Onderwijs Onderzoek Actueel Organisatie en samenwerking EN
Login als
Studiekiezer Student Medewerker
Bachelor Master VU voor Professionals
HOVO Amsterdam VU-NT2 VU Amsterdam Summer School Honoursprogramma Universitaire lerarenopleiding
Promoveren aan de VU Uitgelicht onderzoek Prijzen en onderscheidingen
Onderzoeksinstituten Onze wetenschappers Research Impact Support Portal Impact maken
Nieuws Agenda Energie in transitie
Israël en Palestijnse gebieden Vrouwen aan de top Cultuur op de campus
Praktische informatie VU en innovatiedistrict Zuidas Missie en Kernwaarden
Organisatie Samenwerking Alumni Universiteitsbibliotheek Werken bij de VU
Sorry! The information you are looking for is only available in Dutch.
Deze opleiding is opgeslagen in Mijn Studiekeuze.
Er is iets fout gegaan bij het uitvoeren van het verzoek.
Er is iets fout gegaan bij het uitvoeren van het verzoek.

Conflicts in the Modern World: Legal and Other Approaches to Resolution in an Era of Hybrid Warfare and Disinformation

Het algemene doel van de cursus is om studenten een uitgebreid inzicht te geven in internationale en interreligieuze conflicten, waarbij de nadruk ligt op twee prominente voorbeelden: de oorlog in Oekraïne en het Israëlisch-Palestijnse conflict. De cursus wil hen de kennis en vaardigheden bijbrengen die nodig zijn om dergelijke conflicten te analyseren, te beheersen en bij te dragen aan de oplossing ervan, en hen mogelijke bemiddelings- en onderhandelingstechnieken aanleren.

Cursusbeschrijving

Deze cursus onderzoekt hedendaagse kwesties rond internationale en interreligieuze conflicten in de moderne wereld (bijv. de oorlog in Oekraïne en het Israëlisch-Palestijnse conflict) en analyseert verschillende juridische en alternatieve benaderingen om ze op te lossen. Studenten krijgen de kans om hun kennis en begrip van deze complexe kwesties uit te breiden en vaardigheden te ontwikkelen in analyse, interculturele communicatie en bemiddeling.

Vandaag de dag wordt onze polyetnische wereld geconfronteerd met een overvloed aan "hete" internationale en interreligieuze conflicten met talloze slachtoffers. Overheidsinstanties in veel landen worstelen met het aanpakken van dergelijke uitdagingen en bedreigingen, terwijl de acties van internationale organisaties om internationale conflicten te beëindigen vaak ineffectief zijn. Deze conflicten ontstaan zowel in gevestigde democratieën als in opkomende landen. Internationale en interreligieuze confrontaties behoren tot de meest gewelddadige en langdurige conflicten ter wereld. We zullen ons richten op twee specifieke gevallen: het conflict in Oekraïne, waar de organisatoren en gastdocenten hun ervaringen uit de eerste hand kunnen delen, waardoor het bijzonder relevant is, en het Israëlisch-Palestijnse conflict, dat momenteel een zeer relevant onderwerp is.

Lees hieronder verder voor informatie over de onderwerpen van de cursus, de vaardigheden die je zult verwerven en meer.

Over deze cursus

Niveau

  • Master / PhD

Contacturen

  • 25

Voertaal

  • Engels

Cursusprijs

  • €545 - €1035

Aanvullende cursusinformatie

  • Cursusoverzicht

    Module 1: Inleiding tot internationale en interreligieuze conflicten aan de hand van casestudies: De oorlog in Oekraïne en het Israëlisch-Palestijns conflict

    1.1. Definitie van internationale en interreligieuze conflicten en hun soorten

    1.2. Fasen van conflicten

    1.3. Inzichten putten uit internationale ervaringen met het reguleren van conflicten

    1.4. De culturele en historische context van de oorlog in Oekraïne en het Israëlisch-Palestijns conflict begrijpen

    1.5. De impact van deze conflicten op de regionale en mondiale dynamiek onderzoeken

    Module 2: AI en het gebruik van "zachte macht" in internationale en interreligieuze conflicten

    2.1. Onderzoek van "soft power"-methoden om het functioneren van staten te destabiliseren

    2.2. Verkenning van kunstmatige intelligentie als katalysator voor de ontwikkeling van nieuwe technologieën in informatieconflicten, geïllustreerd aan de hand van de oorlog in Oekraïne

    2.3. Analyse van narratieve rivaliteiten als wapens in informatiepsychologische oorlogvoering

    Module 3: Juridische en alternatieve benaderingen van conflictoplossing

    3.1. De centrale rol van het internationaal recht bij het oplossen van conflicten

    3.2. Aandacht voor internationale dialogen, mogelijkheden voor regionale samenwerking bij conflictoplossing

    3.3. Verkenning van de bijdragen van het maatschappelijk middenveld en internationale organisaties aan conflictoplossing

    Module 4: Praktische vaardigheden en bemiddelings-/onderhandelingstechnieken

    4.1. De toepassing van conflictanalyse in reële situaties

    4.2. Casestudies uitvoeren en simulatieconflicten oplossen, bemiddeling toepassen

  • Vormen van onderwijs en beoordeling

    Vormen van onderwijs

    De cursus wordt gegeven via colleges die basiskennis verschaffen over conflicttheorie, interreligieuze dynamiek, juridische kaders en bemiddelings-/onderhandelingstechnieken. Daarnaast zijn er seminars en workshops waar studenten discussies voeren, casestudies uitvoeren en rollenspellen spelen om de theoretische kennis op praktische scenario's toe te passen.

    Studenten krijgen de kans om conflicten te analyseren, te oefenen met bemiddeling en praktijkcases te bespreken. We organiseren gastcolleges en paneldiscussies waarin uitgenodigde experts en praktijkmensen op het gebied van conflictoplossing, internationale betrekkingen en interreligieuze dialoog hun ervaringen en inzichten delen. Deze sessies bieden studenten een breder perspectief op het oplossen van conflicten. Studenten werken in teams om oplossingen voor een specifieke casus te onderzoeken, te analyseren en te presenteren door middel van bemiddelings-/onderhandelingstechnieken in groepsprojecten en -opdrachten. Deze projecten stimuleren de praktische toepassing van bemiddelingstechnieken en juridische benaderingen.

    Zelfstudie en onderzoek

    Van studenten wordt verwacht dat ze een aanzienlijke hoeveelheid tijd besteden aan zelfstudie, onderzoek en lezen. Dit omvat het lezen van academische artikelen, tekstboeken, het bekijken van films en het uitvoeren van onafhankelijk onderzoek. Zelfstudie zal het leren in de klas aanvullen en verdiepen.

    Excursies en veldbezoeken (optioneel)

    Incidentele excursies of bezoeken aan vredesorganisaties of relevante instellingen kunnen als optioneel onderdeel van de cursus worden aangeboden. Deze ervaringen bieden een eerstehands kennismaking met conflictcontexten en inspanningen voor vredesopbouw.

    Activiteiten voor studenten

    1. Debatten en discussies: Studenten bespreken actuele conflictgerelateerde kwesties en verdedigen hun standpunten in debatten.

    2. Rollenspellen "Bemiddelingssessies": Leerlingen kruipen in de huid van onderhandelingspartijen en proberen tot een vreedzame oplossing te komen.

    3. Observatie van internationale gebeurtenissen: Studenten bestuderen nieuws en reportages over internationale conflicten en analyseren deze in de context van de cursus.

    Beoordeling

    Er zal tijd worden uitgetrokken voor quizzen, toetsen, presentaties en andere vormen van beoordeling om te peilen naar het begrip van de studenten en de toepassing van het cursusmateriaal.

  • Vaardigheden en leerresultaten

    Leerresultaten

    Studenten zullen kennis en begrip verwerven van:

    - conflictpreventiemethoden,

    - principes van vreedzame coëxistentie in multiculturele samenlevingen,

    - tolerantie tegenover verschillende etnisch-religieuze groepen,

    - manieren om etnische afstand te verkleinen,

    - democratische methoden van etnopolitiek,

    - beginselen voor het omgaan met de gevolgen van internationale conflicten, en

    - het vermijden van etnofobe politieke beslissingen door autoriteiten en veiligheidsstructuren.

    De studenten leren ook een perspectief in te nemen en hun argumenten te presenteren in een mondelinge presentatie. Bemiddeling wordt belangrijker naarmate samenlevingen waarden als tolerantie, loyaliteit en vreedzame conflictoplossing omarmen.

    Studenten houden zich bezig met de 'menselijke dimensie' van onderwijs, wat inhoudt dat ze over zichzelf en anderen leren en tegelijkertijd de 'zorgzame' dimensie koesteren door nieuwe gevoelens, interesses en waarden te ontwikkelen.

    Toepassing van kennis en vaardigheden

    Afgestudeerden kunnen de verworven kennis en vaardigheden gebruiken om actief bij te dragen aan de bevordering van internationale vrede en nationale tolerantie in multiculturele samenlevingen. In hun toekomstige professionele activiteiten, waaronder rollen binnen overheidsinstanties, instellingen voor lokaal zelfbestuur, veiligheidsstructuren, maatschappelijke organisaties en massamedia, kunnen ze een reeks vaardigheden en acties inzetten om een betekenisvolle impact te hebben.

    Deze vaardigheden omvatten:

    Conflictoplossing: Afgestudeerden kunnen conflictoplossingstechnieken toepassen om geschillen te bemiddelen en een vreedzame dialoog tussen verschillende groepen te vergemakkelijken, waardoor begrip en samenwerking worden bevorderd.

    Interculturele communicatie: Ze kunnen effectief communiceren met mensen met verschillende culturele achtergronden, zodat ideeën en perspectieven respectvol en harmonieus worden uitgewisseld.

    Belangenbehartiging en diplomatie: Afgestudeerden kunnen pleiten voor beleid en praktijken die tolerantie, inclusiviteit en culturele diversiteit bevorderen op zowel nationale als internationale platforms. Ze kunnen ook deelnemen aan diplomatieke inspanningen om bruggen te slaan tussen naties en gemeenschappen.

    Onderwijs en bewustwording: Door hun kennis te gebruiken, kunnen afgestudeerden anderen onderwijzen over het belang van tolerantie, diversiteit en de gevolgen van intolerantie. Dit kan het organiseren van workshops, seminars of bewustwordingscampagnes inhouden.

    Mediageletterdheid: Op het gebied van massamedia kunnen ze hun mediageletterdheid gebruiken om inhoud kritisch te analyseren en te produceren die tolerantie bevordert, stereotypen tegengaat en een open dialoog aanmoedigt.

    Maatschappelijk engagement: Afgestudeerden kunnen zich actief inzetten voor lokale gemeenschappen om vertrouwen op te bouwen en interculturele interacties aan te moedigen. Dit kan bestaan uit vrijwilligerswerk, het organiseren van gemeenschappen of het deelnemen aan grassroots initiatieven.

    Beleidsontwikkeling: Binnen de overheid en maatschappelijke instellingen kunnen ze bijdragen aan de ontwikkeling van beleid en initiatieven gericht op het bevorderen van een meer inclusieve en tolerante samenleving.

    Door hun kennis te combineren met deze vaardigheden kunnen afgestudeerden een centrale rol spelen in het vormgeven van een vreedzamere, tolerantere en cultureel diversere wereld.

    Deze cursus stelt studenten in staat om kritisch denken en teamworkvaardigheden te ontwikkelen en bereidt hen voor op werk op het gebied van internationale en interreligieuze conflicten, wat essentieel is in de moderne wereld. De cursus is nuttig voor studenten die hun toekomstige beroep al hebben gekozen en voor studenten die geïnteresseerd zijn in vrijwilligerswerk, deelname aan humanitaire missies en sociaal werk.

    De verworven vaardigheden kunnen zowel in het beroepsleven als in het dagelijks leven worden toegepast.

  • Cursus syllabus en rooster

    Hier kun je de voorlopige syllabus van de cursus in maart 2024 downloaden.

    *Houd er rekening mee dat het een voorlopige syllabus is en dat deze nog kan worden gewijzigd voordat de cursus begint .

  • Leerdoelen

    Aan het einde van de cursus zijn de studenten in staat om:

    • Analyseer complexe conflictsituaties, identificeer onderliggende oorzaken, belanghebbenden en potentiële belemmeringen voor een oplossing.
    • De rol van culturele, politieke en sociaaleconomische factoren in conflictescalatie identificeren.
    • De resultaten en impact van bemiddelingspogingen bij echte internationale en interreligieuze conflicten evalueren.
    • Alomvattende conflictoplossingsplannen ontwikkelen voor specifieke internationale of interreligieuze conflicten, waarbij juridische en alternatieve benaderingen worden geïntegreerd.
    • Innovatieve strategieën voorstellen voor het voorkomen en beperken van conflicten op internationaal en interreligieus niveau.
    • Verschillende bemiddelingstechnieken en onderhandelingsstrategieën toepassen op hypothetische conflictscenario's.
    • De effectiviteit van verschillende bemiddelingstechnieken en -strategieën in specifieke conflictcontexten kritisch beoordelen.
  • Over de cursuscoördinator

    Bogdana Cherniavska is een gekwalificeerd jurist uit Oekraïne, gepromoveerd in de rechten, universitair hoofddocent van de afdeling Theorie en Geschiedenis van Staat en Recht, Faculteit der Rechtsgeleerdheid, Nationale Academie voor Management, Kiev, Oekraïne; gastonderzoeker aan de Vrije Universiteit Amsterdam, Nederland. Ze is gefascineerd door zowel theoretisch juridisch onderzoek als de praktijk. Het onderwerp van haar proefschrift is de juridische status van NGO's in Oekraïne. Bogdana's expertise ligt in het feit dat ze, na de ervaring van het leven in een door conflicten geteisterd land, gedwongen was het te verlaten, veiligheid in het buitenland te zoeken en haar carrière in het buitenland voort te zetten. Tijdens deze reis is Bogdana actief betrokken geweest bij vrijwilligerswerk, vertalingen en het vertegenwoordigen van Oekraïners op verschillende evenementen, naast andere activiteiten. Ze heeft ook samengewerkt met het Nederlandse Rode Kruis. Ze heeft zich beziggehouden met verschillende educatieve, juridische en sociale projecten als leidinggevende bij het organiseren van evenementen, regeringsbezoeken, conferenties, enz. Ze organiseerde Legal Front toen de oorlog begon om ministeries en lokale autoriteiten te helpen met juridisch advies en het opstellen van juridische conclusies en documenten.

Team VU Amsterdam Summer School

We zijn er om te helpen!

Skype: op afspraak via amsterdamsummerschool@vu.nl

Contactpersoon

  • Yota
  • Programma Coordinator
  • Esther
  • Summer and Winter School Medewerker

Direct naar

Homepage Cultuur op de campus Sportcentrum VU Dashboard

Studie

Academische jaarkalender Studiegids Rooster Canvas

Uitgelicht

Doneer aan het VUfonds VU Magazine Ad Valvas

Over de VU

Contact en route Werken bij de VU Faculteiten Diensten
Privacy Disclaimer Veiligheid Webcolofon Cookies Webarchief

Copyright © 2024 - Vrije Universiteit Amsterdam