Cursusbeschrijving
Onderzoekscreatie is een benadering van onderzoek waarbij artistieke expressie, wetenschappelijk onderzoek, nieuwsgierigheid en experimenteren onderdeel uitmaken. In de praktijk betekent dit dat onderzoeksonderwerpen worden geselecteerd en verkend door middel van een creatieproces, zoals fotografie, de productie van een film of video, performance of installatie, geluidswerk, zine, recept of multimediale kunst/teksten.
Onderzoekscreatie is belangrijk op verschillende gebieden en in de afgelopen jaren hebben universiteiten het gebruikt om hun publieke profiel te versterken en samenwerking met de gemeenschap te bevorderen. Toch moet de toenemende institutionalisering van onderzoekscreatie kritisch benaderd worden en gesitueerd worden binnen een bredere context van machtsverhoudingen binnen de academische wereld, het onderwijs en onderzoek. In deze cursus wordt onderzoekscreatie dan ook gezien als een interventie en een uitnodiging voor wetenschappers om disciplinaire grenzen te verleggen, vanzelfsprekendheden over wat academisch werk inhoudt in twijfel te trekken en manieren te overwegen om hun werk duurzamer en toegankelijker te maken en beter af te stemmen op kwesties van sociale rechtvaardigheid.
De cursus bevat discussies op basis van lectuur, creatieve workshops in de praktijk en voorbeelden van onderzoekscreatie in de praktijk, in een poging om bredere discussies aan te gaan over methodologie, ethiek, verantwoordelijkheid en institutionele solidariteit/activisme binnen en buiten de universiteit.
Lees hieronder verder voor meer informatie.