Een effectieve aanpak voor elke alfa-leerling

Korte opleiding op maat Alfabetisering ISK of Praktijkschool

Hoe zorg je dat je alfa-leerlingen én snel Nederlands leren én (beter) leren lezen en schrijven? Hoe bereid je deze leerlingen voor op het Nederlandse onderwijs? En hoe ga je om met doorlopende instroom?

Op deze vragen en meer krijg je antwoord in de praktische korte opleiding Alfabetisering NT2. Na elke bijeenkomst pas je je kennis meteen toe in je eigen lespraktijk. Zo heb je na afloop alles in huis om verder te gaan als goed onderlegde docent Alfabetisering NT2 in de ISK of in het Praktijkonderwijs.

Voor wie?
Deze korte opleiding is geschikt voor teams van NT2-docenten op ISK’s of Praktijkscholen. Deelnemers hebben al (enige) NT2-ervaring en zijn bij voorkeur ook al opgeleid zijn als NT2-docent. De korte opleiding Alfabetisering NT2 bouwt voort op deze basiskennis en ervaring. Het is daarnaast noodzakelijk dat deelnemers tijdens de opleiding minimaal een dagdeel in de week werkzaam zijn in het Alfa NT2-onderwijs bij hun school.

Voor docenten die werkzaam zijn in het volwassenenonderwijs is er de korte opleiding Alfabetisering & Z-route

Reacties van deelnemers
Bij het het ISK Kennemercollege werd onlangs de opleiding Alfabetisering gegeven door VU-NT2. De deelnemers vertellen:

• "De docent is fijn om naar te luisteren en wisselt de werkvormen goed af. Daarnaast is zij zeer kundig, met veel ervaring op het gebied van Alfa- en NT2 onderwijs."
  • "Ik ben mij als docent veel bewuster geworden van de mogelijkheden en onmogelijkheden van Alfa leerlingen. Weet nu van mezelf dat ik niet altijd moet denken dat Alfa leerlingen dat nog niet kunnen want ik heb nu in de praktijk ervaren dat ze meer kunnen dan je soms denkt."
  • "Iedere vaardigheid kwam aan bod en bij iedere vaardigheid zat een opdracht. Voor zo'n korte cursus vond ik de inhoud en opbouw van het programma prima."
  • "Wij zijn als team geen beginners en hebben nog maar kort geleden de NT2 opleiding gedaan. Toch heb ik best veel nieuwe dingen geleerd in deze korte opleiding."

Meer over deze opleiding
Inhoud en docent
Resultaat
Praktische informatie

Heb je vragen of wil je meer informatie over maatwerk? Wil je bijvoorbeeld een incompany opleiding organiseren voor een docententeam?

We maken graag vrijblijvend een (bel)afspraak om je wensen te bespreken voor maatwerk en/of incompany. Neem contact op met Rachel Zuilhof, adviseur NT2 op maat via r.m.zuilhof@vu.nl

Contactpersoon