Sorry! The information you are looking for is only available in Dutch.
Deze opleiding is opgeslagen in Mijn Studiekeuze.
Er is iets fout gegaan bij het uitvoeren van het verzoek.
Er is iets fout gegaan bij het uitvoeren van het verzoek.

Senior Didactische Bekwaamheid (SDB) voor docenten uit het hbo

SDB-deelnemers voeren in hun eigen opleiding een project uit in de vorm van een onderwijsinnovatie op curriculumniveau. Tijdens het SDB-programma worden zij bekrachtigd in het procesmatig leiden van dit project en het aanscherpen van een theoretisch onderbouwde onderwijsvisie. Met individuele coachgesprekken maakt ook persoonlijke ontwikkeling onderdeel uit van het SDB-traject.

Enkele voorbeelden van SDB-projecten zijn: verbetering van het studiesucces van eerstejaarsstudenten, ontwerpen van een interdisciplinaire opleiding, ontwerpen van een consistent ‘toetsgebouw’ voor de hele opleiding of het ontwikkelen van een leerlijn. Deelnemers passen de inhoud van het SDB-programma direct toe bij de uitvoering van hun project en worden hierin begeleid aan de hand van de vier fases in het SIE-model (Systemic Innovation in Education) van Brouwer en In ’t Veld (2018).

Werkwijze
Het SDB-programma heeft een doorlooptijd van één jaar, waarin deelnemers intensief worden begeleid in de uitvoering van het project en een persoonlijke leervraag. Het gehele programma bestaat uit:

  • een individueel intakegesprek (in juni/juli) om na te gaan in hoeverre de kandidaat aan de voorwaarden voldoet, hoe de verwachtingen van de kandidaat aansluiten bij de doelstellingen van het traject en of de kandidaat voldoende tijd heeft om het traject te volbrengen.
  • vier individuele coachgesprekken waarin aandacht en tijd is voor de persoonlijke leervraag van de kandidaat en zijn/haar projectvoortgang.
  • Een 24-uurs kick-off bijeenkomst op een externe locatie (in het midden van het land) om een goede start te maken met de eigen projecten en de verbinding in de groep te verhogen;
  • 6 opleidingsdagen (4 op de VU en 2 op locatie bij instellingen van deelnemers) waarin aandacht wordt besteedt aan het verdiepen van onderwijskundige kennis en het ontwikkelen van competenties als veranderaar en leider.
  • 5 (evt. online) peergroep bijeenkomsten (2 uur p.k.) waarin de deelnemer in kleine groepjes deelnemers kennis en ervaringen uitwisselen m.b.t. hun innovatieprojecten;
  • tussentijdse opdrachten gericht op 360-graden feedback, visievorming, projectplanning en -uitvoering, curriculumanalyse, netwerkversterking en dossier-ontwikkeling;
  • een eindassessment waarin beoordeeld wordt of de kandidaat voldoet aan de SDB-eindtermen op basis van zijn/haar SDB-dossier en een assessmentgesprek;
  • een feestelijke afsluiting en certificering

Toelating
De aanmelding van kandidaten voor het SDB-traject vindt plaats in afstemming met de  pleidingsmanager/leidinggevende van de kandidaat. Toestemming van de opleidingsmanager/leidinggevende en mandaat om een onderwijsvernieuwing op curriculumniveau uit te voeren zijn voorwaarde voor de toelating.

Aanmeldingsprocedure

  1. Voordracht door opleidingsmanager/leidinggevende 
  2. Aanleveren vragenlijst en onderwijs-CV (kandidaat) 
  3. Intakegesprek (kandidaat en SDB-opleider) (juli)
  4. Beslissing toelating (SDB-opleider) (voor 31 juli)

Meer over dit programma
Inleiding
Data en inschrijven

Kerstin Hämmerling

Kerstin Hämmerling

Bekijk Kerstins profiel
Kerstin Hämmerling

Tim Lampe

Tim Lampe

Programmaleiding

Bekijk Tims profiel
Tim Lampe

Meer informatie

Heb je vragen over de inhoud of opbouw van dit programma?

Neem dan contact op met de programmaleiders: Kerstin Hämmerling of Tim Lampe.

Contactpersoon

Kerstin Hämmerling
Tim Lampe