Met deze vragen ga je aan de slag in deze reeks van vier workshops, waarin je ontdekt hoe je studenten stimuleert om hun blik te verruimen, vraagstukken vanuit verschillende perspectieven laat bekijken, hun maatschappelijk bewustzijn vergroot, en hun zelfontwikkeling helpt te ontplooien.
Leerdoelen
In een co-creatieve en ervaringsgerichte setting:
- maak je kennis met de 'A Broader Mind (ABM)' onderwijsfilosofie en ontwerp je een interventie die deze vertaalt naar jouw onderwijscontext;
- formuleer je een heldere visie voor het opleiden van sociaal en persoonlijk geëngageerde studenten;
- maak je kennis met innovatieve onderwijsmethoden om de innerlijke ontwikkeling van je leerlingen te stimuleren;
- reflecteer je op jouw rol als docent in het ondersteunen van studenten bij het ontwikkelen van 'A Broader Mind'.
Kortom, met deze workshopreeks verruim je blik én krijg je concrete handvatten om te bouwen aan toekomstbestendig onderwijs, waarin je je studenten uitdaagt om een verschil te maken in de wereld.
Voor wie?
Deze workshopreeks is bedoeld voor iedereen die direct of indirect betrokken is bij onderwijs aan de VU, zoals docenten, junior docenten, promovendi, studieadviseurs en onderwijscoördinatoren. Het is aan te raden om een BKO/UTQ certificaat te hebben behaald.
Waarom deze workshopreeks?
Aan de VU dagen we onszelf en elkaar uit om over de grenzen van ons vakgebied heen te kijken, wat leidt tot een breder breder begrip van de samenleving en onszelf. 'Aan de VU word je niet iets, maar iemand,' zo beloven wij onze studenten. Dit noemen we 'A Broader Mind'. Met dit gedachtengoed hopen we dat ons onderwijs bijdraagt aan studenten die kunnen reflecteren op hun waarden en kwaliteiten. Conventionele onderwijsmodellen gaan echter vaak niet in op de innerlijke dimensies van uiterlijke verandering - zoals onze collectieve mindsets, waarden en cognitieve, emotionele en relationele capaciteiten. Dit kan leiden tot een oppervlakkig begrip van duurzaamheid en bredere maatschappelijke kwesties, waardoor studenten onvoldoende zijn toegerust om kritisch om te gaan met verschillende perspectieven en de urgente uitdagingen van deze tijd (Tongeren, P. et al. (2024)). Met deze workshopreeks willen we jou ondersteunen en de praktische handvatten geven om 'a broader mind' op een voor jou passende wijze te integreren in je onderwijs.
Programma en inhoud
Deze workshopreeks bestaat uit vier sessies van drie uur per keer. In deze sessies maken we kennis met de onderwijsfilosofie van ABM en hoe die je kan inspireren in je eigen onderwijscontext. Tijdens de workshops schrijf je een persoonlijk manifest waarin je je visie op onderwijs aan sociaal en persoonlijk geëngageerde studenten uiteenzet. Je maakt kennis met verschillende innovatieve onderwijspraktijken zoals Community Service Learning en Art-based learning, die studenten uitdagen om hun reflectieve en interpersoonlijke vaardigheden te ontwikkelen. Op basis van deze voorbeelden zul je je eigen onderwijspraktijk (her)ontwerpen en feedback krijgen van je medecursisten om deze te verfijnen.
De sessies zijn praktijkgericht en bieden tijd om te ontspannen en je onderwijs vanuit een andere invalshoek te bekijken. Ondertussen word je ondersteund door ervaren onderwijsspecialisten van het VU Centre for Teaching & Learning, die jouw onderwijspraktijk centraal zetten en samen met jou zoeken naar wat jou inspireert en wat past bij jouw manier van lesgeven.
Let op: dit is een pilot, waarin we sommige onderdelen van het programma samen creëren en afstemmen op jouw onderwijsbehoeften.
Meer over deze workshop serie
Data, kosten en contact