Cursusbeschrijving
De cursus bestaat uit vier delen:
1) Het eerste deel van de cursus geeft een overzicht van de huidige classificerende debatten over onwetendheid in de traditionele, sociale, politieke en feministische epistemologie.
2) Het tweede deel van de cursus onderzoekt normatieve dimensies van onwetendheid: Wanneer is onwetendheid repressief? Zijn er potentiële positieve, bevrijdende vormen van onwetendheid?
3) Het derde deel van de cursus behandelt vragen over onwetendheid, verwijtbaarheid en verantwoordelijkheid: wanneer zijn we verwijtbaar voor onze onwetendheid en wanneer niet?
4) Het vierde deel van de cursus past de vorige drie delen toe op specifieke gevallen van wetenschapsscepsis en op onwetendheid in sociale media-omgevingen.
Kernvragen:
- Wat is onwetendheid?
- Wat zijn de sociale en politieke dimensies van onwetendheid?
- Is onwetendheid altijd onderdrukkend? Zo ja, waarom? En zo nee, wanneer niet?
- Heeft onwetendheid positieve aspecten/functies? Kan onwetendheid bevrijdende doelen vervullen?
- Wanneer is een agent verwijtbaar onwetend over zijn/haar daden, oftewel: wanneer is onwetendheid zelf verwijtbaar?
- Hoe kunnen we complexe gevallen van onwetendheid in wetenschapsscepsis en misleiding via sociale media identificeren en bestrijden?
Lees hieronder verder voor de uurverdeling en meer.