Cursusbeschrijving
Schandalen in publieke en private organisaties zijn aan de orde van de dag. Het witwassen van geld door banken, seksueel misbruik door medewerkers van NGO's en het op de markt brengen van onveilige producten zijn slechts enkele van de terugkerende gebeurtenissen die de samenleving schaden. Tegelijkertijd ondernemen veel organisaties activiteiten op het gebied van maatschappelijk verantwoord ondernemen, met de bedoeling om een positieve bijdrage te leveren aan de samenleving. Het is belangrijk voor zowel wetenschappers als het grote publiek om beter te begrijpen waarom organisaties vaak moreel verantwoord willen handelen, maar dit niet doen, en waarom andere organisaties voorbeeld kunnen dienen.
We bespreken inzichten uit de moraalpsychologie, gebaseerd op de Sociale Identiteitstheorie (SIT), om (im)moreel gedrag in en door organisaties te verklaren. SIT stelt dat individuen hun identiteit ontlenen aan (idealiter positieve) groepslidmaatschappen, en dat hun gedrag meestal voortvloeit uit hun zelfdefinitie als groepslid.
Veel problemen met betrekking tot (im)moreel gedrag in en 'door' organisaties komen voort uit een hoge mate van identificatie met een organisatie, wat kan leiden tot schadelijke uitkomsten in de maatschappij. Studenten leren begrijpen hoe organisaties kunnen veranderen, of hoe ze kunnen worden geholpen om te veranderen.
De cursus omvat de nieuwste inzichten in moreel gedrag in en door organisaties, door middel van interactieve colleges, videoclips, korte casussen, discussiesessies en klassikale teamopdrachten. Gastcolleges door experts van organisaties die een speciale interesse hebben in moreel gedrag of bezoeken aan een organisatie kunnen ook deel uitmaken van het programma.
Lees hieronder verder voor cursusonderwerpen en meer.