Onderwijs Onderzoek Actueel Organisatie en samenwerking EN
Login als
Studiekiezer Student Medewerker
Bachelor Master VU voor Professionals
HOVO Amsterdam VU-NT2 VU Amsterdam Summer School Honoursprogramma Universitaire lerarenopleiding
Promoveren aan de VU Uitgelicht onderzoek Prijzen en onderscheidingen
Onderzoeksinstituten Onze wetenschappers Research Impact Support Portal Impact maken
Nieuws Agenda Energie in transitie
Israël en Palestijnse gebieden Vrouwen aan de top Cultuur op de campus
Praktische informatie VU en innovatiedistrict Zuidas Missie en Kernwaarden
Organisatie Samenwerking Alumni Universiteitsbibliotheek Werken bij de VU
Sorry! The information you are looking for is only available in Dutch.
Deze opleiding is opgeslagen in Mijn Studiekeuze.
Er is iets fout gegaan bij het uitvoeren van het verzoek.
Er is iets fout gegaan bij het uitvoeren van het verzoek.

Ignorance, Power, and Politics: Perspectives from Feminist and Political Epistemology

Deze cursus biedt een uitgebreide inleiding in de filosofie van de onwetendheid, één van de snelst groeiende subdisciplines van de filosofie. We bespreken en leren over de betekenis van onwetendheid in de politiek en in kwesties van sociale macht. We maken vooral gebruik van politieke en feministische epistemologie, hoewel alle perspectieven welkom zijn. Deze cursus bereidt de deelnemers voor op filosofisch onderzoek naar deze onderwerpen.

Cursusbeschrijving

De cursus bestaat uit vier delen:

1) Het eerste deel van de cursus geeft een overzicht van de huidige classificerende debatten over onwetendheid in de traditionele, sociale, politieke en feministische epistemologie.

2) Het tweede deel van de cursus onderzoekt normatieve dimensies van onwetendheid: Wanneer is onwetendheid repressief? Zijn er potentiële positieve, bevrijdende vormen van onwetendheid?

3) Het derde deel van de cursus behandelt vragen over onwetendheid, verwijtbaarheid en verantwoordelijkheid: wanneer zijn we verwijtbaar voor onze onwetendheid en wanneer niet?

4) Het vierde deel van de cursus past de vorige drie delen toe op specifieke gevallen van wetenschapsscepsis en op onwetendheid in sociale media-omgevingen.

Kernvragen:

  • Wat is onwetendheid?
  • Wat zijn de sociale en politieke dimensies van onwetendheid?
  • Is onwetendheid altijd onderdrukkend? Zo ja, waarom? En zo nee, wanneer niet?
  • Heeft onwetendheid positieve aspecten/functies? Kan onwetendheid bevrijdende doelen vervullen?
  • Wanneer is een agent verwijtbaar onwetend over zijn/haar daden, oftewel: wanneer is onwetendheid zelf verwijtbaar?
  • Hoe kunnen we complexe gevallen van onwetendheid in wetenschapsscepsis en misleiding via sociale media identificeren en bestrijden?

Lees hieronder verder voor de uurverdeling en meer.

Over deze cursus

Niveau

  • Advanced / Master / PhD

Contacturen

  • 32.5

Voertaal

  • Engels

Cursusprijs

  • €545 - €1035

Aanvullende informatie

  • Leerdoelen

    Aan het einde van de cursus zijn de studenten in staat om:

    • Begrijp sleutelconcepten in de sociale epistemologie, esp. politieke en feministische opvattingen van onwetendheid (zoals "witte onwetendheid", "epistemische echokamers" of "wetenschapsscepticisme") en kan deze toepassen op gerelateerde hedendaagse kwesties, bijvoorbeeld in de media of je eigen leven.
    • Filosofische tradities synthetiseren en combineren, bijvoorbeeld analytische, feministische en continentale filosofie, vooral op het gebied van onwetendheidstudies.
    • Diverse filosofische onderzoeksartikelen op professioneel niveau analyseren en hun kernargumenten identificeren, contextualiseren en evalueren. Je bent in staat om de meest charitatieve lezing van het artikel te identificeren (indien van toepassing).
    • Hun eigen denken over uitdagende filosofische onderwerpen verduidelijken door te schrijven (onderzoeksdagboek) en te bespreken in de klassikale setting.
  • Vormen van collegegeld en uurverdeling

    De contacttijd wordt verdeeld tussen lezingen door de cursusleiders en discussies in de klas. Daarnaast wordt van studenten verwacht dat ze de syllabus lezen voordat ze naar de les komen.

    • We zullen 5 korte teksten toewijzen die studenten voor de cursus moeten lezen. Studenten moeten voor elke tekst ongeveer 1 uur rekenen om de argumenten van de tekst goed te kunnen begrijpen en aantekeningen te maken voor hun onderzoeksdagboek. Dit komt neer op 10 uur leestijd voor de cursus.
    • We streven ernaar de cursus in 5 dagen te geven, met contactbijeenkomsten van 6,5 uur per dag (inclusief pauzes). We verdelen deze tijd over 2 uur lezingen door de cursusleiders en 5 uur begeleide groepsdiscussies en presentaties.
    • Daarnaast moeten studenten 5-10 uur besteden aan hun onderzoeksdagboek en 5 uur aan het voorbereiden van hun presentaties.
  • Vormen van beoordeling

    Onderzoeksdagboek, presentatie en aanwezigheid.

    Studenten leveren geen essays in en doen geen eindexamen, maar moeten een "onderzoeksdagboek" bijhouden waarin ze bespreken wat ze hebben geleerd, welke vragen hen interesseren, wat ze niet begrijpen, wat ze denken over de lezingen en de inhoud van de cursus, en verbanden die ze leggen tussen de lezingen, echte problemen en gebeurtenissen, en hun eigen ervaringen.

    We benadrukken dat studenten hun best moeten doen om de onderwerpen die in de cursus worden besproken, te verbinden met hun eigen leven als materiaal voor het onderzoeksdagboek. Dit onderzoeksdagboek vormt 40% van de cijfers van de studenten en wordt beoordeeld op de mate van betrokkenheid bij het cursusmateriaal.

    Aan het einde van de zomercursus krijgen de studenten de kans om de inhoud van hun onderzoeksdagboek te presenteren en te bespreken.

    In de presentatie moeten studenten de meest interessante vragen, verbanden en toepassingen die ze in hun onderzoeksdagboek aan de orde hebben gesteld, naar voren brengen en aangeven hoe ze hun gedachten zouden kunnen ontwikkelen in mogelijke toekomstige onderzoeksprojecten.

    De presentatie van het onderzoeksdagboek is goed voor 30% van de cijfers van de studenten.

    Van studenten wordt verwacht dat ze actief deelnemen aan discussies in de klas. Deelname en aanwezigheid zijn goed voor 30% van de cijfers van de studenten. Hoewel van studenten wordt verwacht dat ze alle bijeenkomsten bijwonen, is een aanwezigheid van minimaal 80% een vereiste om te slagen voor de cursus.

  • Syllabus

    Hier kun je de voorlopige syllabus downloaden.

    *Houd er rekening mee dat dit een voorlopige syllabus is en dat deze nog kan worden gewijzigd voordat de cursus begint .

  • Cursuscoördinatoren

    Solmu Anttila (MSc, MPhil) is promovendus filosofie aan de Vrije Universiteit Amsterdam. Hun doctoraatsproject onderzoekt de grondslagen van de politieke epistemologie. Hun doctoraatsproject onderzoekt de grondslagen van het opkomende veld van de normatieve politieke epistemologie. De kern van het proefschrift is een herintroductie van de fundamentele concepten van politieke theorie in de politieke epistemologie, die dienen als middelen om een systematische politieke kennistheorie te construeren vanuit een analytisch standpunt. Deze politiek-epistemische concepten, zoals epistemische macht, epistemische uitsluiting en epistemische bronnen bieden een nieuw, expliciet structureel perspectief op normatief-ethische concepten die al bekend zijn in de politieke epistemologie, zoals epistemisch onrecht, epistemisch verzet en epistemische verantwoordelijkheid.

    Sonja Riegler (BA BA MA) is promovenda filosofie aan de Universiteit van Wenen (onder begeleiding van Martin Kusch). Haar doctoraatsproject presenteert een nieuwe theorie over onwetendheid in sociale en politieke contexten. Door gebruik te maken van de Craigeaanse "function-first" epistemologie en inzichten uit de feministische epistemologie, probeert ze een "functionalistische benadering" van onwetendheid te formuleren die verschillende maatschappelijke functies, mechanismen, oorzaken en gevolgen van onwetendheid kan specificeren. Tijdens haar masteropleiding werkte Sonja Riegler als onderwijsassistent filosofie aan de Universiteit van Wenen. Het lesgeven aan filosofiestudenten was een uiterst plezierige en uitdagende ervaring en vormt een solide basis voor verdere onderwijsopdrachten. Bovendien is Sonja Riegler voorzitter van UPsalon, een initiatief dat tot doel heeft een ruimte te creëren waar ondervertegenwoordigde filosofen met elkaar in contact kunnen komen.

Team VU Amsterdam Summer School

We zijn er om te helpen!

Skype: op afspraak via amsterdamsummerschool@vu.nl

Contactpersoon

  • Yota
  • Programma Coordinator
  • Esther
  • Summer and Winter School Medewerker

Direct naar

Homepage Cultuur op de campus Sportcentrum VU Dashboard

Studie

Academische jaarkalender Studiegids Rooster Canvas

Uitgelicht

Doneer aan het VUfonds VU Magazine Ad Valvas

Over de VU

Contact en route Werken bij de VU Faculteiten Diensten
Privacy Disclaimer Veiligheid Webcolofon Cookies Webarchief

Copyright © 2024 - Vrije Universiteit Amsterdam