Ethisch leiderschap bij verandering van tijdperk

Module: Maatschappelijke Filantropie: Governance & Management

Exponentiële veranderingen

Het beleid van maatschappelijke organisaties wordt geregeld ingehaald door nieuwe wet- en regelgeving. De groeiende aandacht daarvoor vereist een stevig moreel kompas van alle betrokkenen. De verandering van tijdperk creëert echter steeds meer-en-meer urgentie om de dingen anders te doen. Kortom, voor een strategie dat niet is gericht op eigengewin en kortetermijn succes, maar een ethisch leiderschap met oog voor het belang van de ander. Zoiets vraagt om leiderschap dat je in staat stelt om vrijwilligers duurzaam te boeien en te binden.

Kerninzicht
Thematisch is er aandacht voor onderzoek naar de veranderende rol van wetgeving, moraal en leiderschap. Waar draait het allemaal om, wat is het begrippenkader en wat zijn de effecten. Inhoudelijk wordt ingegaan hoe dit denken je (vrijwilligers)organisatie op verschillende manieren houvast kan geven. Actuele wetenschappelijke inzichten laten je zien wat hierbij echt belangrijk is.

Professionals
De opleiding richt zich op het lerende netwerk van senior professionals in de sector van goeddoen (waaronder instromers) en hun stakeholders (waaronder de overheid). Een nieuwe generatie leiders die wil begrijpen en doorgronden. Die een overzicht wil krijgen en over de domeinen heen willen denken. Die met deze actuele kennis geïnspireerd verder wil groeien in dit vakgebied.

Na afronding van deze opleiding heb je méér inzicht in:

• het veranderende speelveld van maatschappelijke filantropie.
  • doeltreffendheid en (ongewenste) effecten van wet- en regelgeving.
  • hoe vrijwilligers te vinden, te boeien en te binden.
  • actuele ethische vraagstukken en hoe daarop te reageren.
  • betekenis en relevantie van ethisch leiderschap.

Keep asking. Build impact.

Wil je meer weten?

Neem contact op met Myrthe Scholze of Myra van der Vlag.

Filantropie@vu.nl

Vrije Universiteit Amsterdam