Sorry! The information you are looking for is only available in Dutch.
Deze opleiding is opgeslagen in Mijn Studiekeuze.
Er is iets fout gegaan bij het uitvoeren van het verzoek.
Er is iets fout gegaan bij het uitvoeren van het verzoek.

Doe mee met Intervisie voor docenten!

Wat is intervisie en over wat voor vragen kan intervisie gaan?

Wat is intervisie?
Intervisie is een waardevolle manier om op een systematische manier uitdagingen uit de eigen praktijk te bespreken met collega’s in een vergelijkbare positie. Door bewust te vertragen, vragen te stellen en ervaringen te delen kunnen deelnemers van elkaar leren, steun vinden bij elkaar en de reflectie op hun praktijk verdiepen.

Per bijeenkomst staat een actuele praktijksituatie van een van de deelnemers centraal en worden de andere deelnemers uitgenodigd hierover systematisch vragen te stellen. Zo krijgt de casusinbrenger gaandeweg beter inzicht in de situatie en zijn/haar gedrag en krijgen ook de andere deelnemers nieuwe perspectieven en inzichten. Een goede intervisiemethode zorgt ervoor dat alle deelnemers evenveel kunnen inbrengen en dat het meer wordt dan een gezellig praatclubje.

Over wat voor vragen kan intervisie gaan?
Het gaat altijd over persoonlijke ontwikkeling en over het uitbreiden van het eigen vaardigheden. Vragen die je kunt inbrengen zijn bijvoorbeeld: 

  • Ik bied onderwijs in werkgroepen aan. Mijn studenten zijn niet gemotiveerd, en doen niet hun huiswerk. Hoe kan ik daar adequaat mee omgaan?
  • Ik begeleid volgend jaar een groep eerstejaars. Hoe zorg ik voor het opbouwen van een relatie tussen de studenten onderling en tussen student-docent?
  • Ik voel veel drukte op mijn werk in weet niet hoe ik mijn verschillende rollen moet invullen.
  • Ik ben trekker van een curriculumherziening. Omdat iedereen het nu zo druk heeft, stagneert dit project en halen we de deadline waarschijnlijk niet. Wat werkt het beste in dit geval?

Intervisie leent zich niet voor vragen waar een kant en klare-oplossing voor te vinden is in de literatuur. 
Voorbeelden van minder geschikte vragen zijn: 

  • Waarom is deze tentamenvraag zo slecht gemaakt?
  • Hoe kan ik mijn leerdoelen beter formuleren? 

Opzet van het intervisietraject

  • De groepsgrootte bestaat idealiter uit 6 tot 8 deelnemers;
  • De groep wordt 6-8 keer begeleid door een ervaren intervisor van het Centre for Teaching & Learning;
  • Bijeenkomsten duren 2 uur. De eerste bijeenkomst duurt 2,5 uur, om een goede vertrouwensbasis te kunnen leggen;
  • Deelnemers committeren zich aan aanwezigheid (inschrijven  = meedoen);
  • Er worden verschillende intervisiemethoden gehanteerd; 
  • Elke bijeenkomst wordt afgesloten met een vertaling van de opbrengst naar de eigen werkpraktijk en met een korte evaluatie van de intervisiemethode.

Meer informatie
Inleiding
Data, inschrijven en contact

Allard Gerritsen

Allard Gerritsen

Bekijk Allards profiel
Allard Gerritsen

Consuela Cambridge

Consuela Cambridge

Bekijk Consuela's profiel

Jessy la Faille

Jessy la Faille

Bekijk Jessy's profiel
Jessy la Faille

Klaas de Zwaan

Lucho Rubio Repáraz

Lucho Rubio Repáraz

Bekijk Lucho's profiel

Jaro Pichel

Jaro Pichel

Contact en meer informatie

Inhoudelijke vragen

Neem voor vragen over de inhoud van deze cursus contact op met Lucho Rubio Repáraz, l.rubio@vu.nl.

Praktische vragen

Heb je vragen over inschrijving, planning en betaling neem dan contact op met Laura Arnesano: ctl@vu.nl.

Contactpersoon