Onderwijs Onderzoek Actueel Organisatie en samenwerking EN
Login als
Studiekiezer Student Medewerker
Bachelor Master VU voor Professionals
HOVO Amsterdam VU-NT2 VU Graduate Winter School Honoursprogramma Universitaire lerarenopleiding
Promoveren aan de VU Uitgelicht onderzoek Prijzen en onderscheidingen
Onderzoeksinstituten Onze wetenschappers Research Impact Support Portal Impact maken
Nieuws Agenda Energie in transitie
Israël en Palestijnse gebieden Vrouwen aan de top Cultuur op de campus
Praktische informatie VU en innovatiedistrict Zuidas Missie en Kernwaarden
Organisatie Samenwerking Alumni Universiteitsbibliotheek Werken bij de VU
Sorry! The information you are looking for is only available in Dutch.
Deze opleiding is opgeslagen in Mijn Studiekeuze.
Er is iets fout gegaan bij het uitvoeren van het verzoek.
Er is iets fout gegaan bij het uitvoeren van het verzoek.

Kerndata maatschappelijk betrokkenheid

Module: Maatschappelijke Filantropie Datatrends & Geven

Algemeen nuttige doelen

Vrijwel alle Nederlandse huishoudens geven geld aan maatschappelijke doelen. Ook helpen steeds meer bedrijven maatschappelijke organisaties met geld, goederen en/of tijd. Creëren ze samen een gedeelde meerwaarde. Daarbij lopen de redenen die het geefgedrag bepalen enorm uiteen. Ook de manier waarop verschilt. Inmiddels wordt zelfs -onder speciale condities- geld geïnvesteerd in maatschappelijke organisaties. Een verzakelijking ligt op de loer. Je wordt in deze opleiding uitgedaagd om eens andere vragen over geven en groei te stellen.

Kerninzicht
Thematisch is er aandacht voor het onderzoek Geven in Nederland. Waar draait het allemaal om, wat is het begrippenkader en hoe ontwikkelt maatschappelijke filantropie zich door de jaren heen? Inhoudelijk wordt ingegaan hoe dit denken je kan helpen om scherpe analyses te maken. Actuele wetenschappelijke inzichten laten je zien wat hierbij echt belangrijk is. Alle kennis die tijdens de opleiding opdoet kan je direct toepassen.

Professionals
De opleiding richt zich op het lerende netwerk van senior professionals in de sector van goeddoen (waaronder instromers) en hun stakeholders (waaronder de overheid). Een nieuwe generatie leiders die wil begrijpen en doorgronden. Die een overzicht wil krijgen en over de domeinen heen willen denken. Die met deze actuele kennis geïnspireerd verder wil groeien in dit vakgebied.

Na afronding van deze opleiding heb je méér inzicht in:

  • alle relevante macro-economische data over actueel geefgedrag.
  • de redenen waarom mensen geven.
  • verschillende financieringsvormen en hun beleidsmatige effect.
  • de verzakelijking van het maatschappelijk initiatief
  • innovatieve maatschappelijk toegevoegde waarden.

Keep asking. Build impact.
 

Wil je meer weten?

Neem contact op met Myrthe Scholze of Myra van der Vlag.

Filantropie@vu.nl

Vrije Universiteit Amsterdam
School of Business and Economics
De Boelelaan 1105
1081 HV Amsterdam

Volg ons

Contactpersoon

  • Myrthe Scholze
  • Programma coördinator
  • Myra van der Vlag
  • Programma coördinator

Direct naar

Homepage Cultuur op de campus Sportcentrum VU Dashboard

Studie

Academische jaarkalender Studiegids Rooster Canvas

Uitgelicht

Doneer aan het VUfonds VU Magazine Ad Valvas

Over de VU

Contact en route Werken bij de VU Faculteiten Diensten
Privacy Disclaimer Veiligheid Webcolofon Cookies Webarchief

Copyright © 2024 - Vrije Universiteit Amsterdam