Je leert hoe je cursusontwerp begeleidt en vertaalt naar curriculumontwerp, zodat jouw afdeling inspirerend en eigentijds onderwijs blijft bieden. Als Procesbegeleider Cursusontwerp houd je het overzicht en neem je collega’s op een passende manier mee in onderwijsherontwerp.
Het programma start met het grotere plaatje: Waarom is herontwerp nodig? Wat is er nodig om doordacht met curriculumontwikkeling te beginnen? Vervolgens duiken we in de herontwerpfase. Je leert werken met de Carpe Diem Methode van Gilly Salmon (2020), een studentgerichte ontwerpmethode voor vak- en curriculumniveau. Het CTL heeft ruime ervaring met deze methode, die docenten als inspirerend en stimulerend ervaren.
Tijdens het programma begeleid je een docent bij een herontwerp en ontdek je hoe je collega’s effectief motiveert, uitdaagt en ondersteunt om tot een eigentijds ontwerp te komen. Aan het einde vertaal je je praktijkervaringen van cursusniveau naar leerlijn- en curriculumniveau.
Je wordt begeleid door een docentopleider van het VU Centre for Teaching & Learning.
Voor wie?
Het PCO-programma is bedoeld voor docenten die zich willen verdiepen in cursusherontwerp en voor leden van een curriculumcommissie. Ook docenten van andere universiteiten en hogescholen kunnen deelnemen, mits zij aan deze beschrijving voldoen. Instroomeis: BKO-kwalificatie.
Binnen het Onderwijsraamwerk van de VU is het PCO-programma bestemd voor medewerkers van ACTA, VU en VUmc in de volgende UFO-profielen: docent 1, 2 en 3, UD, UHD en HL. Dit geldt voor medewerkers die (gaan) functioneren in een of meer van de volgende rollen:
- Leerlijncoördinator
- Lid van een opleidings- of curriculumcommissie
- Opleidingscoördinator
- Cursuscoördinator
Start met uitzoomen, eindig met impact! Bekijk hier alle data en andere praktische informatie.