacht met curriculumontwikkeling te beginnen? Vervolgens duiken we in de herontwerpfase. Je leert werken met de Carpe Diem Methode van Gilly Salmon (2020), een studentgerichte ontwerpmethode voor vak- en curriculumniveau. Het CTL heeft ruime ervaring met deze methode, die docenten als inspirerend en stimulerend ervaren.

Tijdens het programma begeleid je een docent bij een herontwerp en ontdek je hoe je collega’s effectief motiveert, uitdaagt en ondersteunt om tot een eigentijds ontwerp te komen. Aan het einde vertaal je je praktijkervaringen van cursusniveau naar leerlijn- en curriculumniveau.

Je wordt begeleid door een docentopleider van het VU Centre for Teaching & Learning.

Voor wie?
Het PCO-programma is bedoeld voor docenten die zich willen verdiepen in cursusherontwerp en voor leden van een curriculumcommissie. Ook docenten van andere universiteiten en hogescholen kunnen deelnemen, mits zij aan deze beschrijving voldoen. Instroomeis: BKO-kwalificatie.

Binnen het Onderwijsraamwerk van de VU is het PCO-programma bestemd voor medewerkers van ACTA, VU en VUmc in de volgende UFO-profielen: docent 1, 2 en 3, UD, UHD en HL. Dit geldt voor medewerkers die (gaan) functioneren in een of meer van de volgende rollen:

  • Leerlijncoördinator
  • Lid van een opleidings- of curriculumcommissie
  • Opleidingscoördinator
  • Cursuscoördinator

Start met uitzoomen, eindig met impact! Bekijk hier alle data en andere praktische informatie.

Reacties van onze deelnemers

Reacties van onze deelnemers

  • "Goed gevormde en hele interessante cursus om te volgen met een enthousiaste docent en gemotiveerde deelnemers! Ik heb er zeer van genoten."
  • "Er was veel ruimte voor eigen inbreng - ieder kon op zijn/haar eigen tempo zich ontwikkelen."
  • "Er was genoeg ruimte om elkaar te helpen en feedback te geven. Er waren hierbij ook feedbackmomenten voor jezelf, zowel vanuit je medecursisten als op jezelf."
  • "Veel activerende werkvormen!"
  • "De inhoud van de cursus was erg goed en verdiepend, en er was erg veel extra materiaal om je verder te kunnen verdiepen."

Contact en meer informatie

Inhoudelijke vragen

Heb je vragen over de opzet en inhoud van deze cursus? Neem dan contact op met Hilde Remmers: h.t.remmers@vu.nl.

Contactpersoon

Direct naar

Homepage Cultuur op de campus Sportcentrum VU Dashboard

Studie

Academische jaarkalender Studiegids Rooster Canvas

Uitgelicht

Doneer aan het VUfonds VU Magazine Ad Valvas Digitale toegankelijkheid

Over de VU

Contact en route Werken bij de VU Faculteiten Diensten
Privacy Disclaimer Veiligheid Webcolofon Cookies Webarchief

Copyright © 2025 - Vrije Universiteit Amsterdam