Kerndata maatschappelijk betrokkenheid

Module: Maatschappelijke Filantropie Datatrends & Geven

Algemeen nuttige doelen

Vrijwel alle Nederlandse huishoudens geven geld aan maatschappelijke doelen. Ook helpen steeds meer bedrijven maatschappelijke organisaties met geld, goederen en/of tijd. Creëren ze samen een gedeelde meerwaarde. Daarbij lopen de redenen die het geefgedrag bepalen enorm uiteen. Ook de manier waarop verschilt. Inmiddels wordt zelfs -onder speciale condities- geld geïnvesteerd in maatschappelijke organisaties. Een verzakelijking ligt op de loer. Je wordt in deze opleiding uitgedaagd om eens andere vragen over geven en groei te stellen.

Kerninzicht
Thematisch is er aandacht voor het onderzoek Geven in Nederland. Waar draait het allemaal om, wat is het begrippenkader en hoe ontwikkelt maatschappelijke filantropie zich door de jaren heen? Inhoudelijk wordt ingegaan hoe dit denken je kan helpen om scherpe analyses te maken. Actuele wetenschappelijke inzichten laten je zien wat hierbij echt belangrijk is. Alle kennis die tijdens de opleiding opdoet kan je direct toepassen.

Professionals
De opleiding richt zich op het lerende netwerk van senior professionals in de sector van goeddoen (waaronder instromers) en hun stakeholders (waaronder de overheid). Een nieuwe generatie leiders die wil begrijpen en doorgronden. Die een overzicht wil krijgen en over de domeinen heen willen denken. Die met deze actuele kennis geïnspireerd verder wil groeien in dit vakgebied.

Na afronding van deze opleiding heb je méér inzicht in:

• alle relevante macro-economische data over actueel geefgedrag.
  • de redenen waarom mensen geven.
  • verschillende financieringsvormen en hun beleidsmatige effect.
  • de verzakelijking van het maatschappelijk initiatief
  • innovatieve maatschappelijk toegevoegde waarden.

Keep asking. Build impact.

Wil je meer weten?

Neem contact op met Myrthe Scholze of Myra van der Vlag.

Filantropie@vu.nl

Vrije Universiteit Amsterdam