Leerresultaten
Studenten zullen kennis en begrip verwerven van:
- conflictpreventiemethoden,
- principes van vreedzame coëxistentie in multiculturele samenlevingen,
- tolerantie tegenover verschillende etnisch-religieuze groepen,
- manieren om etnische afstand te verkleinen,
- democratische methoden van etnopolitiek,
- beginselen voor het omgaan met de gevolgen van internationale conflicten, en
- het vermijden van etnofobe politieke beslissingen door autoriteiten en veiligheidsstructuren.
De studenten leren ook een perspectief in te nemen en hun argumenten te presenteren in een mondelinge presentatie. Bemiddeling wordt belangrijker naarmate samenlevingen waarden als tolerantie, loyaliteit en vreedzame conflictoplossing omarmen.
Studenten houden zich bezig met de 'menselijke dimensie' van onderwijs, wat inhoudt dat ze over zichzelf en anderen leren en tegelijkertijd de 'zorgzame' dimensie koesteren door nieuwe gevoelens, interesses en waarden te ontwikkelen.
Toepassing van kennis en vaardigheden
Afgestudeerden kunnen de verworven kennis en vaardigheden gebruiken om actief bij te dragen aan de bevordering van internationale vrede en nationale tolerantie in multiculturele samenlevingen. In hun toekomstige professionele activiteiten, waaronder rollen binnen overheidsinstanties, instellingen voor lokaal zelfbestuur, veiligheidsstructuren, maatschappelijke organisaties en massamedia, kunnen ze een reeks vaardigheden en acties inzetten om een betekenisvolle impact te hebben.
Deze vaardigheden omvatten:
Conflictoplossing: Afgestudeerden kunnen conflictoplossingstechnieken toepassen om geschillen te bemiddelen en een vreedzame dialoog tussen verschillende groepen te vergemakkelijken, waardoor begrip en samenwerking worden bevorderd.
Interculturele communicatie: Ze kunnen effectief communiceren met mensen met verschillende culturele achtergronden, zodat ideeën en perspectieven respectvol en harmonieus worden uitgewisseld.
Belangenbehartiging en diplomatie: Afgestudeerden kunnen pleiten voor beleid en praktijken die tolerantie, inclusiviteit en culturele diversiteit bevorderen op zowel nationale als internationale platforms. Ze kunnen ook deelnemen aan diplomatieke inspanningen om bruggen te slaan tussen naties en gemeenschappen.
Onderwijs en bewustwording: Door hun kennis te gebruiken, kunnen afgestudeerden anderen onderwijzen over het belang van tolerantie, diversiteit en de gevolgen van intolerantie. Dit kan het organiseren van workshops, seminars of bewustwordingscampagnes inhouden.
Mediageletterdheid: Op het gebied van massamedia kunnen ze hun mediageletterdheid gebruiken om inhoud kritisch te analyseren en te produceren die tolerantie bevordert, stereotypen tegengaat en een open dialoog aanmoedigt.
Maatschappelijk engagement: Afgestudeerden kunnen zich actief inzetten voor lokale gemeenschappen om vertrouwen op te bouwen en interculturele interacties aan te moedigen. Dit kan bestaan uit vrijwilligerswerk, het organiseren van gemeenschappen of het deelnemen aan grassroots initiatieven.
Beleidsontwikkeling: Binnen de overheid en maatschappelijke instellingen kunnen ze bijdragen aan de ontwikkeling van beleid en initiatieven gericht op het bevorderen van een meer inclusieve en tolerante samenleving.
Door hun kennis te combineren met deze vaardigheden kunnen afgestudeerden een centrale rol spelen in het vormgeven van een vreedzamere, tolerantere en cultureel diversere wereld.
Deze cursus stelt studenten in staat om kritisch denken en teamworkvaardigheden te ontwikkelen en bereidt hen voor op werk op het gebied van internationale en interreligieuze conflicten, wat essentieel is in de moderne wereld. De cursus is nuttig voor studenten die hun toekomstige beroep al hebben gekozen en voor studenten die geïnteresseerd zijn in vrijwilligerswerk, deelname aan humanitaire missies en sociaal werk.
De verworven vaardigheden kunnen zowel in het beroepsleven als in het dagelijks leven worden toegepast.