Cursusbeschrijving
De cursus richt zich op kwantitatieve toepassingen op zakelijke gegevens uit de echte wereld, waarbij studenten econometrische methoden (principes van statistisch testen, meervoudige lineaire regressie, logistische regressie, tijdreeksregressie, panelgegevensanalyse) en de implementatie van deze methoden (ontwikkeling van vaardigheden) in de statistische software R leren.
Studenten maken kennis met verschillende soorten bedrijfsgegevens (cross-sectionele, longitudinale, paneldata), leren de basisbenadering van statistische toetstheorie en causaalanalyse. Ze zullen theoretische kennis vergaren over deze methoden, hun aannames en het tegengaan van ongewenst gebruik van aannames. Bovendien passen studenten deze kennis praktisch toe op gegevens uit openlijk beschikbare casestudies en eigen gegevens van samenwerkende bedrijven, met behulp van de gratis statistische software R. Tenslotte leren studenten - door middel van academische artikelen - econometrisch onderzoek te begrijpen en te interpreteren.
Opbouw van de cursus
De cursus volgt een college-toepassing volgorde, met zes belangrijke onderwerpen:
A. Motivatie en statistische achtergrond (dag 1)
(1) Inleiding
(2) Principes van statistisch testen
B. Opfrissing: Analyse van enquêtes en (veld)experimenten (dagen 1-4)
(3) Meervoudige lineaire regressie (continue uitkomst; transversale gegevens)
(4) Logistische regressie (binaire uitkomst; transversale gegevens)
C. Hoofdfocus: Analyse van observationele gegevens (dagen 5-10)
(5) Tijdreeksregressie (continue uitkomst; longitudinale gegevens)
(6) Panelgegevensanalyse (continue uitkomst; longitudinale gegevens)
Lees hieronder verder voor meer informatie.