Bijeenkomst 1: relatie en communicatie
In de eerste bijeenkomst staat de relatie tussen docent en leerling centraal, het fundament van effectief klassenmanagement. Hierbij wordt specifiek stil gestaan bij de beginsituatie van leerlingen, culturele verschillen in de communicatie en de rol van taalbeheersing.
Bijeenkomst 2: regels, routines en orde
De tweede bijeenkomst staat in het teken van het opstellen en naleven van afspraken, regels en routines in de klas die het leerproces ondersteunen. Hoe ga je hiermee om in een klas die door continue instroom van leerlingen steeds van samenstelling verandert? Ook is er aandacht voor het stoppen van ongewenst gedrag en het handelen bij escalerend gedrag, mede vanuit intercultureel perspectief.
Bijeenkomst 3: afstemmen op onderwijsbehoeften
In de derde bijeenkomst staat de leerling centraal. Wat heeft een leerling nodig om tot leren te komen en hoe stem je hier als docent op af? We verkennen de complexiteit van het bedienen van verschillende leer- en taalbeheersingsniveaus in een klas en brengen die terug tot een beheersbare aanpak. Differentiëren wordt hierbij vanuit didactisch en inhoudelijk perspectief belicht.
Bijeenkomst 4: organiseren van differentiatie
De laatste bijeenkomst staat in het teken van het vormgeven van differentiatie en het klassenmanagement dat hierbij komt kijken. Verschillende activerende werkvormen en vormen van samenwerkend leren worden belicht. Ook de implementatie van de inzichten en vaardigheden uit de training worden verkend, op individueel niveau en op teamniveau.
De bijeenkomsten zijn interactief opgezet. We oefenen met theorieën over effectieve aanpakken voor klassenmanagement. De deelnemers leveren een actieve bijdragen aan de bijeenkomsten, door uitwisselen van ervaringen en inbrengen van casussen en/of videofragmenten van lessituaties, die door de docent en de andere deelnemers op constructieve wijze van feedback worden voorzien.
Meer over deze opleiding
Inleiding
Resultaat
Data, kosten en inschrijven