Onderwijs Onderzoek Actueel Organisatie en samenwerking EN
Login als
Studiekiezer Student Medewerker
Bachelor Master VU voor Professionals
HOVO Amsterdam VU-NT2 VU Amsterdam Summer School Honoursprogramma Universitaire lerarenopleiding
Promoveren aan de VU Uitgelicht onderzoek Prijzen en onderscheidingen
Onderzoeksinstituten Onze wetenschappers Research Impact Support Portal Impact maken
Nieuws Agenda Energie in transitie
Israël en Palestijnse gebieden Vrouwen aan de top Cultuur op de campus
Praktische informatie VU en innovatiedistrict Zuidas Missie en Kernwaarden
Organisatie Samenwerking Alumni Universiteitsbibliotheek Werken bij de VU
Sorry! The information you are looking for is only available in Dutch.
Deze opleiding is opgeslagen in Mijn Studiekeuze.
Er is iets fout gegaan bij het uitvoeren van het verzoek.
Er is iets fout gegaan bij het uitvoeren van het verzoek.

Interface van culturele rechten en klimaatveranderingsrecht

Interface of Cultural Rights and Climate Change Law

Dit is een unieke kans om te kijken naar de mogelijke ontwikkeling van rechtszaken over klimaatverandering in de context van culturele rechten. Cultuur is overal om ons heen en maakt deel uit van wie we allemaal zijn. Als je geïnteresseerd bent in het begrijpen hoe klimaatverandering cultuur beïnvloedt, en hoe procesvoering effectief zou kunnen zijn in het beschermen van iemands culturele leven, kom dan naar deze cursus en ontdek meer. Onderweg ontwikkel je ook praktische juridische vaardigheden!

Cursusbeschrijving

Deze cursus biedt algemene inzichten op het snijvlak van de bescherming van het recht om deel te nemen aan het culturele leven en geschillen over klimaatverandering.

Het is geen verrassing dat klimaatverandering en de verwoestende gevolgen ervan sporen kunnen achterlaten in gemeenschappen en van invloed kunnen zijn op culturele gebruiken en, nog belangrijker, de manier van leven van mensen. Culturele rechten worden erkend in het internationaal recht en er zijn verschillende internationale en binnenlandse mechanismen die in de loop der jaren hebben geprobeerd het recht om deel te nemen aan het culturele leven te ontwikkelen. De erkenning van het onderlinge verband tussen het milieu en het culturele leven wordt duidelijk aangetoond in rechtszaken over de rechten van inheemse volken.

In het licht van de nu al verwoestende effecten van extreme weersveranderingen en zowel de voorzienbare als de onvoorziene gevolgen van klimaatverandering op het milieu, verdient de voortdurende bescherming van het culturele leven aandacht.

Rechtszaken over klimaatverandering nemen toe als reactie op inadequaat overheidsbeleid en acties van verschillende industrieën. Het is waarschijnlijk dat dergelijke zaken zullen blijven toenemen. In deze cursus wordt onderzocht hoe het recht om deel te nemen aan het culturele leven zich verhoudt tot rechtszaken over klimaatverandering, zowel op internationaal als nationaal niveau.

Lees hieronder verder voor de klassenstructuur en meer.

Over deze cursus

Niveau

  • Master / PhD

Contacturen

  • 54

Voertaal

  • Engels

Cursusprijs

  • €765 - €1360

Aanvullende cursusinformatie

  • Vormen van collegegeld

    Deze cursus wordt gegeven door middel van colleges, seminars en groepswerksessies. Daarnaast moeten studenten na de derde dag kiezen of ze willen deelnemen aan de onderhandelings- of de mondelinge pleitoefening. In beide richtingen worden de studenten in groepen van 4 geplaatst en krijgen ze een probleemstelling waaraan ze tijdens de groepswerksessies zullen werken.

    In de onderhandelingsronde vertegenwoordigen de leerlingen een land, een NGO, een gemeenschap of een bedrijf. Elke groep moet cultureel beleid onderzoeken, bespreken en beoordelen waarmee rekening moet worden gehouden in internationale wetgevende kaders op het gebied van klimaatverandering. Elke groep dient twee dagen voor de beoordelingsdag een document van maximaal 2000 woorden in met een gedetailleerde beschrijving van het beleid en de analyse ervan. Op de beoordelingsdag wordt een COP (Conferentie van Partijen)-achtige onderhandelingssessie gesimuleerd, waarbij elke student onderhandelt op basis van het document dat de groep vooraf heeft ingediend. Het doel van de sessie is om één document te hebben waarin het beleid wordt beschreven. Elke groep moet proberen om in het sessiedocument het meest gunstige beleid voor hun groep op te nemen. Studenten worden alleen beoordeeld op hun groepsindiening en onderhandelingsvaardigheden. Ze worden niet beoordeeld op het document dat tijdens de onderhandelingssessie is gemaakt.

    Bij Oral Advocacy vertegenwoordigen studenten een cliënt. Elke groep doet juridisch onderzoek en ontwikkelt juridische argumenten om het standpunt van hun cliënt te ondersteunen. Elke groep stuurt twee dagen voor de beoordelingsdag een document van maximaal 2000 woorden met hun juridische argumenten en analyse. Op de beoordelingsdag zal elke student het standpunt van zijn cliënt beargumenteren op basis van het document dat vooraf werd ingediend. Studenten worden beoordeeld op de groepsindiening en hun mondelinge pleitvaardigheden.

  • Vormen van beoordeling

    • Deelname aan de colleges wordt beoordeeld - d.w.z. hoe de studenten zich betrokken voelen bij het werkmateriaal en hun bereidheid om vragen te beantwoorden. De weging is 5% van het eindcijfer.
    • De aanwezigheid in de colleges wordt ook beoordeeld. Studenten mogen niet meer dan 2 lessen missen. Het gewicht hiervan is 2% van het eindcijfer.
    • Er zullen 2 quizzen zijn om de geleerde kennis te testen. Deze zullen niet meetellen voor het eindcijfer.
    • Het geschreven groepswerk wordt beoordeeld. Studenten moeten duidelijk aangeven welk deel ze in het document hebben geschreven. Elke student krijgt een cijfer. Dit draagt voor 40% bij aan het eindcijfer. Studenten worden beoordeeld op kennis/gebruik van feiten (10%), juridische analyse (10%), structuur/herkenning van problemen (5%), onderzoek (10%), algemene presentatie en citeren (5%).
    • Het geschreven groepswerk krijgt ook een totaalcijfer voor de consistentie en de flow van de geschreven taal van het document. Dit levert een bijdrage van 3% aan het eindcijfer.
    • De mondelinge verdediging en onderhandeling worden beoordeeld. Elke student krijgt een cijfer. Dit draagt voor 50% bij aan het eindcijfer. Studenten krijgen een cijfer voor spreekvaardigheid (5%), juridische analyse (10%), originaliteit (5%), taal (5%), kennis (10%), organisatie van de presentatie/structuur (5%), overtuigingskracht (5%), reactie op vragen van de oppositie/moderator (5%).
  • Leerdoelen

    Aan het eind van deze cursus kunnen studenten

    - Beschrijf in het algemeen het recht om deel te nemen aan het culturele leven.

    - 1 of 2 internationale mechanismen identificeren die het recht op deelname aan het culturele leven beschermen.

    - Begrijpen hoe het recht op deelname aan het culturele leven zich heeft ontwikkeld met betrekking tot de bescherming van het milieu.

    - Uitleggen wat geschillen over klimaatverandering zijn.

    - Klimaatveranderingszaken in nationale rechtsgebieden herkennen.

    - Onderscheid maken tussen verlies- en schadezaken, aanpassingszaken en mitigatiezaken.

    - Samenvatten hoe het recht om deel te nemen aan het culturele leven interageert met rechtszaken over klimaatverandering.

  • Over de cursuscoördinator

    Vivian is docent onrechtmatige daad aan de privaatrechtelijke faculteit van de Vrije Universiteit Amsterdam. Ze heeft een sterke interesse in rechtszaken over klimaatverandering en het culturele leven. Ze heeft internationale ervaringen opgedaan door haar rol als hoofdredacteur van de Cross-cultural Human Rights Review en haar deelname aan verschillende internationale mensenrechtenfora en seminars. Eerder werkte ze als Junior Docent Internationaal Publiekrecht aan de Universiteit Utrecht en als Junior Onderzoeker aan het Sustainable Oceans Governance project.

    Ze was een Phil Michaels Legal Scholar bij Friends of the Earth UK, waar ze werkte aan enkele van de meest prominente klimaatveranderingszaken in het Verenigd Koninkrijk.

    In 2022 werd ze benoemd tot advocaat in het Verenigd Koninkrijk.

Team VU Amsterdam Summer School

We zijn er om te helpen!

Skype: op afspraak via amsterdamsummerschool@vu.nl

Contactpersoon

  • Yota
  • Programma Coordinator
  • Esther
  • Summer and Winter School Medewerker

Direct naar

Homepage Cultuur op de campus Sportcentrum VU Dashboard

Studie

Academische jaarkalender Studiegids Rooster Canvas

Uitgelicht

Doneer aan het VUfonds VU Magazine Ad Valvas

Over de VU

Contact en route Werken bij de VU Faculteiten Diensten
Privacy Disclaimer Veiligheid Webcolofon Cookies Webarchief

Copyright © 2024 - Vrije Universiteit Amsterdam