Onderwijs Onderzoek Actueel Over de VU EN
Login als
Studiekiezer Student Medewerker
Bachelor Master VU for Professionals
HOVO Amsterdam VU-NT2 VU Amsterdam Summer School Honoursprogramma Universitaire lerarenopleiding
Promoveren aan de VU Uitgelicht onderzoek Prijzen en onderscheidingen
Onderzoeksinstituten Onze wetenschappers Research Impact Support Portal Impact maken
Nieuws Agenda Vrouwen aan de top
Israël en Palestijnse gebieden Cultuur op de campus
Praktische informatie VU en innovatiedistrict Zuidas Missie en Kernwaarden
Organisatie Samenwerking Alumni Universiteitsbibliotheek Werken bij de VU
Sorry! The information you are looking for is only available in Dutch.
Deze opleiding is opgeslagen in Mijn Studiekeuze.
Er is iets fout gegaan bij het uitvoeren van het verzoek.
Er is iets fout gegaan bij het uitvoeren van het verzoek.

Veelgestelde vragen master Communicatiewetenschap

Op deze pagina vind je de meest gestelde vragen over de master Communicatiewetenschap aan de Vrije Universiteit Amsterdam.

Is de master in het Engels of Nederlands?
De master is tweetalig. Je kiest voor een Nederlandstalig of een Engelstalig traject. Als je voor het Engelstalig traject kiest, is al het onderwijs in het Engels en spreek en schrijf jijzelf ook altijd in het Engels. Als je voor het Nederlandstalig traject kiest, kun je Nederlands schrijven. Werkgroepen bieden we, indien mogelijk, in het Nederlands aan, zodat de voertaal daar Nederlands is. Maar alle literatuur en ook veel hoorcolleges zijn in het Engels. Dus ook in het Nederlandstalig traject is Engels een belangrijke tweede taal.

Kun je specialisaties combineren?
In principe is het altijd mogelijk om extra vakken te volgen. Maar om in twee specialisaties af te studeren moet je veel extra vakken volgen. In de praktijk zien we dit maar zelden gebeuren.  Gezien de studiedruk is het niet aan te raden twee tracks te combineren. Wel kun je er bijvoorbeeld voor kiezen de Media & Democracy track te volgen, maar wel Marketing keuzevakken volgen.

Hoe zit het met de keuzevakken?
Wij bieden in de master Communicatiewetenschap in periode vier 5 verschillende keuzevakken aan. Deze staan beschreven op de website en in de studiegids. Daarnaast is het ook mogelijk om vakken van andere masterprogramma’s te kiezen. Je kiest 2 keuzevakken in periode 4.

Is de focus van de Marketing track alleen op bedrijven gericht of ook op maatschappelijke organisaties?
Zeker ook op maatschappelijke organisaties. De track behandelt zowel commerciële als maatschappelijke aspecten die betrekking hebben op marketing.

Hoe verschilt CW ten opzichte van andere studies?
Communicatiewetenschap is een veelzijdige studie die elementen uit verschillende wetenschappelijke disciplines combineert. Er worden dan ook regelmatig vragen gesteld over de verschillen tussen Communicatiewetenschap (CW) en andere studies, zoals Psychologie, Marketing of Communicatie- en Informatiewetenschappen (CIW). Hieronder lichten we deze verschillen toe:

  • Communicatiewetenschap is een sociaalwetenschappelijke studie. Dat betekent dat de impact van media en communicatie op individuen, organisaties en de samenleving centraal staan. Dit omvat onderzoek naar hoe mensen media ervaren, hoe ze beïnvloed worden door boodschappen, en hoe emoties, opinies en attitudes hierdoor veranderen. We maken daarbij gebruik van kennis uit veel andere disciplines; psychologie voorop, maar ook van sociologie, politicologie, antropologie, taalwetenschappen …
  • Marketingcommunicatie is een belangrijk aandachtgebied binnen CW. Waar de studie Marketing ook aandacht heeft voor economische analyses en strategieën, richt marketingcommunicatie binnen CW zich op het strategisch inzetten van overtuigende boodschappen. Hier staat de vraag centraal: hoe kun je mensen beïnvloeden en wat voor impact hebben specifieke marketingcommunicatiestrategieën op verschillende doelgroepen?
  • Bij CIW, worden communicatieprocessen vanuit een taalkundig oogpunt bestudeerd.  Bij CW speelt dit ook een rol, maar ligt de nadruk veel meer op de impact van boodschappen en de context waarin communicatie plaatsvindt en minder op hoe die boodschappen precies geformuleerd worden.

Direct naar

Homepage Cultuur op de campus Sportcentrum VU Dashboard

Studie

Academische jaarkalender Studiegids Rooster Canvas

Uitgelicht

Doneer aan het VUfonds VU Magazine Ad Valvas Digitale toegankelijkheid

Over de VU

Contact en route Werken bij de VU Faculteiten Diensten
Privacy Disclaimer Veiligheid Webcolofon Cookies Webarchief

Copyright © 2025 - Vrije Universiteit Amsterdam